معتدل‌ها بی‌برنامه‌اند،تندروها منسجم‌

گروه خبر: علی‌اکبر ناطق نوری نسبت به تلاش برخی جریان‌های تندرو و افراطی برای حضور در انتخابات پیش‌رو هشدار داد و در عین حال از جریان‌های معتدل سیاسی به این دلیل که برنامه‌ای برای انتخابات ندارند، انتقاد کرد.


این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در حالی روز گذشته در مورد انتخابات پیش‌رو هشدار داد که هنوز نه اصولگرایان و نه اصلاح‌طلبان به جمع‌بندی و ائتلاف برای حضور در انتخابات آینده مجلس نرسیده‌اند. همین موضوع نیز موجب گلایه و انتقاد وزیر اسبق کشور شده است. او روز گذشته در دیدار تعدادی از مدیران سایت‌های خبری و دانشجویان علوم سیاسی با اشاره به این موضوع گفت: من از ابتدا در درون جریان‌های سیاسی کشور حضور داشتم و کاربلد این کار هستم؛ بنابراین معتقدم در شرایط فعلی نه اصلاح‌طلبان و نه اصولگرایان معتدل برنامه مشخصی برای انتخابات نداشته و ندارند.


زمانی که بنده مسوولیت داشتم یک سال و نیم مانده به انتخابات اجاق انتخابات را روشن می‌کردیم و ۶ ماه مانده به انتخابات کاندیداها را نیز اعلام می‌کردیم. من اعتقاد دارم هنوز چنین چیزی در جریان‌های سیاسی شکل نگرفته است، همه گروه‌ها برای مشورت سراغ من می‌آیند و من به آنها گفته‌ام سلانه سلانه می‌روید، این طور نمی‌شود؛ بنابراین این انتقاد به جریان‌های معتدل سیاسی کشور وارد است که هیچ برنامه مشخصی برای انتخابات ندارند. این در حالی است که من شنیده‌ام و از نشانه‌هایش هم مشخص است که برخی جریان‌های تندرو و افراطی که من آنها را قبول ندارم در برخی گروه‌های سیاسی با برنامه‌ریزی منسجم‌تری می‌خواهند در انتخابات مجلس آتی شرکت کنند. به گزارش «ایسنا»، وی همچنین در ادامه انتقاد به عملکرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل در آستانه انتخابات مجلس دهم گفت: من به گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا گفته‌ام؛ این‌طور که شما درخصوص انتخابات پیش می‌روید به نتیجه مطلوب نخواهید رسید.


چون غافل هستید. ناطق نوری در حالی روز گذشته به همه جریان‌های سیاسی در مورد کم‌کاریشان برای حضور در انتخابات هشدار داد که دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا از مدت‌ها پیش در تلاشند تا زیر سایه او به وحدت برسند. تلاشی که تاکنون برای هیچ کدام از آنها موفقیت‌آمیز نبوده است. شاید از این رو که ناطق نوری معتقد است «در دنیا رجال سیاسی برای کار سیاسی عمری را تعریف می‌کنند، بعد از اینکه عمر کار سیاسی به پایان رسید آنها به اتاق‌های فکر می‌روند.» او در عین حال در این دیدار گفت: من هیچ گاه از عرصه سیاسی کشور قهر نکرده‌ام و اصلا اهل قهر نیستم شما روش من را در برخورد با جریان‌های سیاسی در همان دوم خرداد 76 دیده‌اید؛ آن پیام تبریکی که گفتم آبی بود که بر آتش ریخته شد. روز بعد از انتخابات هم اعلام کردم که تا دیروز رقابت بود و از امروز رفاقت است.


وی با تاکید بر این که همچنان بنده در عرصه سیاسی هستم، گفت: من هیچ گاه نگفتم از عرصه سیاسی کشور خارج شده‌ام. لکن من از عرصه سیاست‌های اجرایی کشور با تحلیل خودم از همان مجلس پنجم کنار رفتم. من از سال ۷۸ اعلام کردم که دیگر در انتخابات شرکت نمی‌کنم. با این تحلیل که من ۲۰ سال است در انتخابات و کار اجرایی حضور داشته‌ام اکنون باید فرصت برای حضور جوانان مهیا شود. متاسفانه این بحث باید در کشور ما جا بیفتد که افسوس این‌گونه نشده است. در آمریکا هنوز از کارتر استفاده می‌شود و او در اتاق فکر حضور دارد، ولی ما می‌خواهیم مدام بیاییم تا موتور بسوزانیم این غلط است، باید با فرصتی که فراهم می‌کنیم زمینه حضور جوانان به‌وجود آید. وی ادامه داد: وقتی که ۳۸ ساله بودم وزیر کشور شدم، قبل از آن هم در مجلس بودم، جوانان برای اینکه بتوانند مطرح شوند باید از مجلس شروع کنند، من هرچه خلاقیت و نوآوری بود به کار بردم، باید جوان‌ها بیایند و با تجربه امثال من امور را به پیش ببرند.


تاکید بر جوان‌گرایی

در ادامه وزیر اسبق کشور به استفاده از نیروهای جوان تاکید کرد و گفت: زمانی که رفتم (وزارت کشور)؛ معاون سیاسی که ایشان شخصیتی متدین و مومن بود که بعدها وزیر ارشاد نیز شد، با اینکه ایشان با من هم‌حزبی بودند و در شورای مرکزی در کنار ما قرار داشتند بعد از قدردانی از ایشان خواستم که تشریف نیاورند و از جوانان دعوت و استفاده کردم. البته این وزارتخانه معاونان دیگر هم داشت که با آمدنم از آنها تشکر و در نهایت خداحافظی کردم و آقای عباس آخوندی را که آن زمان هنوز باجناق من نشده بود و یک جوان دانشجو بود به‌عنوان معاون سیاسی منصوب کردم و همچنین احمد پورنجاتی، احمد مسجدجامعی و حتی ابراهیم نبوی - طنزنویس که به آن سوی مرزها رفته و الان با ما نیست - را در سمت‌های مختلف قرار دادم. حتی وقتی دوران من تمام شد آقای مهندس موسوی نخست‌وزیر وقت به من گفته بود یکی از کارهای خوبی که شما در وزارت کشور انجام دادید همین جوان‌گرایی در وزارت کشور بود.


حمایت از دولت

رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری همچنین در بخش دیگری از سخنانش به حمایت‌هایش از دولت اشاره کرد و گفت: مانند انتخابات ریاست‌جمهوری در گذشته به حسب ظاهر به‌عنوان یک جریان مطرح نبودم؛ اما به‌عنوان شخص خودم آنچه را باید انجام می‌دادم در حالت چراغ خاموش انجام دادم. البته صراحتا هم می‌گفتم که کاندیدای من کیست. در ادامه هم هر جا لازم بود از دولت حمایت کردم.


خوش‌بینی به مذاکرات

بخش دیگری از سخنان ناطق نوری در دیدار با برخی از مدیران سایت‌های خبری و دانشجویان ارشد و دکترای علوم سیاسی به موضوع توافق هسته‌ای اختصاص داشت. اوگفت: راجع به مسائل هسته‌ای هم من از اول قسمت پر لیوان را دیدم و نسبت به نتیجه و دستاورد مذاکرات کاملا خوش‌بین بودم. ناطق با بیان اینکه منتقدان مذاکرات باید باشند در عین حال گفت: هتاکی، توهین و افترا نباید در انتقادها نسبت به عملکرد تیم هسته‌ای وجود داشته باشد.


رابطه ایران و عربستان

وی در ادامه در مورد رابطه ایران و عربستان با بیان اینکه سال‌ها پیش درباره رفتارهای خصمانه مسوولان سعودی هشدار داده بودم؛ زیرا اینها بسیار کینه‌ای هستند، گفت: این کشور از سال‌ها پیش به ورطه تندروی و کینه‌ورزی علیه جمهوری اسلامی ایران و بقیه کشورهای منطقه وارد شده است، اما این مساله به آن معنا نیست که ما روابط خود با عربستان را باید برای همیشه قطع کنیم؛ بلکه با حفظ این شعار مقام معظم رهبری یعنی «حکمت، عزت و مصلحت» می‌توانیم با دیگر کشورها ارتباط داشته باشیم.


موضوع حصر

ناطق نوری در پاسخ به سوالی درباره تصمیم‌گیری درخصوص رفع حصر نیز گفت: تصمیم‌گیری درخصوص مساله حصر و رفع آن تنها در حوزه اختیارات مقامات‌عالی نظام است و بر حسب منافع ملی و خط قرمزها تعیین می‌شود؛ بنابراین نه آقای روحانی و نه هیچ کس دیگری توانایی ورود و تصمیم‌گیری درخصوص این موضوع را ندارند. رهبری بارها درخصوص مسائل داخلی خط قرمزهای خود را مشخص کرده است؛ بنابراین این مسائل با گفتن و توصیه حل نخواهد شد؛ بلکه اگر مقامات عالی مصلحت بدانند و تشخیص بدهند مساله حل خواهد شد.