عضو هیات‌رئیسه کمیسیون انرژی با استقبال از حضور سرمایه‌گذاران خارجی در صنایع نفت و گاز گفت: منعی برای فعالیت شرکت‌های آمریکایی در صنعت نفت وجود ندارد و خودتحریمی آنها موجب دور ماندن از بازار نفت ایران شده است.

جلیل جعفری بنه خلخال در گفت‌وگو با «شانا» اظهار کرد: هم‌اکنون و در شرایطی که امیدها برای لغو و برچیده شدن تحریم‌ها پررنگ شده است باید بهترین استفاده را انجام دهیم و از ورود سرمایه افراد و شرکت‌ها به داخل کشور استقبال کنیم.


جعفری بنه خلخال گفت: نیازمند توسعه و ورود سرمایه‌گذاری شرکت‌های تخصصی نفت و گاز هستیم البته این به معنای آسیب‌پذیری شرکت‌های داخلی نیست. ازاین‌رو، وزارت نفت به‌طور حتم در برنامه‌های پیش رو نحوه مشارکت شرکت‌های داخلی با خارجی برای انجام طرح‌ها را تدوین می‌کند. وی با اشاره به سوالی درخصوص تفاوت شرکت‌های اروپایی و آمریکایی افزود: ما فرقی بین شرکت‌های اروپایی و آمریکایی نمی‌بینیم اگر شرکت‌های آمریکایی در داخل کشور خودشان منعی نداشته باشند، برای ما فرقی نمی‌کند.


عضو هیات‌رئیسه کمیسیون انرژی گفت: با پیش‌بینی تمهیدات مطلوب‌تر اشتیاق شرکت‌های خارجی برای حضور در ایران افزایش می‌یابد. وی درباره نرخ بازگشت سرمایه در ایران هم یادآوری کرد: نرخ سود سرمایه‌گذاری در ایران به نسبت همسایگانی مانند ترکیه و حتی اروپا بیشتر است. ازاین‌رو، این برای سرمایه‌گذاران جاذبه تلقی می‌شود. سودآوری سرمایه‌گذاری در ایران به نسبت اروپا چند برابر است بنابراین بازار ایران برای شرکت‌های نفتی و گازی پرمنفعت است.