«نورد و قطعات فولادی» 40 ریال سود تقسیم کرد

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت نورد و قطعات فولادی با حضور بیش از ۹۰ درصد سهامداران شرکت برگزار شد. این جلسه به ریاست مهندس میراب‌زاده و نظارت آقایان فرنگی‌زاده و صادق شهرستانی و دبیری آقای لطفیان تشکیل شد. در ابتدای این مجمع مهندس تقی شهرستانی به قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره برای سال مالی ۹۳ پرداخت و به سوالات اکثر سهامداران پاسخ داد. در این جلسه پس‌از استماع و تصویب صورت‌های مالی از سوی حاضران در جلسه، تقسیم مبلغ ۴۰ ریال سود به ازای هر سهم مورد تایید سهامداران قرار گرفت. از دیگر مصوبات این مجمع انتخاب روزنامه «دنیای‌‌اقتصاد» به عنوان روزنامه کثیرالانتشار شرکت برای درج آگهی در سال مالی ۹۴ بود.

پیام مدیرعامل

شرکت نورد و تولید قطعات فولادی با تولید ۱۲۰.۰۰۰ تن ورق فولادی ساختمانی در سال یکی از تامین‌کنندگان ورق در صنعت فولاد کشور است.

با توجه به یک برآورد اولیه میزان واقعی تولید ورق گرم در کشور حدود ۵/ ۶ میلیون تن در سال است که حدود ۵/ ۵ میلیون تن آن را شرکت فولاد مبارکه و یک‌میلیون تن مابقی را چند شرکت تولیدی مثل نورد و تولید قطعات فولادی، فولاد اکسین، فولاد گیلان، فولاد کاویان و فولاد پارس به عهده دارند.

شرکت نورد و تولید قطعات فولادی با توجه به سابقه طولانی در امر تولید ورق و استفاده از اسلب‌های تولیدی دو شرکت بزرگ فولاد هرمزگان و فولاد خوزستان، نقشی ارزنده در تولید ورق، با کیفیت‌های استاندارد و مورد قبول بازار دارد و امروزه محصولات شرکت به دلیل کیفیت استاندارد بالا به راحتی قابل رقابت با محصولات شرکت‌های بزرگ فولادی مثل فولاد مبارکه، فولاد اکسین و فولاد گیلان است و مشتری خاص خود را دارد.

تنوع در محصول و قبول سفارش در تناژهای بزرگ و کوچک و از همه مهم‌تر تامین فوری نیازهای بازار از مشخصه‌های بارز شرکت نورد تولید قطعات فولادی است به طوری که با فاصله ۷۲ ساعت شرکت می‌تواند نسبت به تولید ورق موردنیاز بازار و تحویل آن به مشتری اقدام کند و از این خصوصیت سایر شرکت‌های بزرگ تامین‌کننده ورق محرومند.

شرکت توانسته است با تولید ورق‌های ضخیم بالای ۱۵ میل و ارائه آن به بازار، تا حدود زیادی کمبود ورق‌های ضخیم در بازار را جبران نماید. توضیح اینکه شرکت‌های بزرگی مثل فولاد مبارکه و فولاد اکسین معمولا از تولید ورق‌های ضخیم در تناژ پایین خودداری کرده و ورق‌های استاندارد ۸ ، ۱۰ و ۱۲ را به بازار عرضه می‌کنند.

تولید و آماده‌سازی انواع پای‌ستون، تسمه، لچکی در ابعاد مختلف جهت پروژه‌های ساختمانی و تولید انواع ورق‌های آلیاژی و فولادهای سخت نیز در کارنامه‌ شرکت قرار دارد. این مهم با توجه به سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر جلوگیری از واردات ورق‌های خاص، اهمیت زیادی پیدا می‌کند و شرکت می‌تواند امیدوار باشد تا نسبت به ایجاد بازار جدید برای ورق‌های آلیاژی و افزایش تولید آن که تاکنون از کشور تامین می‌شد فعال شود.

علاوه بر تولید انواع ورق‌های فولادی ساختمانی، شرکت توانسته است با ایجاد کوره‌های ذوب و ریخته‌گری، نسبت به تامین مواد اولیه تولید ورق نیز فعال باشد. در حال حاضر سالانه حدود ۷۰.۰۰۰ تن اسلب از طریق ریخته‌گری در شرکت تولید می‌شود که این میزان با توجه به استقرار کوره‌های جدید و تامین انرژی آن به زودی به تناژ ۱۲۰.۰۰۰ تن در سال خواهد رسید.

در صورت تحقق این مهم در سال ۹۴ شرکت می‌تواند نسبت به تامین مواد اولیه خود رأسا اقدام و محصولات تولیدی خود را با ارزش افزوده بیشتری به بازار عرضه کند و از این رهگذر سود بیشتری را برای شرکت تامین کند.

شرکت نورد و تولید قطعات فولادی یکی از اولین شرکت‌های تولیدکننده ورق‌های فولادی است که با بیش از ۴۵ سال سابقه توانسته است به عنوان یکی از تولیدکنندگان خوشنام در عرصه فولاد کشور، ضمن رعایت استاندارد‌های ملی و بین‌المللی و استاندارد محیط زیست، محصولات خود را با کیفیت مطلوب به بازار مصرف داخلی ارائه کند.

شرکت با همت و پشتکار مدیران، مهندسان و کارکنان توانمند خود در سال ۱۳۹۳ توانسته تولید ذوب کارخانه را نسبت به سال قبل افزایش دهد و به ۷۸.۰۰۰ تن برساند. همچنین به‌رغم مشکلات نقدینگی موجود در ماه‌های آذر لغایت بهمن ۹۳ و عدم خرید اسلب، تولید نورد (ورق آهن) را به میزان ۱۱۲.۸۶۰ تن برساند. در سال جدید و با ادامه رکود فعالیت‌های ساختمانی و صنعتی و رکود حاکم بر جامعه و همچنین افزایش تحریم‌های بین‌المللی، حفظ و نگهداری شرکت از اولویت‌های اهداف ما بوده است. امید است با حمایت‌های دولت از صنایع فولاد و تثبیت قیمت‌ها و فعال شدن پروژه‌ها در کشور، بتوانیم فعالیت بهتری در عرصه صنایع فولاد کشور داشته باشیم.

تاریخچه

شرکت نورد و تولید قطعات فولادی (سهامی خاص) در تاریخ بیستم مرداد ماه سال ۱۳۴۷ با سرمایه اولیه ۲۰ میلیون ریال و تحت شماره ثبت ۱۲۵۴۷ تاسیس شد.

نام اولیه شرکت «شرکت سهامی تولید قطعات فولادی» بود و موضوع کاری شرکت تاسیس کارخانه‌های ذوب آهن و فولاد و فلزات دیگر، ماشین‌سازی، تولید و ساخت محصولات و لوازم فولادی و آهن و ... ذکر شده است. بعد از راه‌اندازی خط نورد گرم، نام شرکت به «شرکت نورد و تولید قطعات فولادی» تغییر یافت و از تاریخ ۲۵/ ۱۲/ ۱۳۷۰ نوع شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شده است.

سال بهره برداری از کارگاه‌های ذوب، ریخته‌گری، فلزکاری و تراشکاری در سال ۱۳۴۷ تحت پروانه شماره ۵۴-۳۲۶ شروع به بهره‌برداری شد و کارگاه نورد آن در سال ۱۳۵۳ به بهره‌برداری رسید.

در تاریخ ۱۲/ ۰۶/ ۱۳۷۴ اقدامات لازم برای کسب مجوز بهره‌برداری از وزارت صنایع به عمل آمد که منجر به اخذ پروانه بهره‌برداری تحت شماره ۷۰۰۰۹/ ۳۰۵۳۱/ ۳۱ برای کلیه واحدهای تولیدی شرکت شد و با توجه به تغییرات انجام شده در خطوط تولید در تاریخ ۰۲/ ۱۰/ ۸۷ شرکت موفق به اخذ پروانه بهره‌برداری جدید به شماره ۹۴۴۷۰ شد.

موضوع شرکت

۱- تاسیس کارخانجات ذوب آهن و فولاد و سایر فلزات به منظور تولید شمش و هر گونه فرآورده‌های مربوط به آن و همچنین تولید انواع ورق‌های ساختمانی فولادی و انواع ورق‌های آلیاژی و کربنی و ... .

۲- ماشین‌سازی و ساخت انواع سازه‌های فلزی صنعتی و محصولات فولادی ویژه.

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ

۲۰ میلیون ریال (شامل تعداد ۱.۰۰۰ سهم به ارزش اسمی هر سهم ۲۰.۰۰۰ ریال) بوده که طی چند مرحله به مبلغ ۱۴۴.۰۰۰ میلیون ریال (شامل تعداد ۱۴۴ میلیون سهم، به ارزش اسمی هر سهم ۱.۰۰۰ ریال) افزایش یافته است.

استراتژی شرکت

- اجرای طرح انتقال و افزایش ظرفیت تولیدات ذوب و نورد از محل فعلی کارخانه به خارج از شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران

- افزایش ظرفیت ذوب کارخانه و خودکفایی در تامین شمش مورد نیاز واحد نورد و رسیدن به حداکثر توان تولید ورق گرم

- افزایش درآمد و سودآوری شرکت از طریق افزایش بهره‌وری و مدیریت بر هزینه‌ها

- تعامل صحیح و منطقی با کلیه ذی‌نفعان سازمان شامل محیط‌زیست، کارکنان، مشتریان، تامین‌کنندگان و سایر سازمان‌های دولتی

- کاهش فاصله قیمتی ورق تولید شرکت با بهترین‌های بازار از طریق افزایش کیفیت رضایتمندی مشتریان

طرح‌های توسعه شرکت

اطلاعات مربوط به طرح‌ها و پروژه‌های شرکت:

احداث خط تولید شمش به میزان ۷۰۰۰۰ تن در سال.

تاریخ شروع عملیات اجرایی، کل سرمایه‌گذاری مورد نیاز به تفکیک ریالی و ارزی و نحوه تامین مالی طرح‌ها.

پروژه فوق از تاریخ ۲۲/ ۶/ ۱۳۹۳ با برآورد هزینه ۷۲,۷۰۰ میلیون ریال و تامین آن از طریق دریافت تسهیلات مالی شروع شده است.

پیشرفت کار انجام شده تاکنون حدود

۲۳ درصد است و با توجه به نقدینگی موجود ان‌شاءالله تا پایان شهریور ماه سال ۱۳۹۴ نسبت به تکمیل آن اقدام خواهد شد.

میزان دستیابی به اهداف تعیین شده و دستاوردهای مهم در سال مالی مورد گزارش

رکود فعالیت‌های ساختمانی و صنعتی و خودداری خریداران از تامین نیازهای خود به دلیل انتظار بهبود شرایط و کاهش تورم و همچنین افزایش تحریم‌های بین‌المللی موجب شده تا حجم تولید و فروش پیش‌بینی شده در سال ۱۳۹۳ به طور کامل محقق نشود.

در بودجه اولیه ارائه شده به سازمان بورس، تولید و فروش انواع ورق ۱۲۰ هزار تن پیش‌بینی و تولید اسلب جهت مصرف واحد نورد ۷۰ هزار تن شده بود که در ادامه بودجه مذکور تعدیل و مقادیر تولید و فروش به ۱۰۹,۶۰۲ تن کاهش یافت و در پایان سال ۱۳۹۳ مقدار تولید ۱۱۲,۸۶۰ و مقدار فروش ۱۱۰,۷۸۳ تن محقق شد.

برنامه‌ها و چشم‌انداز وضعیت شرکت برای سال مالی آتی

برنامه شرکت برای سال ۱۳۹۴ تولید و فروش ۱۱۵ هزار تن انواع ورق و تولید ۷۰ هزار تن اسلب جهت مصرف در واحد نورد است که سود هر سهم پیش‌بینی شده برای این حجم تولید معادل ۲۱۰ ریال است.

اطلاعات مربوط به برنامه‌های سال آتی شرکت در خصوص:

الف: گسترش بازارهای فروش محصولات

ب: تولید محصولات و معرفی محصولات

ج: مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها

د: شیوه‌های تامین مالی