خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران با بیان اینکه با گذشت پنج ماه از سال و افزایش مولفه‌های تاثیرگذار بر قیمت تمام شده باید پرسید وزارت صنعت چه حمایتی در این راستا انجام داده‌ است، گفت: افزایش قیمت تمام شده صنایع تبدیلی 8 تا 10 درصد برآورد می‌شود.

کاوه زرگران با انتقاد از تعلل وزارت صنعت،معدن و تجارت برای افزایش قیمت کالاهای اولویت یک از ابتدای امسال گفت: از ابتدای سال با تصویب دولت با افزایش 17 درصدی حقوق و دستمزد روبه‌رو بوده‌ایم و از طرفی تعرفه واردات مواد اولیه خام 3 درصد افزایش یافته است. همچنین مالیات بر ارزش افزوده یک درصد افزایش یافته ضمن اینکه در اسفندماه سال گذشته با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها قیمت حامل‌های انرژی 30 تا 40 درصد افزایش یافت که در مجموع اثرگذاری این عوامل بر قیمت تمام شده صنایع تبدیلی 8 تا 10 درصد برآورد می‌شود که در نهایت تاثیری در سود نداشته و فقط جلوی زیان انباشته را می‌گیرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از ابلاغ دیرهنگام مجوز افزایش قیمت کالاهای اساسی گفت: وزارت صنعت بعد از پنج ماه مجوز افزایش تا 6 درصدی قیمت‌ها را اعلام کرد و برای کالاهای اولویت 2 و 3 نیز با هماهنگی سازمان حمایت و براساس نظام عرضه و تقاضا اجازه افزایش قیمت داده است. وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود شرایط اقتصادی خانوار و کوچک شدن سفره با افزایش بی‌رویه قیمت‌ها عاملی برای عدم تمایل مسوولان دولتی برای افزایش قیمت است، خاطرنشان کرد: درخواست افزایش قیمت زیاده‌خواهی یا سهم‌خواهی نیست؛ بلکه راهی برای جلوگیری از زیان انباشته در بخش تولید یا پیشگیری از ورشکستگی است.