گروه بازرگانی: با ابراز علاقه کشورهای خارجی برای افزایش روابط تجاری با ایران، روز گذشته سفیر تایلند نیز با حضور در اتاق بازرگانی ایران و دیدار با رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران خواهان افزایش روابط تجاری بین دو کشور شد.

رئیس اتاق ایران، در این دیدار، روزهای پر رفت و آمد هیات‌های تجاری و سیاسی به ایران را حاکی از تعامل سازنده با کشورهای جهان و اثرات مطلوب ناشی از به نتیجه رسیدن توافق بین ایران و کشورهای 1+5 عنوان کرد.


محسن جلال‌پور گفت: از سهم کلی ۲۲۸ میلیارد دلاری واردات کشور تایلند، تنها ۱۱۱ میلیون دلار به ایران اختصاص داشته و در مقابل از سهم ۵۰ میلیارد دلاری واردات ایران،۱۸۱ میلیون دلار به تایلند اختصاص دارد که اتاق‌های بازرگانی دو کشور در راستای توسعه مناسبات اقتصادی بین دو کشور باید فعال‌تر عمل کنند.


وی افزود: گذر از تحریم و اجرای دستور مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی و همچنین برنامه‌ریزی‌های اقتصادی دولت در راستای تقویت بخش خصوصی در دوران جدید و شرایط پس از تحریم با دیدگاه افزایش ارتباط با بخش‌های خصوصی دنیا محقق خواهد شد.


رئیس پارلمان بخش خصوصی ضمن تاکید بر حمایت اتاق ایران از دعوت و اعزام هیات‌های تجاری تصریح کرد: طی چند هفته اخیر درخواست‌های مختلف سفرا و هیات‌های تجاری برای افزایش همکاری‌های اقتصادی را دریافت کرده ایم و تلاش می‌کنیم با بهره‌گیری از توانمندی تشکل‌ها و اتاق‌های استان‌ها، بخش‌های خصوصی را با این تعاملات همراه سازیم و شرایط دیدارهای رو در رو بین فعالان اقتصادی را فراهم آوریم.


در ادامه رافنی چیتهام، سفیر تایلند، اتاق تایلند و فدراسیون تجاری صنایع تایلند را دو سازمان مهم برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی دانست و گفت: در سفر اخیر هیات تجاری ایران به تایلند فضاهای همکاری در بخش‌های مختلف مورد بررسی و مذاکره قرار گرفت و توانمندی تایلند در زمینه‌های فرآورده‌های غذایی، کشاورزی، نساجی و همچنین توانمندی‌های ایران در صنایع سنگین، نفت و گاز و خودروسازی می‌تواند بسترساز افزایش همکاری‌های مشترک بین دو کشور باشد.


سفیر تایلند یادآور شد: اقتصاد ایران طی ۱۰ سال تحریم نه تنها از پا نیفتاده است بلکه با اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی توانسته نقش مهمی در منطقه داشته باشد. به نتیجه رسیدن توافق بین ایران و کشورهای ۱+۵ نیز گام مهمی برای پررنگ‌تر شدن حضور تجار تایلندی در ایران خواهد بود و در نظر داریم با هماهنگی اتاق تایلند هیاتی در اوایل سال میلادی آینده به ایران اعزام کرده تا با همتایان خود در اتاق ایران دیدار و مذاکره کنند.


وی گفت: پایان این ماه میلادی درخصوص معرفی فرصت‌های تجاری و وضعیت بازار ایران، سمیناری در شهر بانکوک برگزار خواهد شد و با همکاری بخش‌های اقتصادی و وزارت صنعت، معدن و تجارت پانزدهم و شانزدهم دسامبر هیات بلندپایه مقامات اقتصادی و سیاسی این کشور به تهران سفر خواهند کرد.


جلال‌پور در جمع خبرنگاران نیز با انتقاد از اینکه چرا هیات تجاری تایلند در ۶ماه آینده به ایران سفر می‌کنند، گفت: یکی از نکاتی که با توجه به شرایط ایران قابل تامل است این بوده که چرا هیات تجاری تایلند در ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی یعنی زمانی که تحریم‌های ایران به‌طور کامل برداشته می‌شود قصد سفر به ایران دارند. این در حالی است که در این مدت بسیاری از هیات‌های تجاری ممکن است که گوی رقابت را از همدیگر بربایند.


سفیر تایلند هم در پاسخ به این موضوع گفت: فشردگی کار در کشور تایلند با سایر کشورها به حدی است که سفر هیات تایلندی به ایران به ابتدای سال آینده موکول شده است.


در ادامه جلال‌پور اظهار کرد: ایران سالانه ۱۸۹ میلیون دلار به تایلند صادرات دارد که رقمی حدود ۴ دهم درصد از مجموع واردات تایلند است. ایران نیز رقمی کمتر از ۵ درصد واردات خود را به تایلند اختصاص داده است. جلال‌پور گفت: با توجه به اینکه تایلند سالانه ۶۰ میلیارد دلار واردات مس داشته و کشور ما دارای دومین کشور صاحب ذخایر مس است، مایل هستیم که در این بخش وارد شویم. ایران و تایلند می‌توانند همکاری‌های مناسبی در حوزه‌های نفتی و پلاستیک داشته باشند.


چشم امید تایلند به احیای تجارت با ایران

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه تایلندی نیشن، در حالی که همه کشورها منتظر لغو تحریم ایران و ورود به بازار این کشور هستند، تایلند نیز امیدوار است بتواند صادرات خود را به این کشور خاورمیانه‌ای احیا کند.


گوتیما بونیاپرافاسارا، یک مقام وزارت بازرگانی تایلند گفت:صادرات برنج، غذاهای دریایی و خودروهای ون تولیدی تایلند به ایران می‌تواند افزایش یابد.


وی افزود: افزایش صادرات به ایران می‌تواند تا حد زیادی افت کلی صادرات تایلند را جبران کند. صادرات تایلند در ماه ژوئن با کاهش 8 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. در ماه می ‌نیز صادرات این کشور 5 درصد کاهش یافته بود. ضعف اقتصاد جهانی و کاهش تقاضا برای کالاهای تایلندی در چین و اروپا به همراه بروز توفان‌های متعدد عامل افت صادرات تایلند بوده است.


وزارت بازرگانی تایلند با هدف افزایش صادرات به ایران در نظر دارد نمایشگاهی با عنوان هفته تایلند ۲۰۱۵ در تهران برگزار کند و هیاتی تجاری را به ایران بفرستد و از هیات ایرانی برای سفر به تایلند دعوت کرده، در کنار آن شرکت‌های تایلندی را برای سرمایه‌گذاری در ایران تشویق کند.


در حال حاضر شرکت‌های معدودی از تایلند در ایران فعالیت می‌کنند که از آن جمله شرکت پی تی تی است که در زمینه اکتشاف نفت و گاز فعال است، شرکت اس‌سی‌جی در زمینه تولید مواد پلاستیک و شرکت پرانتالای در زمینه تولید غذاهای دریایی.


به گفته هیات سرمایه‌گذاری، فرصت‌های دیگر سرمایه‌گذاری در ایران می‌تواند در حوزه‌های ساخت و ساز، کشاورزی، منسوجات و تولید تجهیزات الکترونیکی و خودرو باشد.

ایران در سال‌های قبل بخش مهمی از برنج وارداتی خود را از تایلند تامین می‌کرد و هر ساله حدود ۸۰۰ هزار تن برنج از این کشور وارد می‌کرد اما در سال ۲۰۱۱ به دلیل خلف وعده یک صادرکننده تایلندی واردات برنج از این کشور را ممنوع کرد. این ممنوعیت در فوریه ۲۰۱۵ برداشته شده است.