ایسنا: در جدیدترین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو که پنج‌شنبه هفته گذشته به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد یکی از مدیران سابق مرسدس بنز و مشاور ایران‌خودرو گزارشی از بررسی‌های خود از وضعیت صنعت خودرو ایران ارائه کرد. در ابتدای این جلسه هلموت واورا - مشاور آلمانی ایران‌خودرو، به بیان ‌نظرات خود در زمینه صنعت خودرو ایران پرداخت.

وی قدیمی بودن خطوط تولید قطعه‌سازان و نوسان در کیفیت قطعات تولیدی و در نتیجه نوسان در کیفیت خودروهای داخلی را مهم‌ترین عامل نارضایتی مصرف‌کنندگان از خودروهای ایرانی دانست. وی در این زمینه اظهار کرد برای رفع این مشکل باید با حمایت دولت و خودروسازان، قطعه‌سازان بزرگ ایجاد شوند تا بتوانند نسبت به انتقال تکنولوژی، نوسازی خطوط تولید و به‌ویژه فعال‌سازی واحدهای تحقیق و توسعه اقدام کنند.

به گفته واورا، در صورت ارتقای سطح فن‌آوری قطعه‌سازان، نوسان کیفی قطعات تولیدی از بین رفته و با حفظ کیفیت در سطوح موردنظر، اعتماد مصرف‌کنندگان به خودروهای داخلی جلب خواهد شد.

این مدیر سابق شرکت مرسدس بنز ادامه داد: گره بخشی از مشکلات صنعت خودرو ایران نیز به بسته بودن اقتصاد و قیمت‌گذاری خودرو از سوی دولت باز می‌گردد؛ زیرا وقتی قیمت‌گذاری دولتی است، بخش خصوصی و به‌ویژه سرمایه‌گذار خارجی تمایلی به حضور در ایران و سرمایه‌گذاری در این حوزه نخواهد داشت. وی افزود: بالا بودن بهره‌های بانکی نیز باعث شده که شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازان نتوانند برای سرمایه‌گذاری برای انتقال تکنولوژی و نوسازی خطوط تولید اقدام کنند که در این زمینه نیز باید خودروسازان به قطعه‌سازان کمک کنند. واورا همچنین تعداد زیاد و غیر رقابتی بودن شرکت‌های زیرمجموعه خودروسازان را از دیگر مشکلات این صنعت دانست و اظهار کرد که این شرکت‌ها باید رقابتی شده و تعداد آنها کاهش یابد. وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسه از خودروسازان خواست که نسبت به سرمایه‌گذاری جدید، انتقال تکنولوژی و تولید خودروهای جدید و به‌روز اقدام کنند.