گروه بورس- مهرنوش‌سلوکی: فعالیت صنایع بورس تهران در روز گذشته منجر به رشد 18 گروه بورسی و افت 16 گروه دیگر شد. در این میان با رشد ناچیز 07/ 0 درصدی شاخص کل، بسیاری از صنایع پرپتانسیل بورسی نیز با رشد‌های کوچک همراه بود و نتوانستند تغییرات قابل‌توجهی را به ثبت برسانند.
اما به‌طور کلی روز گذشته سه صنعت قند و شکر، حمل‌ونقل‌ و خدمات فنی مهندسی به ترتیب رشد ۲/ ۵، ۳/ ۳ و ۳ درصدی را به ثبت رساندند و گروه‌های سایرمعادن،ابزار پزشکی و تامین آب و برق نیز بیشترین نزول روزانه را به همراه داشتند. با بررسی عملکرد لیدرهای پساتحریم در اولین روز هفته به نظر می‌رسد که این صنایع عمدتا در حال رایزنی‌های زیر ساختی درخصوص اثر رفع تحریم‌ها هستند و با عملکرد محتاطانه در این روزها قصد ترسیم چشم‌اندازی روشن برای آینده خود دارند.

دورنمای رونق خودرو با ورود شرکت‌های خارجی
روز گذشته گروه خودرویی با رشد اندک ۰۳/ ۰ درصدی روزانه همراه بود تا رشد از ابتدای سال خود را به ۷/ ۲ درصد برساند. در این گروه روز گذشته نماد «خاور» بیشترین حجم معاملات را با ۱۰۰ میلیون و ۷۷۴ هزار سهم به خود اختصاص داد. مشاهده وضعیت این نماد نشان می‌دهد عمده خرید و فروش‌های سهام در میان گروه‌های حقیقی صورت گرفته است، به‌طوری‌که بیش از ۹۸ درصد از سهم فروش و ۸۴ درصد از سهم خرید متعلق به این گروه بوده است. همچنین «خاور» روز شنبه بیشترین رشد قیمتی را در میان دیگر نماد‌ها با ۸۷/ ۴ درصد افزایش به ثبت رساند و در مقابل نماد « خکار» ۶۳/ ۱۰ درصد افت را به همراه داشت. در مجموع از میان ۲۹ نماد فعال گروه خودرو ۱۱ شرکت عملکرد مثبت و ۱۷ شرکت با روند منفی به کار خود خاتمه دادند.

همچنین مشاهده فعالیت تغییر مالکیت سهامداران فعال نشان می‌دهد گروه بهمن در سه روز کاری هفته گذشته حدود یک میلیون و ۱۶۹هزار و ۴۱۵ سهم از سرمایه‌گذاری بهمن را خریداری کرده و قطعات اتومبیل ایران نیز در چهارروز کاری هفته اخیر با خرید ۶۸۰ هزار سهم از شرکت سرمایه‌گذاری سمند به فعالیت خود پایان داده است.بررسی خبرهای پساتحریم در حوزه این صنعت حاکی از این است که بازار خودرو یکی از جذاب‌ترین بازار‌ها برای سرمایه‌گذاران خارجی به‌شمار می‌رود و توانسته در روز‌های گذشته تقاضای همکاری بسیاری از شرکت‌های خارجی را به همراه داشته باشد.

با این حال بررسی عملکرد این گروه درچهار ماه ابتدایی سال حاکی از آن است که خودرویی‌ها با کاهش سودآوری یا همان تعدیل منفی ۲۳ درصدی همراه بوده‌اند که عمده علت آن به گفته مدیرعامل ایران‌خودرو کاهش تقاضا در سه ماه اول سال (مازاد تولید) و رکود در بازار خودرو محسوب می‌شود که به‌عنوان مثال روز گذشته شرکت زامیاد «خزامیا» آمار تولید و فروش ۴ماهه خود را اعلام کرد که بر‌اساس آمار اعلامی از تولید ۸۱۷۲خودرو این شرکت در حدود ۶۲۶۰ دستگاه به فروش رسیده است. اما در تقابل با این رکود؛ جذابیتی است که دوران پساتحریم برای این بازار به‌وجود آورده است به‌طوری که زمزمه‌های ورود شرکت‌های رنو و پژو از فرانسه و فولکس واگن از آلمان توانسته دورنمای روشنی برای صنعت خودرو به‌وجود بیاورد.

خبر مذاکره شرکت پارس خودرو با رنو که هفته گذشته در وال‌استریت ژورنال بیان شد شرایطی را در بازار سهام به‌وجود آورد که بسیاری از نماد‌های خودرویی در هفته گذشته صف خرید و در این میان نماد «خپارس» به صف فروش ۵۰ میلیون سهمی رسید. با این حال تحلیل خبرهای خودرویی از دید کارشناسان نشان می‌دهد که تا پایان سال ۹۴ احتمال ایجاد موج رونق در صنعت خودرو بیش از گذشته دیده می‌شود.

رشد قند و شکر زیر سایه «قنقش»
گروه قند و شکر در حالی رتبه اول بیشترین بازده روزانه را به‌دست آورده که ۳۳ درصد افت سالانه را د‌ر کارنامه خود تجربه کرده است. همچنین بررسی‌های قبلی «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که گروه قند و شکر حدود ۷۴ درصد تعدیل منفی پیش‌بینی سودآوری از ابتدای سال داشته است که بیشترین میزان کاهش سودآوری در میان دیگر صنایع بورسی محسوب می‌شود.

افزایش هزینه‌های تولیدکنندگان قند و عدم امکان افزایش نرخ فروش (تعیین قیمت‌ها به‌صورت دستوری از سوی دولت) از جمله مهم‌ترین عوامل وضعیت نامطلوب گروه قندی محسوب می‌شوند. اما بررسی روز گذشته نمادهای فعال حاکی از آن است که رشد قیمتی 28درصدی «قنقش» بیشترین درصد افزایش در میان نماد‌های بورسی بوده است.گزارش سه ماهه قند نقش جهان نشان می‌دهد که این شرکت در سه ماه ابتدایی سال در حدود 20 درصد از پیش‌بینی سود خود را پوشش داده و با توجه به زیان 384ریالی در سال گذشته به پیش‌بینی سود 360 ریالی در سال جاری رسیده است.

«قنقش» همچنین دراعلامیه روز گذشته خود با افزایش 39 درصدی سرمایه همراه بود و توانست عملکرد قابل‌قبولی را برای سرمایه گذاران این گروه به همراه داشته باشد. «قپیرا» نیز با 66/ 0 درصد افت بیشترین کاهش را در میان نماد‌های این گروه به خود اختصاص داد تا به‌طورکلی از میان 11 نماد فعال این گروه 3 شرکت مثبت و 5 شرکت روند منفی داشته باشند. بیشترین حجم معاملات نیز در این گروه مربوط به نماد «قثابت» با 218 هزار و 462سهم معامله شده بوده است. نماد «قنیشا» نیز از این گروه با ارائه صورت مالی میان‌دوره‌ای 9ماهه زیان 148 ریالی خود را اعلام کرد.

رکود کاشی و سرامیک همپای رکود مسکن
یکی از گروه‌های بورسی که در یک سال اخیر با عملکردی بسیار ضعیف همراه بوده، کاشی و سرامیک است که افت سالانه ۲۷درصدی را به همراه داشته است. افت سودآوری در این گروه به دلیل رکود در بخش ساخت‌و‌ساز و فعالیت‌‌های عمرانی است که باعث شده موجودی کالا در انبارها به شدت افزایش پیدا کند و در نتیجه شرکت‌ها با مشکل فروش مواجه شوند. کاشی و سرامیک روز گذشته ۰۳/ ۰ درصد افت روزانه به همراه داشت و در میان نماد‌های آن ۳ نماد منفی و دو نماد دیگر متوقف بوده‌اند. با این حال «کهرام» در حدود یک میلیون و ۸۵هزار سهم را به فروش رسانده و جایگاه بیشترین حجم معاملات را در این گروه به خود اختصاص داده است.

بیمه؛ صنعت پربازده
گروه بیمه و صندوق‌های بازنشستگی با بازده روزانه ۱۷/ ۰ درصدی در روز گذشته عملکرد قابل‌قبول سالانه خود را همچنان حفظ کرد. همچنین این گروه سود پیش‌بینی شده خود را از رقم ۲۵۵۵میلیارد ریال درسال ۹۳ به ۲۹۶۱میلیارد ریال در تیرماه سال جاری رساند و توانست در چهارماه ابتدای سال تعدیل سودآوری ۱۶درصدی را به ثبت برساند. روز گذشته بیمه دانا با ۲میلیون و ۶۳۴هزار سهم بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد و بیمه آسیا با ۶۱/ ۱ درصد بیشترین رشد قیمتی را به ثبت رساند. در تغییر مالکیت سهامداران فعال این گروه روز چهارشنبه تراکتورسازی ایران در حدود ۱۰۰ هزار سهم از شرکت بیمه البرز و سرمایه‌گذاری پردیس نیز ۲۰۰هزار سهم از شرکت بیمه پارسیان را خریداری کردند.

رشد‌کم‌رمق پرپتانسیل‌های بورس

رشد‌کم‌رمق پرپتانسیل‌های بورس