رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) ضمن رد تعیین عوارض صادراتی برای خام‌فروشی سنگ‌آهن اعلام کرد: به دلیل افت قیمت‌ها در بازار جهانی، در شرایط کنونی سنگ‌آهن صادر نمی‌شود. مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، در گفت‌وگو با «ایسنا»، در واکنش به مسائل مطرح شده مبنی بر احتمال تعیین عوارض صادراتی برای جلوگیری از خام‌فروشی گفت: من در این باره چیزی نشنیده‌ام‌. در حال حاضر قیمت جهانی مواد معدنی 50 درصد کاهش پیدا کرده و قیمت تمام‌شده با قیمت فروش متناسب نیست.

وی با اشاره به افت قیمت‌های جهانی محصولات معدنی تاکید کرد: در حال حاضر بازار دچار گرفتاری شده و شرایط آن تغییر کرده است. رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) تصریح کرد: در سال 1392 بازار به گونه‌ای دیگر بود و مواد معدنی از کشور خارج می‌شد و به فروش می‌رسید، اما اکنون برای جلوگیری از خام‌فروشی باید تولید گندله و کنسانتره را توسعه دهیم، چرا که با افت قیمت‌ها، در شرایط کنونی سنگ‌آهن صادر نمی‌شود. به گزارش «ایسنا»، در حوزه معدن مسائلی مطرح شده بود مبنی بر اینکه برای جلوگیری از خام‌فروشی احتمال دارد وزارت صنعت، معدن و تجارت با اصلاح قانون، عوارض صادراتی وضع کند که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت که به دلیل مشکلات بازار صادرات و قیمت‌ها، خام‌فروشی کاهش پیدا کرده است.


ایران یک میلیون تن سنگ‌آهن به هند صادر می‌کند

شرکت کی‌آی‌او‌سی‌ال (KIOCL Ltd) که متعلق به وزارت فولاد هند است، یک میلیون تن سنگ‌آهن از معدن شرکت آنگلوامریکن در برزیل و یک میلیون تن از شرکت معدنی گل گهر ایران وارد خواهد کرد.


به گزارش «ایسنا»، شرکت دولتی کی‌آی‌او‌سی‌ال کنسانتره سنگ‌آهن و گندله اکسید آهن برای شرکت‌های داخلی و همچنین برای صادرات به ایران، تایوان و سایر نقاط تولید می‌کند. بر‌اساس گزارش بیزینس استاندارد، مالای چاترجی، مدیرکل و رئیس هیات مدیره این شرکت اظهار کرد که قرار است این شرکت یک میلیون تن سنگ‌آهن عیار بالا از معدن برزیلی آنگلوامریکن وارد کند و نخستین محموله از میزان مذکور در سپتامبر ارسال خواهد شد. وی در ادامه افزود: ما در مراحل نهایی مذاکرات با شرکت معدنی گل‌گهر ایران برای واردات حدود یک میلیون تن سنگ‌آهن هستیم. سنگ‌آهن وارداتی از ایران می‌تواند در مدت چهار روز از طریق بندرعباس و از راه زمین به مانگالور برسد. دولت هند سال گذشته به کی‌آی‌او‌سی‌ال اجازه داد گندله سنگ‌آهن تولیدی خود را صادر کند. این شرکت قصد دارد حداکثر 2 میلیون تن گندله سنگ‌آهن به ایران صادر کند. چاترجی در ادامه اظهاراتش عنوان کرد که شرکتش تاکنون 50 هزار تن گندله عیار بالا به ایران صادر کرده است و انتظار دارد یک تا دو میلیون تن دیگر صادر کند.


مدیرکل کی‌آی‌او‌سی‌ال اظهار کرد: این شرکت برای بهره‌برداری از نیاز وارداتی ایران، قصد دارد سنگ‌آهن وارد و گندله تولید و به این کشور صادر کند. بر اساس این گزارش، کی‌آی‌او‌سی‌ال گندله را به شرکت فولاد مبارکه در اصفهان فروخته است. رویترز پیش از این گزارش داده بود شرکت کی‌آی‌او‌سی‌ال، در ابتدا ۸۰ هزار تن کنسانتره سنگ‌آهن با عیار ۶۷ درصد آهن را تا سپتامبر از معادن آنگلوامریکن در برزیل خریداری کرده و به گندله تبدیل می‌کند و سپس این گندله را به قیمت حدود ۵۰۰ میلیون روپیه (۸/ ۷ میلیون دلار) به ایران خواهد فروخت. بر مبنای این رقم، ارزش قرارداد فروش دو میلیون تن گندله به ایران حدود ۲۰۰ میلیون دلار خواهد بود. بیشتر محصول سنگ‌آهن ایران عیار پایینی دارد و برای اینکه برای تولید فولاد مورد استفاده قرار بگیرد باید به گندله تبدیل شود. ایران حدود ۲۲ میلیون تن گندله تولید می‌کند و برای تامین کمبود حدود ۸ تا ۹ میلیون تن دیگر از منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا)، استرالیا و آمریکای جنوبی وارد می‌کند.