41 پیام سری در ایمیل شخصی هیلاری
گروه جهان: هیلاری کلینتون، نامزد پیشروی دموکرات‌ها در انتخابات 2016 ریاست جمهوری، می‌گوید: اسناد طبقه بندی شده را با ایمیل شخصی اش به جایی ارسال نکرده و هچ سِروِر اینترنتی در منزلش در «شاپاکوا» ندارد. اما دسته جدیدی از مکاتبات- که روز جمعه از سوی وزارت خارجه آمریکا فاش شد- نشان می‌دهد که هیلاری و دستیارانش اطلاعاتی حساس را در شبکه خصوصی او به اشتراک گذاشتند؛ اطلاعاتی مانند آسیب‌پذیری‌های بالقوه در مراکز دیپلماتیک آمریکا در آن سوی آب‌ها. 41 پیام- که تاریخ آنها به مارس و دسامبر 2009 باز می‌گردد- بخش‌های بزرگی دارد که اصلاح شده و «B1» نام گرفته است؛ به همین دلیل قانون معافیت از آزادی اطلاعات به دولت اجازه می‌دهد تا اسنادی را که به نفع دفاع ملی یا سیاست خارجی هست، منتشر یا از چاپ آنها جلوگیری کند. برخی از این ایمیل‌ها تکراری است به این معنا که نسخه‌های متعددی از همان پیام بارها رفته و آمده است. یک پیام - که به‌طور اخص تاریخ آن به 21 سپتامبر 2009 بازمی گردد- برجسته است چرا که با مساله‌ای دست و پنجه نرم می‌کند که در بطن تحقیقات از ایمیل‌های هیلاری است: «امنیت سفارت».


یک ایمیل که از سوی «دانیل اسمیت»، دبیر اجرایی وزارت در دوران کلینتون نوشته شده،شامل یک بخش بزرگ ویرایش‌شده در مورد «دو مساله امنیتی مربوط به سفارت است». سوءظن در مورد استفاده کلینتون از ایمیل شخصی، زمانی شدت گرفت که جمهوری‌خواهان در مورد حادثه 11 سپتامبر 2012، یعنی حمله به سفارت آمریکا در بنغازی- لیبی- تحقیق کردند؛ حمله‌ای که به کشته شدن سفیر آمریکا در این کشور یعنی «جی. کریستوفر استیونز» منجر شد. سه آمریکایی دیگر نیز کشته شدند. روز پنج‌شنبه، «مک کلاچی» گزارش داد که ایمیل‌های قبلا منتشر شده کلینتون، حاوی اطلاعاتی از پنج آژانس اطلاعاتی مختلف بود از جمله مطالب طبقه‌بندی شده در یک ایمیل در مورد حمله بنغازی که وزارت امور خارجه آن را عمومی کرد.


فارن پالیسی می‌نویسد سایر بخش‌های ویرایش شده ایمیل ۲۱ سپتامبر، که به معاونان کلینتون یعنی «چریل میلز»، «هوما عابدین» و «جکوب سولیوان» ارسال شد، به بحث کمک ژاپنی‌ها به پاکستان و افغانستان می‌پردازد. این پیام از سوی عابدین به کلینتون فوروارد شد. این انتشار و افشا، یک‌سوم حدود ۵۵ هزار صفحه ایمیل وزارت خارجه است که به تازگی مورد بررسی قرار گرفته است. بیش از ۱۳۰۰ صفحه روز جمعه در دسترس عموم قرار گرفت. انبوهی ایمیل قبلی هم در ماه‌های مه ‌و ژوئن. منتقدان می‌گویند وزارت امور خارجه عمدا این فرآیند را کند کرده است؛ یک قاضی هفته گذشته گفت که «حتی یک بوروکرات کمتر جاه‌طلب» می‌تواند این مکاتبات را با سرعتی بیش از سرعت فعلی وزارت امور خارجه پردازش کند. جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان از اینکه شاهدی دال بر پیوند اقدامات کلینتون قبل از حمله بنغازی با کشته شدن استیونز و سه آمریکایی دیگر بیابند، سرخورده‌اند. در نوامبر ۲۰۱۴، یک کمیته مجلس نمایندگان که تحت کنترل جمهوری‌خواهان است دریافت که دولت باراک اوباما، از جمله کلینتون، متهم به خطا نیستند. اما افشای حساب ایمیل شخصی کلینتون جدال درباره اقدامات کلینتون در سال ۲۰۱۲ را دوباره مشتعل کرد. سایر ایمیل‌های فرستاده شده «از» یا «به» سرور کامپیوتری که شایسته طبقه‌بندی تلقی می‌شود عبارتند از:


* ایمیل 3 اکتبر 2009 از عابدین. دستیار قدیمی اطلاعاتی را فوروارد کرده بود که «جفری فلتمن»، دستیار وقت وزیر خارجه در امور شرق نزدیک، خواستار به اشتراک گذاشتن آن با کلینتون پیش از تماس تلفنی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بود. کل نوشته‌اش ویرایش شد.


* ایمیل ۳ اکتبر ۲۰۰۹ به جورج میچل، فرستاده ویژه وقت به خاورمیانه. محتویات پیام کلینتون به او دو بار ویرایش شد: بار اول وقتی کلینتون آن را به آدرس ایمیل شخصی - و احتمالا امن- میچل فرستاد و بار دیگر زمانی که فلتمن آن را به آدرس ایمیلی فوروارد کرد که میچل «معمولا در آخر هفته چک می‌کرد»؛ حساب خصوصی‌اش.


* ایمیل 21 نوامبر 2009 از ویلیام برنز، معاون وقت وزارت خارجه در امور سیاسی، که از کلینتون خواسته بود تا به «یانگ جیچی»، همتای چینی‌اش، در مورد یک موضوع حساس تلفن بزند. وزارت خارجه این مساله را بر مبنای امنیت ملی در یک صفحه کامل مورد رسیدگی قرار داد.


* تبادل ایمیل در ۲۵ نوامبر ۲۰۰۹ میان کلینتون و فلتمن؛ که کلینتون از نگرانی‌های نخست‌وزیر وقت لبنان سعد حریری در مورد حمایت آمریکا از نیروهای مسلح لبنان پرسیده بود. پاسخ فلتمن -حدود چهار خط از متن - به‌طور کامل ویرایش شد.


این ایمیل‌ها فقط اطلاعاتی در مورد سناتور سابق نیویورک که روز جمعه منتشر شد، نیست. کلینتون پرونده‌هایی را فاش کرد که نشان می‌داد او در سلامت کامل است. او همچنین اظهارنامه مالیاتی از 2007 تا 2014 را منتشر کرد که نشان می‌دهد او و همسرش، بیل کلینتون، رئیس‌جمهور سابق، 8/ 43 میلیون دلار مالیات پرداخته‌اند.


درآمد 140 میلیون دلاری

در بحبوحه افشای ایمیل‌های هیلاری اما این نامزد ریاست جمهوری پرونده مالیات ۸ ساله خود را منتشر کرد. او می‌گوید همراه با همسرش از سال ۲۰۰۷ حدود ۴۴ میلیون دلار مالیات پرداخته‌اند. درآمد خالص آنها طی همین دوره ۱۴۰ میلیون دلار بود. با کسورات، درآمد مشمول مالیات حدود ۱۱۱ میلیون دلار می‌شود.


کلینتون، در بیانیه‌ای که روز جمعه سوابق مالیاتی خود را در آن اعلام کرد، گفت او و همسرش سال گذشته مالیات فدرال 7/ 35 میلیون دلاری را پرداخته‌اند و این نرخ وقتی مالیات محلی و دولتی به آن افزوده شود به 8/ 45 میلیون دلار می‌رسد. این نامزد ریاست جمهوری آمریکا که اظهارنامه مالیاتی خانواده‌اش را از 2007 تا 2014 منتشر کرد پیشرو انتخابات در میان نامزدهای دموکرات است. او گفت رقم 43 میلیون و 885 هزار و 310 دلار را در قالب مالیات فدرال و 14 میلیون و 959 هزار و 450 دلار را در قالب کمک‌های خیریه‌ای ارائه داده است.


به گزارش الجزیره، او گفت: «از روزهایی که خانه به خانه برای صندوق دفاع از کودکان راه می‌افتادم و ۱۶ هزار و ۴۵۰ دلار به‌عنوان یک استاد جوان حقوق در آرکانزاس به دست آوردم خیلی گذشته است و این را مدیون فرصتی می‌دانم که آمریکا برایم فراهم کرده است.» ثروت گسترده کلینتون‌ها به مساله‌ای مهم در رقابت‌های ریاست جمهوری ۲۰۱۶ تبدیل شده است؛ مساله‌ای که بر چگونگی کاهش نابرابری مالیاتی متمرکز بوده است. هر یک از کلینتون‌ها در سال ۲۰۱۳ مجموعه‌ای از سخنرانی‌ها را ارائه دادند که درآمدی ۸۵/ ۲۲ میلیون دلاری به دنبال داشت. این شامل ۶۸/ ۹ میلیون دلار از سخنرانی‌های هیلاری و ۱۷/ ۱۳ میلیون دلار از سخنرانی‌های بیل می‌شد.


سقف بسیاری از سخنرانی‌های هیلاری کلینتون، 225 هزار دلار بود در حالی که رِنج درآمدی بیل کلینتون از سخنرانی‌هایش از 125 هزار تا 750 هزار دلار متغیر بود. نحوه پوشش اظهارنامه مالیاتی در آمریکا سال‌ها است که در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری مطرح بوده است. هر یک از نامزدهای ریاست جمهوری برای تامین هزینه‌های انتخاباتی خود به افراد یا شرکت‌ها روی می‌آورد. انتشار این سوابق می‌تواند امتیازاتی مثبت یا منفی برای آن نامزد به بار آورد.