آیا خودروی هوشمند اپل در راه است؟

دنیای اقتصاد: بعد از شایعات زیاد و مختلف درباره خودروی ساخت شرکت اپل، حالا گویا رویاها دارند به واقعیت نزدیک می‌شوند و باید منتظر ورود خودروی هوشمند اپل هم باشیم. اخباری که به تازگی در این مورد منتشر شده‌اند نشان می‌دهند که دو شرکت اپل و بی‌ام‌و به دنبال ایجاد یک همکاری برای ساخت خودروی هوشمند هستند.

به گزارش رویترز، این دو شرکت از احتمال همکاری برای ساخت خودروهای هوشمند خبر دادند. البته انجام این همکاری به بعد از سفر تحقیقاتی مدیران ارشد اپل به عنوان برترین تولید کننده ابزارهای دیجیتال و الکترونیکی شخصی از مقر اصلی شرکت بی‌ام‌و به‌عنوان بزرگ‌ترین فروشنده خودروهای رده بالای جهان موکول شده است. دو مقام آگاه در این مورد به رویترز گفته‌اند که «تیم کوک» مدیر‌عامل اپل سال گذشته میلادی به همراه مدیران ارشد این شرکت به کارخانه بی‌ام‌و در شهر لایپزیک رفتند تا ببینند بی‌ام‌و چطور خودروی الکتریکی i۳ را می‌سازد.

این مذاکرات بدون نتیجه پایان یافت، چون گویا به نظر می‌رسد اپل می‌خواهد درباره توسعه یک خودرو توسط خودش تحقیق و بررسی کند. بی‌ام‌و هم درباره به اشتراک گذاری تجاربش برای ساخت خودرو محتاطانه عمل می‌کند، چون نمی‌خواهد یک تولید کننده محض برای یک شرکت نرم‌افزاری یا اینترنتی باشد.

در طول بازدید مدیران ارشد اپل از کارخانه بی‌ام‌و، آنها از اعضای هیات مدیره بی‌ام‌و خواستند که درباره جزئیات روند تجهیز و تولید توضیح بدهند و مدیران بی‌ام‌و هم به آمادگی‌شان برای اعطای مجوزهای لازم اشاره کردند. اخبار مربوط به این بازدید در ابتدا هفته گذشته در مجله آلمانی Manager-Magazin منتشر شد. یکی از مدیران ارشد بی‌ام‌و در این مورد گفت: «مدیران اپل تحت تاثیر روند کنار گذاشتن روش‌های قدیمی ساخت خودرو توسط ما و استفاده از شیوه‌های نوین خودروسازی قرار گرفتند. درست مشابه کاری که آنها در صنعت تکنولوژی و ابزارهای دیجیتالی انجام می‌دهند.»

این تولیدکننده خودرو می‌گوید در حال حاضر هیچ مذاکره‌ای با اپل درباره توسعه یک خودرو با سرنشین به صورت مشترک انجام نشده است و اپل هم اظهار نظری در این مورد نکرده است. اگرچه یکی از منابع آگاه در این زمینه گفته است که احتمالا مذاکرات مقدماتی بین مدیران ارشد در مرحله بعدی دوباره جان می‌گیرد. خیلی زود است که بگوییم نتیجه این مذاکرات چه می‌شود. روزی در سال ۱۹۷۹ استیو جابز از مرکز تحقیقات شرکت Xerox در پالو آلتو بازدید کرد؛ جایی که اولین تصاویر گرافیکی رابط کاربری با استفاده از ماوس ایجاد شده بود. جابز آن روز با ایده‌های مهمی از آنجا رفت تا پنج سال بعد کامپیوتر مکینتاش را معرفی کند.

بی‌ام‌و دریافته است که نسل آینده وسایل نقلیه نمی‌توانند بدون اطلاعات ورودی بیشتر از متخصصان مخابرات و نرم افزار ساخته شوند و اپل درباره چگونگی ساخت خودروی الکتریکی بدون راننده مطالعه و تحقیق کرده است که می‌تواند فرصت‌های بازاری جدیدی را خارج از رقابت موبایل‌های هوشمند ایجاد کند.

بعد از بازدید مدیران ارشد اپل از کارخانه بی‌ام‌و، تغییرات سازمانی در سطح مدیران ارشد بی‌ام‌و ایجاد شده است. در نتیجه همین تغییرات «هارالد کروگر» در ماه مه گذشته به عنوان مدیر عامل بی‌ام‌و انتخاب شد تا تیم کاری خودش را بچیند و برنامه‌های پیش روی بی‌ام‌و در سال‌جاری میلادی را مدیریت کند قبل از آنکه پروژه‌های کاری جدیدی را شروع کنند.

یکی از مشکلات پیش رو اما خروج «هربرت دیس» یکی از اعضای هیات‌مدیره بی‌ام‌و است که نقش مهمی در مذاکرات اولیه با اپل ایفا می‌کرد. او در ماه دسامبر به شرکت فولکس واگن می‌رود. دیس که از اظهار نظر در این مورد امتناع کرد، بر روند توسعه خودروهای الکتریکی سری i این شرکت نظارت کرد که با استفاده از فیبر کربن سبک وزن ساخته می‌شوند. تکنولوژی ساخت خودرو حالا یکی از حوزه‌های جذاب برای شرکت‌های سیلیکون ولی تبدیل شده است؛ از گوگل که یک نمونه اولیه خودروهای بدون سرنشین را تولید کرده گرفته تا شرکت Tesla Motors که تولیدکننده خودروهای الکتریکی است.

«هربرت دیس» گفته است که صنعت خودروسازی آلمان لازم است تغییرات اساسی را ایجاد کند، چون مصرف کنندگان بیشتر و بیشتر متقاضی خودروهای هوشمند هستند و قوانین مخالف ایجاد آلودگی هوا خبر از تولید نسل جدید خودروهای الکتریکی و هیبریدی را می‌دهند که به طور فزاینده‌ای آلاینده‌های کمتری منتشر می‌کنند.

کارشناسان پیش بینی کرده‌اند که در سال ۲۰۳۰ تنها دو نسل از خودروهای جدید در مقیاس‌های زمانی خودرو سازی باقی می‌مانند و تنها یک سوم از کل خودروهای جهان با موتورهای احتراقی معمولی کار می‌کنند. هربرت دیس در یک پنل مباحثه‌ای در ماه جولای سال گذشته میلادی درباره ارزش خودروهای الکتریکی جدید و خودروهای مجهز به باتری که بیشتر در آسیا ساخته می‌شوند، گفته است: «این به معنای آن است که در چرخه تولید این دو نسل جدید خودرو، ما دو سوم تولید خودروهای احتراقی خودمان را تعطیل می‌کنیم. بخش دوم خودروهایی هستند که هوشمند خواهند بود و وابسته به اینترنت. فعالان قدرتمند این حوزه در ایالات متحده آمریکا در حوزه توسعه نرم‌افزار حضور دارند. با این اوصاف ما قطعا به ایجاد همکاری مشترک با آنها در این زمینه نیازمندیم.»

خودروسازانی مانند بی‌ام‌و در حال حاضر هم نسل جدید خودروهای بدون راننده را تولید می‌کنند؛ خودروهایی که به به‌روز‌رسانی‌های نرم‌افزاری همیشگی به شکل نقشه‌های با کیفیت بالا نیاز دارند تا به خودرو این امکان را بدهند که مسیر را دوباره محاسبه کرده و از وجود یک تصادف در مسیر پیش رو مطلع شود. این تکنولوژی بسیار سریع‌تر از مقررات قانونی و رسمی است که به صورت تجاری در دسترس هستند.

اوایل سال‌جاری میلادی «کلاوس فروهلیخ» مدیر جدید بخش تحقیق و توسعه شرکت بی‌ام‌و گفت که شرکتش و اپل به نتیجه نهایی بسیار نزدیک شده‌اند و درباره تمرکز بر برندسازی اولیه، توسعه محصولات و طراحی مدرن زیبای آنها به توافق رسیده‌اند.