آمانو به کنگره می‌رود 60 نماینده کنگره به اسرائیل
گروه دیپلماسی: در شرایطی که قرار است یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، چهارشنبه هفته جاری به کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ‌برود تا درباره نحوه نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب توافق وین به سناتورها توضیح دهد، رضا نجفی، نماینده دائم ایران در آژانس گفت که «متن تفاهم ایران و آژانس انرژی اتمی نمی‌تواند در اختیار سنا قرار گیرد.» نجفی با اشاره به حضور یوکیا آمانو در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و تلاش سناتورها برای اطلاع از متن تفاهم اخیر ایران و آژانس افزود:« همان‌طور که تاکنون مشخص شده است، متون محرمانه بین ایران و آژانس حتی در اختیار دولت آمریکا هم قرار نگرفته است، بنابراین به‌طور قطع این مساله نمی‌تواند در اختیار نمایندگان سنا هم قرار بگیرد.» نماینده ایران در آژانس تاکید کرد که «آژانس می‌داند افشا شدن متون محرمانه چه معنی دارد و ایران این موضوع را به‌طور کامل برای مدیرکل آژانس روشن کرده است.»

از سوی دیگر یک منبع آگاه در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت که سفر آمانو به آمریکا برای ارائه گزارش درباره توافق با ایران هنوز تایید نشده است و ضمن «شایعه» خواندن این خبر گفت: «مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌عنوان ضامن استقلال این نهاد نباید پاسخگوی گروه‌های سیاسی کشورهای مختلف باشد.» به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز جمعه ۹ مرداد در بیانیه‌ای اعلام کرد که یوکیو آمانو، مدیرکل آن، «قرار است درباره نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص راستی‌آزمایی و نظارت بر اقدامات هسته‌ای (تهران) در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک» که ایران و ۶ قدرت جهانی با آن توافق کرده‌اند، (به سناتورها) توضیح دهد. در همین راستا او چهارشنبه عازم واشنگتن خواهد شد. «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام عنوان توافقی است که روز ۲۳ تیرماه میان ایران و اعضای گروه ۱+۵ شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در وین امضا شد.


ساعاتی پیش از انتشار بیانیه آژانس، یک منبع دیپلماتیک از دعوت سنای آمریکا خبر داده و به رویترز گفته بود: «من در جریان هستم که (یوکیو) آمانو نیمه شب (به وقت وین) نامه دعوت از اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا را دریافت کرد. من همچنین در جریان هستم که او (مدیرکل آژانس) این دعوت را با نگاهی مثبت مورد بررسی قرار می‌دهد.» به گزارش سایت خبری «فرارو»، آژانس بر اساس توافق وین و همچنین قرارداد جداگانه‌ای که با ایران بسته است، موظف است ارزیابی‌های خود را درباره فعالیت‌های گذشته و آینده هسته‌ای تهران ارائه کند. رویترز می‌نویسد: «آمانو باید بین اطلاعاتی که درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران منتقل می‌کند و پیامدهای عمده سیاسی ناشی از انتشار احتمالی این اطلاعات، توازن برقرار کند.» در صورتی که ایران توافق وین را نقض کند، آمانو و بازرسان آژانس مسوول ردیابی و اعلام نقض تعهدات جمهوری اسلامی به جهان هستند. آژانس گفته است که منتشر نکردن قراردادهای پادمانی با کشورهای عضو از مسائل عادی است و ایران نیز از این امر مستثنی نیست. بر اساس قرارداد میان ایران و آژانس که ساعاتی پیش از اعلام توافق وین امضا شد، باید مسائل حساسی چون فعالیت‌های احتمالی نظامی- هسته‌ای تهران در سایت پارچین تا پایان سال ۲۰۱۵ حل‌وفصل شوند.


جمهوریخواهان کنگره آمریکا به این قرارداد اعتراض کرده و گفته‌اند که این توافق قادر نیست در درازمدت مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود. در نشست‌های پرسش و پاسخ کمیته‌های مختلف سنا و مجلس نمایندگان که ظرف دو هفته گذشته برگزار شد، برخی از نمایندگان و سناتورهای آمریکایی فاش کردند که بر اساس بندی از قرارداد ایران و آژانس، نمونه‌برداری از سایت پارچین به عهده ایران است. ضمن اینکه بازرسان آمریکایی حق شرکت در بازرسی‌ها را ندارند. آنها گفته‌اند که دولت باراک اوباما باید متن این قرارداد را در اختیارشان قرار دهد ولی جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کرد که ما به اصل قرارداد دسترسی نداریم چون محتوای آن محرمانه است و فقط در جریان خلاصه آن قرار گرفته‌ایم که اعضای کنگره آمریکا در یک نشست غیرعلنی از آن مطلع خواهند شد.


واکنش ایران به حضور آمانو در سنا

پیش از این، رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ارسال نامه‌ای به مدیرکل آژانس نسبت به سوءاستفاده احتمالی یا درز اطلاعات از آژانس به بیرون هشدار داده بود.


در واکنش به حضور آتی آمانو در مجلس سنا نیز رضا نجفی گفت اینکه مجلس یکی از کشورهای عضو از مدیرکل آژانس دعوت کند و او این دعوت را بپذیرد یا نپذیرد جزو اختیارات شخص مدیرکل است. اما نجفی تاکید کرد با توجه به اینکه آقای آمانو دعوت جمعی از سناتورهای سنای آمریکا را پذیرفته‌اند به‌طور حتم اگر مجلس کشور دیگری غیر از آمریکا هم از او دعوت کند باید چنین دعوتی را بپذیرد. نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که اگر سناتورهای آمریکایی خواستار بیان جزئیات توافق ایران و آژانس برای حل مسائل گذشته و حال شوند آمانو اجازه دارد در این‌باره توضیح دهد، گفت: «قطعا توافق‌ها بین یک کشور عضو و آژانس که جنبه محرمانه دارد به هیچ وجه نمی‌تواند در اختیار هیچ کشور دیگری قرار بگیرد و همان‌طور که در بحث‌های کنگره هم معلوم شد، متون محرمانه بین ایران و آژانس حتی در اختیار دولت آمریکا هم قرار نگرفته است بنابراین به‌طور قطع این مساله در اختیار نمایندگان سنا هم نمی‌تواند قرار بگیرد.» نجفی تاکید کرد که «آژانس می‌داند افشا شدن متون محرمانه چه معنایی دارد و ایران این موضوع را به‌طور کامل برای مدیرکل آژانس روشن کرده است.»


نماینده دائم ایران در آژانس همچنین درباره زمان پاسخ ایران به سوالات آژانس بر اساس تفاهم اخیر برای حل مسائل گذشته و حال گفت: «طبق بند 2 نقشه راه تا 15 اوت (24 مرداد) توضیحات‌مان درباره موضوعاتی که توافق شده را می‌دهیم.» به گزارش «ایسنا»، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه با انتشار اطلاعیه‌ای دیدار یوکیا آمانو مدیر کل آژانس با اعضای کمیته روابط خارجی سنا درباره‌ جزئیات برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تایید کرد. بر اساس این اطلاعیه، آمانو روز چهارشنبه 5 اوت (14 مرداد) با اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا دیدار و درباره‌ نقش آژانس در راستی آزمایی و نظارت بر تعهدات تهران طبق برجام صحبت خواهد کرد.


توافق مطمئنا اجرا خواهد شد

از سوی دیگر ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا که طی دو هفته گذشته با حضور در کنگره آمریکا به دفاع از توافق هسته‌ای ایران پرداخته بود، روز جمعه ۹ مرداد در نشست خبری کاخ سفید درخصوص دیدار با نمایندگان کنگره توضیحاتی ارائه کرد. مونیز در این نشست خبری که جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید هم حضور داشت گفت؛ مطمئن است که «توافق هسته‌ای ایران اجرا خواهد شد و کنگره آن را تایید می‌کند.» ارنست مونیز در این کنفرانس خبری تاکید کرد که توافق هسته‌ای با ایران «سازوکار نظارتی و دقیق» برای راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران ارائه می‌کند.


او گفت: «خیلی صریح بگویم بسیار خوشحالم که اعضای کنگره به این میزان و با این دقت در حال ارزیابی و بررسی اسناد علنی و محرمانه‌ ارائه شده (درخصوص توافق با ایران) هستند.» ارنست مونیز در این نشست خبری در پاسخ به این پرسش که آیا «در دیدار با نمایندگان کنگره مخالف با توافق هسته‌ای با ایران، آنها بدیلی برای این توافق ارائه کردند»، گفت: «صادقانه بگویم تاکنون من چنین چیزی ندیده‌ام. حداقل می‌توانم بگویم جایگزینی به قدرتمندی توافق (هسته‌ای) هنوز ارائه نشده است.» وزیر انرژی آمریکا افزود: «اگر ما این توافق را رد کنیم، خیلی سخت خواهد بود که تصور کنیم چنین اقدامی پیامدهای منفی در پی نخواهد داشت، پیامدهای بسیار منفی (رد توافق) را خیلی سریع خواهیم دید.»


اطلاع‌رسانی درباره توافق

در ادامه این کنفرانس خبری جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید با اشاره به اقدامات دولت آمریکا برای اطلاع‌رسانی درباره توافق هسته‌ای با ایران گفت که هرچه مردم درخصوص این توافق بدانند بیشتر از آن حمایت خواهند کرد. در همین حال جاش ارنست، درخصوص بحث‌های مطرح شده درباره توافق محرمانه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: «آژانس توضیحاتی درخصوص توافق محرمانه در اختیار مذاکره‌کنندگان آمریکایی و وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا قرار داده است.»


کری به تل‌آویو نمی‌رود

باوجودی که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا قصد دارد دوشنبه (12 مرداد) با وزرای خارجه کشورهای عضور شورای همکاری خلیج فارس دیدار کند و گزارشی درباره جمع‌بندی نهایی مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 به آنها ارائه دهد، اما برنامه دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی در این سفر جایی ندارد.


سخنرانی ضدایرانی نتانیاهو

همزمان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه تلاش‌های خود برای مخالفت با برنامه جامع اقدام مشترک، قصد دارد طی روزهای آینده برای گروه‌های یهودی سراسر آمریکا سخنرانی کند. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای ایران است، قصد دارد روز سه‌شنبه سخنانی را خطاب به گروه‌های یهودی سراسر آمریکا بیان کند. این سخنرانی از طریق رایانه‌ها و تلفن‌های همراه در سراسر آمریکا قابل دسترسی خواهد بود.


سفر نمایندگان کنگره به سرزمین‌های اشغالی

همچنین به گزارش گاردین، بیش از 60 نفر از نمایندگان کنگره آمریکا قصد دارند دوشنبه طی سفر یک هفته‌ای به فلسطین اشغالی، مقام‌های رژیم صهیونیستی را نسبت به دادن رای منفی به برجام مطمئن کنند. آیپک (کمیته امور عمومی اسرائیل و آمریکا) مقدمات این سفر را فراهم کرده است. هدف اصلی آیپک این است که حداقل 80 درصد نمایندگان کنگره، یک بار به فلسطین اشغالی سفر کرده باشند.


خروج دو شرکت نفتی از فهرست تحریم‌ها

پالس‌های مثبت اتحادیه اروپا به ایران پس از حصول توافق هسته‌ای وین کاملا مشهود است. در شرایطی که روز جمعه و براساس گزارش سایت اطلاع‌رسانی اتحادیه اروپا، «شورای اتحادیه اروپا - که نهاد تصمیم گیرنده این اتحادیه است - نخستین گام قانونی در اجرای توافق هسته‌ای گروه ۱+۵ و ایران - برجام - را برداشت، کمی بعد خبر رسید که اتحادیه اروپا دو شرکت نفتی ایرانی را که در میدان گازی پارس جنوبی فعال هستند، با حکم دادگاه از فهرست تحریم‌های خود خارج کرده است. دو شرکت نفتی که از شمول تحریم‌های اتحادیه اروپا خارج شده‌اند، شرکت عملیات و مدیریت پتروپارس و شرکت مهندسی منابع پترو پارس هستند.


این دو شرکت پیش از این به دلیل قرار گرفتن در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا به دادگاه‌های اروپایی شکایت کرده بودند. با وجود اینکه اعلام شده است خروج نام این دو شرکت از فهرست تحریم‌ها به دلیل شکایت آنها به دادگاه و حکم قضایی در این زمینه است و ارتباطی با توافق جامع هسته‌ای اخیر ندارد، اما مدیر یکی از شرکت‌های حقوقی مستقر در لندن می‌گوید که گرم شدن روابط ایران و غرب، تضمینی برای خارج شدن موکلان او از فهرست شرکت‌های تحریمی شده است. وزارت خزانه داری بریتانیا خبر داد که قوانین مربوط به انسداد دارایی‌ها از این به بعد در مورد این دو شرکت اجرا نخواهد شد.