ایسنا: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اعلام مخالفت خود در مورد استقرار صنایع های‌تک در شعاع 120 کیلومتری تهران گفت: درحال حاضر هدف باید مدیریت برای کاهش جمعیت در تهران باشد و لازم است که توزیع عادلانه جمعیت صورت بگیرد.

محمدهادی حیدرزاده با اشاره به پایش شبانه صنایع تهران توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران بیان کرد: گشت شبانه از زمستان سال گذشته آغاز شده و هدف این اقدام آن است که استانداردهای صنایع رعایت شود و صاحبان آن در فعالیت خود از مسیر استاندارد خارج نشوند.


وی با اشاره به اینکه گشت شبانه‌ به منظور رصد واحدهای صنعتی شکل گرفته است، افزود: در نتیجه‌ اجرای پایش شبانه صنایع تعدادی پرونده‌ قضایی تشکیل شد و درحال حاضر گشت شبانه اثر خود را گذاشته و تعداد بسیاری از این صنایع به سمت اصلاح رفته‌اند و میزان صنایع آلاینده کاهش یافته است. حیدرزاده افزود: به‌خاطر شرایط حاصل از تحریم، تعدادی از صنایع امکان داشتن شیفت شب را نداشتند و آن را تعطیل کرده بودند، ولی ممکن است بعد از رفع تحریم‌ها و در دوره پساتحریم در صنایع، شیفت شبانه نیز افزایش یابد. وی با تاکید بر اینکه گشت‌های شبانه صنایع با نگاه اصلاحی انجام می‌شود، گفت: فاز سوم این پایش از دوم اردیبهشت ماه تا ۱۵ خرداد و در حد فاصل هفته زمین پاک تا هفته محیط زیست و با محوریت پایش ضایعات‌سوزی بود.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه تا به حال از 30 هزار واحد صنعتی پایش صورت گرفته و احتیاج به پایش بیشتر وجود دارد، گفت: فاز چهارم گشت شبانه در حال برنامه‌ریزی است و در نیمه مرداد شروع خواهد شد و فاز بعدی نیز از مهر و با محوریت پایش معادن خواهد بود. وی در ادامه با اشاره به پایش معادن و کارخانه‌های آسفالت افزود: این پایش در سه محور شهریار و پاکدشت، قدس و جنوب غربی تهران در ساعات اداری و غیراداری، در روز و شب انجام خواهد شد. حیدرزاده با تاکید بر اینکه در آستانه ورود به فصل پاییز به‌عنوان فصل آلودگی پایش پنجم صنایع حالت پیشگیرانه دارد، گفت: طی این پایش‌های شبانه‌ احکامی داشتیم که طی آن حکم زندانی مدیرعامل هم صادر شد؛ اما به‌خاطر حاکمیت نگاه اصلاحی بر این پایش‌ها، این امر صورت نگرفت. حیدرزاده با بیان اینکه برای انتقال صنایع به خارج از استان تهران احتیاج به همکاری شهرداری است، افزود: تفاهم‌نامه اولیه با شهرداری در زمینه ایجاد یک اهرم تشویقی برای صاحبان صنایع منعقد شده است و سعی داریم با مشارکت شهرداری به صنایعی که می‌خواهند به خارج شهر تهران بروند کاربری تجاری بدهیم.