یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.


تداوم فشار عوامل بنیادی در بورس تهران
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت ۲۹۹ واحدی (معادل ۴۵/ ۰ درصد) در ۶۶ هزار و ۵۳۰ واحد متوقف شد. به این ترتیب، برای ششمین روز متوالی دماسنج بورس در کانال ۶۶ هزار واحدی باقی ماند. با نگاهی به نمادها با بیشترین اثر منفی بر شاخص کل، فشار عوامل بنیادی است. در این شرایط، اثرات روند نزولی قیمت جهانی کالاها، کاملا در بورس تهران محسوس است. در این میان می‌توان به افت قیمت مس به کمترین مقدار خود از اواخر سال ۲۰۰۸ (مصادف با بحران اقتصاد جهانی) اشاره کرد. بر این اساس، نماد «فملی» برای سومین روز متوالی بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشت. با این حال، رفع تحریم‌های بین‌المللی در پی گشایش‌های هسته‌ای و در نتیجه امیدواری‌ها برای بهبود وضعیت سودآوری آینده شرکت ها، به‌عنوان مانعی قدرتمند در برابر افت بیشتر قیمت‌ها شناسایی می‌شود.



فشار بازی‌گردان‌های بازار ارز
دیروز، هر دلار آمریکا بدون تغییر به قیمت ۳۳۱۵ تومان معامله شد. دلار در ساعاتی از معاملات در قیمت‌های بیشتری از قیمت مزبور معامله می‌شد، در این میان، صرافی بانک‌ها که در ماه‌های اخیر به‌عنوان بازی گردان‌های بازار شناسایی می‌شدند، روز گذشته نیز حضور پررنگی برای پاسخگویی به افزایش تقاضای به وجود آمده داشتند. در این شرایط، افزایش عرضه مانع از رشد قیمت دلار شد. همان طور که پیش تر اشاره شده بود، بازار ارز که در ماه‌های پیش از رسیدن به توافق هسته‌ای در حالت انتظاری برای دریافت نتیجه‌ای مشخص از مذاکرات قرار داشت، اکنون بازگشت تقاضای خفته را تجربه می‌کند. در این شرایط، با وجود توافق هسته‌ای قیمت‌ها در این بازار با رشد مواجه شدند. بر این اساس، کاهش احتمال افت قیمت ارز، بر شدت تقاضاها، که در حالت انتظاری برای نتیجه مذاکرات بود، افزوده است.



رشد سکه همگام با دلار
دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد ۲ هزار تومانی به قیمت ۸۸۰هزار تومان معامله شد. افزایش قیمت دلار در ساعاتی از معاملات در کنار تعطیلی بازار جهانی رشد قیمتی سکه را رقم زد. در این میان، دلار در ادامه معاملات با افزایش عرضه از سوی بازی‌گردان‌های بازار با افت قیمتی مواجه شد. در ادامه، با وجود بازگشت قیمتی دلار، سکه در قیمت‌های قبلی باقی ماند. مقدار حباب سکه نیز (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) در سطح ۱۵ هزار تومانی باقی ماند. عبور قیمت سکه از سطح ۹۰۰ هزار تومانی در هفته‌های اخیر، باعث ایجاد فضای مقاومتی در برابر افت در قیمت سکه شده است. این موضوع در کنار باقی ماندن نگاه‌ها به رشد قیمت دلار، مانع از افت قیمت سکه شد. در این شرایط، نوسانات شدید قیمتی بازارهای اثرگذار دور از انتظار است.



چشم اونس به اشتغال آمریکا
هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی ۴/ ۰ درصدی به قیمت ۱۰۹۵ دلار معامله شد که ششمین هفته منفی در این بازار محسوب می‌شود. این روند نزولی قیمت طلا در شرایطی اتفاق می‌افتد که بازار همچنان در انتظار مشخص شدن وضعیت نرخ سود توسط فدرال رزرو آمریکا است؛ این امر اهمیت گزارش فضای اشتغال این کشور در پایان هفته جاری را نشان می‌دهد. در صورت رسیدن به اهداف فدرال رزرو (معیارهای اشتغال‌زایی و تورمی)، افزایش در نرخ سود پس از ۹ سال و بر اساس انتظار کارشناسان تا سپتامبر همین سال اتفاق خواهد افتاد که بر قیمت طلا فشار وارد می‌کند. در نظرسنجی کیتکو، ۶ نفر (از ۱۷ کارشناس) روند کاهشی و ۴ نفر مسیر افزایشی و ۷ نفر روند خنثی را برای این هفته قیمت طلا پیش‌بینی کردند که بیانگر وضعیت مبهم این بازار در شرایط کنونی است.



بازار آرام «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با رشد ۸۱/ ۰درصدی به قیمت ۷۲ هزار و ۶۸۰ تومان معامله شدند. در این شرایط، برای پنج روز متوالی قیمت اوراق مزبور در سطح ۷۲ هزار تومانی باقی ماند. از اواخر فروردین سال جاری قیمت این اوراق به بازه ۷۰ تا ۷۵ هزار تومانی محدود شده است. این موضوع تعادل تقاضا در این قیمت‌ها را نشان می‌دهد. در این میان، میانگین قیمت «تسه»ها از ابتدای تابستان نسبت به فصل بهار افت ۲ هزار تومانی را نشان می‌دهد. همزمان شدن آغاز فصل تابستان با ماه رمضان (کاهش تقاضای مسکن) و همچنین جذب مقداری از سرمایه متقاضیان مسکن توسط صندوق توسعه یکم از عوامل فشار قیمتی بوده است. با این حال، جذابیت قیمتی این اوراق، با توجه به کمتر بودن زمان دریافت وام نسبت به وام‌های جدید در کنار سود کمتر به چشم می‌خورد.



چشم‌انداز تیره طلای سیاه
در پایان معاملات هفتگی، هر بشکه نفت خام آمریکا با افت ۱/ ۲درصدی به قیمت ۱۲/ ۴۷ دلار معامله شد که پنجمین هفته منفی در این بازار محسوب می‌شود. کارشناسان دلیل تداوم روند نزولی در قیمت نفت را مازاد عرضه این محصول عنوان می‌کنند. مازاد عرضه‌ای که انتظار می‌رود با افزایش صادرات نفت ایران نیز پس از اجرای توافق هسته‌ای افزایش یابد. این در شرایطی است که سایر اعضای اوپک نیز قصد کاهش عرضه خود را ندارند و بر‌اساس برآوردهای رویترز در ماه جولای تولیدات خود را تا ۳۲ میلیون بشکه در روز افزایش داده‌اند. علاوه بر این، در هفته منتهی به ۲۶ جولای، تعداد دکل‌های حفاری نفت شیل ۵‌واحد افزایش داشت. در هفته‌های آتی ممکن است تغییراتی در موانع ممنوعیت صادرات نفتی آمریکا رخ دهد که خود عاملی برای تشدید عرضه و کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهد شد.