گروه بازار پول: اونس طلا در پایان ماه جولای به قیمت ۱۰۹۵ دلار رسید تا در هشتمین ماه سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۳/ ۶ درصد از ارزش خود را از دست داده باشد. ۶ هفته افت پیاپی بهای اونس، این کالای گرانبها را نزدیک به کمترین قیمت در ۵ سال گذشته نگه داشت.

از این ۶ هفته، ۴ هفته افت در ماه جولای اتفاق افتاد. افت ماه جولای که برآیند رفت و برگشت‌های قیمتی طلا بود در نهایت به «حبس بازه‌ای» اونس در دو محدوده آخر کانال ۱۰۰۰ دلار رسید. اونس در هفته‌های گذشته بارها به کف و سقف محدوده‌های پایانی کانال ۱۰۰۰ دلار برخورد کرده است.

اونس در هفته کاری گذشته که آخرین هفته ماه جولای بود تا کف ۵/ ۵ ساله ۱۰۷۸ دلاری پایین آمد، اما در نهایت به کمک تشدید تقاضا در این سطح قیمتی با ۴ دلار افت هفتگی روبه‌رو شد.اونس طلا که هفته گذشته را با قیمت ۱۰۹۹ دلار آغاز کرده بود، روز دوشنبه به قیمت ۱۰۹۴ دلار رسید. این افت ۵ دلاری عمدتا ناشی از خنثی شدن تاثیر «پوشش کوتاه‌مدت» و «شناسایی سود» معامله‌گران توسط عوامل کاهشی بود.

افت شاخص دلار نیز در مقطعی از روز به کاهش ارزش طلا کمک کرد، اما ارائه آمار خوب از میزان سفارش‌های کالاهای بادوام در آمریکا و چشم‌انداز افزایش نرخ‌های بهره فدرال‌رزرو اونس را زیر مرز روانی جدید یعنی مرز ۱۱۰۰ دلار نگه داشت.اونس روز سه‌شنبه روی قیمت ۱۰۹۵ دلار ایستاد تا ثباتی تقریبا کامل را تجربه کرده باشد. نوسان‌های دومین روز هفته با دامنه‌های کم پیرامون رقم ۱۰۹۵ دلار رخ داد.

این روند عمدتا ناشی از «شکل گرفتن» نقطه تراز در آستانه انتشار بیانیه فدرال رزرو بود. نقطه تراز موقعیتی است که در آن ورودی سرمایه به بازار با خروجی سرمایه برابر است، وضعیتی که در آن موقعیت‌های خرید و فروش و در نتیجه میزان خرید و فروش برابر است. این وضعیت یک روز پیش از انتشار جدیدترین بیانیه فدرال رزرو عجیب نبود. بازارها نیز در این روز آرام بودند و تصویر فنی کاهشی هم، خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را محدود کرد.چهارشنبه روز انتشار بیانیه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو بود.

با این همه اونس در این روز هم تنها یک دلار رشد کرد و به قیمت ۱۰۹۶ دلار رسید. ثبات نسبی چهارشنبه ابتدا ناشی از انتظار برای انتشار بیانیه فدرال رزرو و بعد عدم واکنش بازار به جزئیات آن بود. بیانیه چهارشنبه شب فدرال رزرو چشم‌انداز جدیدی در مورد وضعیت اقتصاد ایالات‌متحده نمایان نکرد و طبق انتظار، نرخ‌های بهره را نزدیک به صفر نگه داشت.اما اونس روز پنج‌شنبه ۸ دلار افت کرد. افت چهارمین روز هفته عمدتا ناشی از تحلیل‌های فنی و تقویت شاخص دلار بود.

عوامل کاهشی در چهارمین روز هفته اونس را دوباره به کمترین قیمت در ۵/ ۵ سال گذشته نزدیک کردند. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز پنج‌شنبه خود نوشت: «فقدان داده‌های بنیادین افزایشی، جهش شاخص دلار و تصویر به شدت کاهشی فنی، کاهشی‌های بازار را مطمئن نگه داشته است.» در هفته گذشته در بازارها خبری از «ریسک‌گریزی» نیز نبود تا تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن تشدید نشود. روز پنج‌شنبه میزان تولید ناخالص داخلی ایالات‌متحده در سه ماه دوم سال ۲۰۱۵ معادل ۳/ ۲ درصد اعلام شد که کمتر از انتظارات ۷/ ۲ درصدی بود، اما بازبینی مثبت رشد سه ماه نخست، اثر داده‌های سه‌ماه دوم را خنثی کرد.

به این ترتیب بازار واکنش خاصی به رشد آمریکا نشان نداد. البته روز پنج‌شنبه، بازار با هضم بیشتر داده‌های بیانیه فدرال رزرو نیز مواجه بود. در حالی که بسیاری همچنان بیانیه را خنثی می‌دیدند، برخی می‌گفتند که لحن بیانیه نشان می‌دهد فدرال رزرو در ماه سپتامبر، نرخ‌های بهره را افزایش می‌دهد.عوامل مورد اشاره روز جمعه نیز اونس طلا را تحت فشار نگه داشتند تا اونس تا محدوده ۱۰۷۰ دلار هم سقوط کند، اما «پوشش کوتاه‌مدت» و «شناسایی سود» معامله‌گران به همراه افت شاخص دلار باعث جهش اونس تا بهای ۱۱۰۳ دلار شد. قیمت نهایی البته همان ۱۰۹۵ دلار رقم خورد تا اونس در یک ماه گذشته حدود ۷۳ دلار از ارزش خود را از دست داده باشد.

افت 3/ 6 درصدی اونس در جولای