سنگ تمام هنرمندان برای صدای خاطره‌ساز

گروه فرهنگ و هنر: مردم او را با صدای پدر مارکو پولو می‌شناسند. زمانی که تلویزیون تنها دو شبکه داشت و آن هم تازه ۲۴ ساعته نبود؛ مردم چاره‌ای نداشتند که از بعد از ظهر تا پاسی از شب به یکی از این دو شبکه دل ببندند و سریال‌ها و فیلم‌ها و فوتبال‌های خلاصه شده را ببینند.آن زمان بود که کار و بار دوبلورها سکه بود. دهه شصت برای دوبله ایران در تلویزیون، دهه درخشانی است. روی همه فیلم‌های خارجی تلویزیون صداهایی بود که نمی‌شد به جای شخصیت هایشان صداهای دیگری را تصور کرد.یکی از این صداها آوای پرویز بهرام بود.همان پدر مارکو پولو و صدای منحصربه‌فرد سریال مستند جاده ابریشم. حالا همقطاران بهرام برایش جشن تولد گرفته‌اند و کیک تولد بریده‌اند و آرزو کرده‌اند که استاد زنده باشد و سایه‌اش مستدام بر سر هنر ایران زمین.

در مراسم تجلیل از پرویز بهرام که عصرشنبه دهم مرداد ماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد هنرمندان قدیمی عرصه تصویر و صدا و دیگر حوزه‌ها حضور داشتند و کیک تولدش را برش زدند.این آیین که با سخنان جالبی از این هنرمندان همراه بود بارها با دست زدن‌ها و تشویق‌های مردم و همچنین ایستادن‌های آنها به احترام استادان و پیشکسوت‌ها مواجه شد.

چرا پیشکسوتان نباشند؟

سعید راد بازیگر فیلم سینمایی «فرمان» ساخته کوپال مشکوت پشت تریبون قرار گرفت و درباره حضور خود در این مراسم گفت: من برای قلب بزرگ، بخشنده و مهربان پرویز بهرام اینجا هستم. سال ۶۱ او افتخار داد که در فیلم «فرمان» به جای من حرف بزند که جزو فیلم‌های ماندگار من است.

این بازیگر سینما همچنین به حضور ناصر ملک مطیعی و بهمن مفید دو بازیگر قدیمی سینما اشاره کرد و گفت: من همیشه رخصت گرفته ام و در کنار بعضی از بازیگران قرار گرفته ام. سه فیلم در کنار ناصر ملک مطیعی بازی کردم و چیزهای زیادی از بهمن مفید آموختم. خاطرم هست در تولید یکی از فیلم‌ها دو تن از کارگران فنی پولی نداشتند که به منزل خود بازگردند و مفید برای آنها بلیت هواپیما گرفت و ما چنین مَنشی در این فرد را دیده‌ایم.

وی سوال کرد که چرا نباید بهمن مفید و ناصر ملک مطیعی در سینمای ایران حضور داشته باشند و گفت: یک ملت با این دو نفر خاطره دارند، چرا ما باید صبر کنیم تا ماهواره‌های آن طرف تصویر این افراد را نمایش دهند. بازیگر فیلم «عقاب ها» درباره پرویز بهرام یادآور شد: استاد بهرام قلبش بسیار بزرگ است. من در این جمع غیر از او کسانی را می‌بینم که اسم دوبله با صدای آنها عجین شده است. آنها یادگار این حرفه هستند و من می‌خواهم به احترام بهرام و تمام آن نسل با شکوه بایستید.

استقبال مردم از ناصر ملک مطیعی

در این مراسم بخش‌هایی از سریال «سلطان صاحبقران» ساخته علی حاتمی، با بازی ناصر ملک‌مطیعی و با صدای پرویز بهرام پخش شد. سپس ناصر ملک‌مطیعی به سختی روی سن آمد و مردم ایستادند و او را تشویق کردند.

ناصر ملک‌مطیعی در ابتدای سخنان خود گفت: من حب و بغضی نسبت به چیزی ندارم و اگر روزی هزار بار سجده شکر کنم باز هم کم است. سینمای ما عشق بود و من دست تمام کسانی را که با آنها کار کردم، می‌بوسم. در آن زمان این‌گونه نبود که ما رفاقت و لوطی‌گری خود را سر کارهای سطحی بگذاریم و سعی‌مان برای آن بود که بتوانیم کار خوب انجام دهیم.

حرف‌های ملک‌مطیعی با تشویق مردم همراه شد و او خطاب به پرویز بهرام گفت: امشب، شب پرویز بهرام است و با شعر «‌ای خسرو پرویز به پا خیز»، او را به لحظه‌ای ایستادن دعوت کرد.

ملک‌مطیعی در پایان سخنان خود گفت: امیدوارم خداوند حق‌شناسی را از من نگیرد، اینجا سرزمین پدران و مادران من است و من هیچ گاه آن را ترک نمی‌کنم. هیچ توقعی هم از هیچ مسوول و دستگاهی ندارم و شما در تمام این سال‌ها یک مقاله از من نمی‌بینید که از کسی انتقاد کرده باشم.

من شاگرد بهرام هستم

در بخشی از این مراسم صحنه‌هایی از فیلم «اتللو» با صدای پرویز بهرام پخش شد و سپس منوچهر اسماعیلی استاد پیشکسوت عرصه دوبله با دست زدن‌های مردم که به افتخار این گوینده نامدار ایستادند، پشت تریبون قرار گرفت. وی در ابتدای سخنان خود با سلام و خوشامدگویی عنوان کرد: شما به جشن برگ زرین دوبلاژ ایران آمدید و من به شخصه افتخار دارم که خود را به عنوان شاگرد این فرد معرفی کنم. دوبلور سریال «هزار دستان» با بیان جمله‌ای از فیلم «اتللو» بیان کرد: من قبل از اینکه وارد کار دوبلاژ شوم شیفته فیلم «اتللو» و بیان شیوای پرویز بهرام بودم. جمله وی در این فیلم که می‌گوید «اول شمع را بکشم و بعد شمع وجود تو را...» هرگز از ذهن من خارج نمی‌شود و شاید یکی از انگیزه‌هایی که مرا به عرصه دوبله کشاند همین جمله و این بیان بود. منِ حیران و سرگردان، این ناز و این حلقه عشق را که به دنبالش بودم سرانجام در وجود پرویز بهرام؛ این وجود زرین دوبلاژ ایران پیدا کردم.

اسماعیلی در پایان با تشکر از همه برگزارکنندگان این مراسم یادآور شد: نمی‌خواهم بگویم وظیفه افراد دیگری بوده است که این مراسم را برگزار کنند. شما همه چیز را می‌دانید پس گفتن آن جز اتلاف وقت نیست، بگذارید با نگاه‌ها به هم تفهیم کنیم که می‌دانیم چه می‌گذرد پس بگذار بگذرد آن‌طور که ما می‌خواهیم، پس آن‌طور که پرویز بهرام عمر گذراند و خم به ابرو نیاورد ما هم بیاموزیم.

صائب تبریزی بهترین کارگردان دنیا

در پایان این مراسم و بعد از همه سخنرانی‌ها و پخش کلیپ‌های دیگری از صدای پرویز بهرام، وی روی صحنه دعوت شد. مردم بار دیگر به احترام یک هنرمند دیگر ایستادند و او را تا رسیدن پای سن تشویق کردند. بهرام در جایگاه قرار گرفت و گفت: ببخشید من آمده‌ام بالا که چه بگویم. تنها از همه کسانی‌که به این مراسم آمدند تشکر می‌کنم. من ۲۰ سال در رادیو کار کردم و غیر از آن در تئاتر هم بازی کردم. این همه بیوگرافی من است و حالا دوست دارم فقط یک شعر از صائب تبریزی بخوانم که اگر زنده بود بدون شک بهترین کارگردان دنیا می‌شد. او در این شعر می‌گوید: «روزی که برف سرخ ببارد از آسمان/ آن روز بخت سیاه اهل هنر سبز می‌شود»

در این مراسم تجلیل، لوح‌هایی از نهادهای مختلف به بهرام اهدا شد و از آنجا که تولد وی در مرداد ماه است کیک تولد ۸۲سالگی او را نیز برش زدند. همچنین در پایان این مراسم از تمبر پرویز بهرام رونمایی شد.