موج‌سواری قیمت‌ها در بازار سیم‌کارت

دنیای اقتصاد: بازار سیم‌کارت‌های دائمی که از همان بدو تولید همواره پرسرو صدا است، به ویژه از چند ماه گذشته روند صعودی قیمت این سیم‌کارت‌ها آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد.

به‌طوری که قیمت سیم‌کارت‌های کد ۳ نیز به بالای یک میلیون تومان رسیده است. بنابر اظهارات فعالان بازار در حال حاضر همچنان بیشترین تقاضا برای خرید کدهای قدیمی سیم‌کارت مانند کدهای ۱ و ۲ است که این کدها به دلیل کم بودن در بازار از قیمت نسبتا بالاتری در مقایسه با سایر سیم‌کارت‌ها برخوردارند.

اکنون سیم کارت همراه اول کد ۱ بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان‌ و کد ۲ بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که البته بسته به میزان رند بودن شماره این رقم‌ها افزایش پیدا می‌کند. سیم کارت‌های کد ۳ نیز که پیش از این قیمتی کمتر از یک میلیون تومان داشت اکنون بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت پیدا کرده است. به همین ترتیب سیم‌کارت کد ۴ بیش از ۷۰۰ هزار تومان و کدهای ۵ و ۶ هم با اختلافی حدود صد هزار تومان کمتر به فروش می‌رسد.

خرید و فروش آنلاین

در این میان تعجبی ندارد که بازار سیاه هم ایجاد شود و دلالان اقدام به خرید و فروش این سیم‌کارت‌ها با قیمت‌های نجومی کنند. حتی کار از خرید و فروش حضوری گذشته و سایت‌های مختلف با این هدف راه‌اندازی شده‌ و در حال فعالیت هستند. برای نمونه سیم‌کارت کارکرده همراه اول با کد ۱ در یکی از سایت‌های خرید و فروش آنلاین با قیمت ۱۱ میلیون تومان به فروش می‌رسد و این باعث می‌شود که دیگر فروشندگان هم به‌تبع سیم‌کارت‌های خود را با قیمت‌های نجومی عرضه کنند. از قیمت‌های جالب توجه دیگر شماره رند ۹۳۵ ایرانسل است که با قیمت ۳۳ میلیون تومان برای فروش گذاشته شده و چه بسا شخصی پیدا شود که مبلغ بیشتری هم پیشنهاد دهد. بهرام زرند یکی از دارندگان سیم‌کارت کد ۱ است که آگهی فروش آن را در یکی از سایت‌های خرید و فروش آنلاین گذاشته است.

او در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: من این سیم‌کارت را چند سال است که به صورت صفر نگه داشته‌ام به امید اینکه بعد از مدتی قیمت آن افزایش پیدا کند و بتوانم با قیمت بالایی بفروشم، هرچند این اتفاق صورت نگرفته و قیمت سیم‌کارت تغییر چندانی نکرده است. او با این حال معتقد است که شیوه آگهی در سایت‌های خرید و فروش در مقایسه با گذشته بسیار بهتر شده است و این سایت‌ها امکانات جالبی در اختیار خریدار و فروشنده می‌گذارند. زرندی در ادامه می‌گوید: از جمله این امکانات قابلیت ویرایش آگهی است که در ابزارهای آگهی سنتی چنین امکانی وجود ندارد. همین‌طور در برخی سایت‌ها با پرداخت هزینه، می‌توان آگهی را در جای بهتر و در مدت بیشتری نمایش داد.

این امکانات باعث می‌شود فروشنده برای آگهی سیم‌کارت خود به سمت این سایت‌ها روی بیاورد و به این ترتیب چندان دور از انتظار نیست که سیستم آگهی‌های سنتی به نابودی کشیده شود و چند سال آینده دیگر خبری از آنها نباشد.

سیم‌کارت‌های قسطی

با توجه به اینکه قیمت سیم‌کار‌ت‌ها روند رو به رشد خود را ادامه می‌دهد همین موضوع عاملی برای استقبال کمتر مشترکان از آنها شده است؛ بنابراین اپراتورها به فکر راه چاره برای تثبیت این قبیل مشترکان خود و افزایش دامنه آنها افتاده‌اند. ارائه سیم‌کارت قسطی مدتی است که در اپراتورهای اول و دوم باب شده است. البته این طرح‌ها محدودیت‌هایی هم به همراه دارد به این صورت که خرید قسطی سیم‌کارت‌های رنج ۹۱۲ همراه اول صرفا برای دانشجویان امکان‌پذیر است و شماره‌های غیر از ۹۱۲ در سراسر کشور به صورت قسطی فروخته می‌شود. بنا بر اعلام همراه اول، قیمت تمام شده تقسیط سیم‌کارت دائمی برابر با نرخ مصوب سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول بوده و هیچ‌گونه هزینه مانند سود و کارمزد به آن تعلق نمی‌گیرد.

در سه ماه نخست فعالسازی سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول، مشترکان از نرخ مکالمه ۳۹۹ ریال/ دقیقه در مکالمات داخل شبکه همراه اول (تلفن ثابت و همراه اول) بهره‌مند می‌شوند. نحوه خرید و پرداخت اقساط نیز به این صورت است که در ابتدا شخص با مراجعه به دفاتر خدمات ارتباطی و فروشگاه‌های همراه اول باید اقدام به خرید سیم‌کارت بسته‌بندی شده به قیمت ۲۰۰هزار ریال کند. سپس بقیه وجه ثبت نام (۱.۴۶۸.۰۰۰ ریال) به صورت اقساطی پرداخت می‌شود.

نحوه قسط‌‌بندی هم به این صورت است که مبلغ پیش‌پرداخت ۲۸۶ هزار ریال است و بقیه به صورت ۶ قسط ۲۰۰ هزار ریالی پرداخت می‌شود. مشترکان اپراتور دوم هم برای خرید قسطی سیم‌کارت ایرانسل می‌توانند با خرید آی‌سیم به قیمت ۱۲۰ هزار تومان به همراه ۵۰ هزار تومان حد اعتبار اولیه با شرایط ویژه و پرداخت ۶۰ هزار تومان در زمان ثبت‌نام از این امکان اپراتور دوم استفاده کنند.

حد اعتبار اولیه در سیم‌کارت‌های دائمی مبلغی است که به صورت پیش‌فرض و بدون نیاز به پرداخت ودیعه، در حساب مشترکان سیم‌کارت‌های دائمی ایرانسل لحاظ می‌شود. به این معنی که مشترک می‌تواند بدون نیاز به پرداخت هزینه اضافه، در طول دوره تا سقف این اعتبار از حساب خود استفاده کند. این حد، براساس درخواست مشترک در هر زمان قابل افزایش است. مابقی مبلغ نیز طی سه پرداخت ۲۰ هزار تومانی در صورتحساب سه دوره اول مشترک منظور خواهد شد.