گروه خبر: ماجراهای صدا وسیما با مذاکرات و توافق هسته‌ای همچنان ادامه دارد. از همان روزی که مذاکره‌کنندگان رهسپار گفت‌وگو با اعضای گروه 1+5 برای دستیابی به تفاهمی ماندگار درتاریخ و حل یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌ها شدند، سازمان صدا وسیما دست به ساخت مجموعه برنامه‌هایی زد که به‌زعم برخی افراد ، در مخالفت با روند مذاکرات هسته‌ای بود. برنامه‌های«دکتر سلام» و «شطرنج با گرگ‌ها»، نمونه‌هایی از برنامه‌هایی است که در آن ایام از رسانه ملی پخش شد.


پخش این برنامه‌ها با نزدیک شدن به آخرین دور گفت‌وگو‌ها در وین شدت بیشتری پیدا کرد.موضوعی که با انتقاد برخی چهره‌های سیاسی مواجه شد. با پایان مذاکرات و امضای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک ) میان ایران و گروه 1+5، محمد سرافراز، رئیس تازه‌نفس صدا و سیما تصمیم گرفت به این انتقادها پاسخ دهد. او ابتدا در سرمقاله هفته‌نامه صداوسیما با عنوان «رسانه ملی و ابتکار عمل جریان‌سازی خبری» از مجموعه عملکرد سازمان متبوعش حمایت و اعلام کرد که در موضوع مذاکرات هسته‌ای تمام امکانات خبری و رسانه‌ای صداوسیما در خدمت اتحاد ملی و همسو با سیاست‌های نظام و منویات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) قرار گرفت. او همچنین از افزایش مخاطبان خبر صداوسیما در مقایسه با شش سال گذشته نیز خبر داد. چند روز پس از آن، شدت انتقادها به عملکرد سازمان تحت ریاستش او را وادار کرد تا یک بار دیگر در مقام پاسخگویی بر‌آید. محمد سرافراز، رویکرد این سازمان در پوشش و پخش روند مذاکرات هسته‌ای در وین طی 18 روز مذاکرات را گسترده و مناسب توصیف کرد. به گزارش «ایسنا»، او همچنین گفت: «عده‌ای توقع دارند فقط حرف‌های موافقان مطرح شود و پوشش صداوسیما یکطرفه باشد؛ که این امر رویکرد ما نبوده است.»


وی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: «گاهی در بین برخی از دولتیان نسبت به صداوسیما دیدگاه‌هایی وجود دارد که معتقدند باید آنقدر سطح توقع از صداوسیما بالا رود که این سازمان همیشه بدهکار جلوه داده شود تا دولت به وظایف قانونی خود در قبال رسانه ملی برای تامین بودجه آن عمل نکند؛ بنابراین اهداف دولت و چنین اظهاراتی سیاسی بوده و واقعی نیست.»


البته پاسخ به انتقادها از جانب سرافراز به اینجا ختم نشد. او برای بار سوم نیز روز شنبه تلاش کرد تا از عملکرد رسانه ملی در طول مذاکرات دفاع کند. به گزارش «ایسنا» او با حضور در معاونت سیما و شرکت در جلسه مدیران شبکه گفت: «جریاناتی در خارج از سازمان سعی داشتند با توسل به مطالب خلاف واقع، مردم را در ماه پرفیض و برکت رمضان از رسانه ملی جدا کنند؛ مثلا مخالفت صداوسیما با توافق ژنو یا صلح امام حسن(ع)، تا تاثیر رسانه را کم کرده و اعتماد مردم از رسانه ملی سلب شود که البته موفق نشدند و سیما توانست با تولید برنامه‌های مناسب و پرمحتوا، اعتماد مخاطب را بیشتر از گذشته جلب کند.»


اما با وجود همه پاسخگویی‌های سرافراز به انتقادها، روز شنبه، انتشار محتوای جلسه خصوصی و کاری عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای با شورای خبر صدا و سیما از سوی خبرگزاری این سازمان بار دیگر باعث افزایش انتقاد‌ها نسبت به رسانه ملی شد.هر چند رسانه ملی پس از انتشار این متن توضیحی ارائه کرد و مطلب مذکور را از سایت خود برداشت، اما این مطلب روز گذشته در بسیاری از رسانه‌‌های داخلی و خارجی بازتاب گسترده‌ای داشت. در توضیح سایت خبری صدا و سیما آمده بود: «مطالبی که به نقل از سید عباس عراقچی معاون وزارت امور خارجه در نشست با مسوولان معاونت خبر روی خروجی قرار گرفت ناشی از یک خطای برداشت بوده است.»به گزارش «ایسنا»، خبرگزاری صداوسیما همچنین تاکید کرده بود: «این مطلب که تلفیقی از اطلاعات درست و نادرست است قابل استناد نیست.» هر چه بود به‌رغم این توضیح خبرگزاری صدا و سیما، عباس عراقچی به انتقاد شدید از صدا وسیما پرداخت.


به گزارش «ایسنا» عباس عراقچی انتشار محتوای این جلسه خصوصی و کاری با شورای خبر صدا و سیما را یک خلاف بیّن اداری و مغایر با منافع و امنیت ملی دانست.


معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه همچنین از اینکه محتوای یک جلسه خصوصی و کاری با شورای خبر صدا و سیما به صورت ناقص، مخدوش و با اغلاط فراوان محتوایی و نگارشی، در سایت خبری صدا و سیما منتشر شد اظهار شگفتی کرده و چنین امری را نه تنها غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی؛ بلکه یک خلاف بیّن اداری و مغایر با منافع و امنیت ملی دانسته و خواستار پیگیری آن از سوی مقامات عالی سازمان صدا و سیما شد.


عراقچی همچنین با اشاره به اینکه یکی از مزایای تیم مذاکره‌کننده انسجام داخلی و همدلی همه اعضای تیم بود، از نقش حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهوری و دستیار ویژه او در انجام وظیفه سخت هماهنگی همه دستگاه‌ها، ارائه مشورت، انتقال مطالب و تقویت انسجام و همبستگی تیم مذاکره‌کننده تقدیر کرد.