بمانجان ندیمی: دو سال از عمر دولت یازدهم می‌گذرد. دولتی که به عقیده بسیاری از فعالان اقتصادی، وارث شرایط نامناسب اقتصادی بود و ترمیم آن شرایط به آسانی امکان‌پذیر نیست.

حال در بررسی کارنامه دو ساله دولت، فعالان اقتصادی به شاخص بهبود فضای کسب‌و‌کار نمره قبولی داده و اقدامات دولت را در کنترل تورم و خروج از رکود مثبت دانستند. به عقیده برخی از آنها، در دو سال اخیر با نظم و انضباط مالی بهتری نسبت به گذشته در فضای اقتصادی مواجه هستیم. همچنین ثباتی نسبی در دولت یازدهم به اقتصاد ایران بازگشته است. قانون بهبود فضای کسب‌و‌کار که توسط بخش خصوصی تدوین شده، اما در دولت گذشته مورد بی‌مهری قرار گرفته بود، در این دولت با تصویب چند آیین نامه مجددا احیا شد. هرچند تاکنون این قانون در هیچ دولتی آن‌طور که باید اجرا نشده و این امر نیز یکی از انتقاداتی است که بر دولت یازدهم وارد است، اما فعالان بخش خصوصی به اجرای قانون مذکور در دو سال آینده امیدوارند و آن را در راستای بهبود فضای کسب و کار می‌دانند.

البته در کنار اقدامات مثبتی که در دولت یازدهم صورت گرفت، به عقیده برخی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، عملکرد دولت در مواردی نیز جای انتقاد دارد. آنها اعتقاد دارند هنوز آنطور که انتظار می‌رود، دولت به بخش خصوصی اعتماد ندارد همچنین نسبت به کوچک‌سازی دولت در اقتصاد کشور اقدام موثری صورت نگرفته است. آنچه مهم است زمان باقی مانده از عمر دولت یازدهم است. با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای، نشاط تازه‌ای در بخش خصوصی ایجاد شده و امید است در شرایط پساتحریم شاهد بهبود روزافزون فضای کسب‌و‌کار باشیم.