گروه بورس کالا: نگاهی به روند قیمت‌ محصولات فولادی از ابتدای سال تا کنون در حالی از فراز و فرود قیمت تیرآهن و میلگرد حکایت دارد که این روند از ابتدای ماه جاری با ثباتی نسبی همراه بوده است.

در کنار ثبات قیمت‌ها از ابتدای ماه جاری، نگاهی به عرضه‌های فولادی در بورس کالا نیز نشان‌دهنده ضعف عرضه از سوی تولیدکنندگان فولاد است، اما در شرایطی که کمبود نقدینگی از مشکلات اساسی این روزهای صنعت فولاد به شمار می‌رود، دلیل اصلی کاهش عرضه از سوی تولیدکنندگان و چشم‌پوشی از فروش بیشتر چیست؟


این سوال در حالی مطرح است که با توجه به ثبات نسبی قیمت‌ها در ۱۰ روز گذشته این احتمال در نظر گرفته می‌شود که فولادسازان با در نظر گرفتن بهبود شرایط بازار در آینده‌ای نه چندان دور، عرضه‌های خود را محدود و آن را به زمانی موکول کرده‌اند که احتمالا قیمت‌ها با رشد همراه خواهند شد. احتمال یاد شده در حالی وجود دارد که کارشناسان نیز آن را تایید می‌کنند. بر این اساس یک فعال بورس کالای ایران عقیده دارد ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار فولاد و همچنین کاهش عرضه در بورس کالا نشان از کور سوی امیدی دارد که فعالان حوزه فولاد را به بهبود شرایط در آینده امیدوار کرده است.


مدیر بخش فلزات کارگزاری مفید در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» یکی از دلایل ایجاد شرایط یاد شده در بازار فولاد را مقاومت فروشندگان در برابر کاهش قیمت‌ها عنوان می‌کند. علی‌اصغر بهرامی در ادامه می‌گوید: دلیل دیگر می‌تواند رسیدن قیمت‌ها به کف خود باشد از سویی در شرایط فعلی امیدواری به بازگشت قیمت‌ها و حرکت دوباره بازار نیز می‌تواند در دست نگه داشتن تولیدکنندگان از عرضه تاثیرگذار باشد.


با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد بازار فولاد پس از تجربه فراز و فرودهای شدید قیمتی، حالا با آرامش و ثباتی بیشتر در حال آماده کردن خود برای روزهای رونق است.