تشدید تقابل «مترو» با «نقش جهان»

دنیای اقتصاد، اصفهان، علیرضا پویانسب: هنوز دغدغه‌های فکری خط یک متروی اصفهان تمام نشده است و مرکز کلانشهر اصفهان همچنان درگیر و دار تقابل مترو و آثار تاریخی است که صحبت از خط دو متروی اصفهان و عبور آن از زیر میدان نقش جهان مدت‌ها است بر سر زبان‌ها افتاده، درحالی‌که تصور می‌شد خط یک متروی اصفهان درس عبرتی برای مسوولان و مدیران شهری اصفهان باشد، اما اظهارنظرهای ضد و نقیض در خصوص خط دو و عبور آن از زیر میدان نقش جهان دوباره ذهن‌ها را مکدر می‌کند، چراکه این‌بار قرار نیست به پایه‌های یک کاخ فراموش شده برخورد کنیم یا کشف جدید از آثار به جامانده داشته باشیم بلکه صحبت از عبور مترو از زیر میدان نقش جهان است.

میدانی که ثبت جهانی یونسکو است و از مشهورترین آثار تاریخی اصفهان و ایران محسوب می‌شود. مساله‌ای که حتی مطرح کردن آن روی کاغذ هم دل بسیاری از میراث دوستان را می‌لرزاند و حتی رئیس جمهوری به‌عنوان شخص اول اجرایی کشور دستور تدبیر درخصوص عبور مترو از زیر میدان نقش جهان را صادر کرده است.

جواد شعرباف، مدیرعامل قطار شهری اصفهان با اشاره به اینکه مسیر خط دو قطارشهری اصفهان در شورای‌عالی ترافیک کشور به تصویب رسیده است، افزود: مسوولان این سازمان برای اجرای طرح‌های خط یک و دو قطار شهری اصفهان بیشترین دغدغه را برای حفظ میراث فرهنگی واقع شده در این مسیر‌ها دارند. مدیرعامل قطار شهری اصفهان ادامه داد: نگرانی درباره خط یک تا حدودی مرتفع شده و درباره خط دو نیز پیشنهاد دور زدن میدان امام(ره) برای بررسی بیشتر به شورای‌عالی ترافیک ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه گزینه‌های دیگر شامل عبور از خیابان عبدالرزاق به مراتب به‌دلیل میراث فرهنگی و بافت قدیمی آن منطقه، بدتر از مسیری است که هم‌اکنون انتخاب شده است، گفت: به هر حال خط یک و دو قطارشهری اصفهان از محدوده بافت تاریخی اصفهان عبور می‌کند. وی با اشاره به هزینه دو میلیارد تومانی مطالعات داخلی و خارجی خط دو متروی اصفهان از پنج سال پیش گفت: اجرای این طرح تا زمانی‌که از بی‌تاثیر بودن اجرای آن بر میراث فرهنگی اطمینان حاصل نکرده و دغدغه‌های رئیس‌جمهوری و سازمان میراث فرهنگی در این خصوص رفع نشود، آغاز نخواهد شد.

شعرباف یادآور شد: اجرای فاز دو و سه خط مترو نیازمند تکمیل ایستگاه امام حسین(ع) و انقلاب است که ساخت این دو ایستگاه نیز به‌دلیل چالش‌های میراثی زمان‌بر و دارای توقف‌های طولانی است.

وی استفاده از هنرهای تجسمی و صنایع دستی اصفهان در محوطه داخل ایستگاه‌ها را از برنامه‌های مهم سازمان قطار شهری اصفهان به‌منظور پاسداشت فرهنگ و هنر این شهر بیان کرد.

مدیرعامل قطار شهری اصفهان و حومه گفت: تاکنون برای اجرای فاز یک خط متروی اصفهان ۱۳۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است و پیش‌بینی می‌شود که برای اتمام خط یک مترو در مجموع ۷۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز هزینه شود.

شعرباف افتتاح کامل خط یک قطارشهری اصفهان را به سال ۹۶ موکول کرد و گفت: اتمام ساخت دو ایستگاه باقیمانده امام حسین (ع) و انقلاب در عمق ۲۰ متری حداقل سه سال به طول می‌انجامد.

وی همچنین با اشاره به شروع انجام آزمایش واگن‌های مرحله اول خط یک قطارشهری اصفهان از مسیر شهرک قدس تا شهدا احتمال داد در صورت مثبت بودن این آزمایش‌ها این مرحله تا شهریور امسال به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل قطار شهری اصفهان در پاسخ به پرسشی مبنی بر برخورد دستگاه‌های تی‌بی‌ام با پایه‌های سی و سه پل گفت: این خبر کذب است.

وی اظهار کرد: در ماه‌های گذشته عبور دستگاه تی‌بی‌ام از تونل شرقی سی و سه پل انحرافی داشته که همین امر موجب شد که ایستگاه مترو در محدوده اول چهار باغ بالا ۲۰۰ متر جلوتر رود.