محقق نشدن اقتصاد مقاومتی  با صنعت خودرو فرانسوی
محمدحسین روشنک*
اگر چه امروز از افتخارآفرینی سرداران دستیابی به تکنولوژی هسته‌ای و دیپلماسی هسته‌ای کشورمان که برگ زرین دیگری را برکتاب افتخارات این مرز و بوم افزودند، خرسند هستیم و به احترام آن راست‌قامتان ایستاده و به پیشگاه پروردگار متعال شکرگزاری می‌کنیم اما فراموش نکرده ونمی‌کنیم که طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب باید همچنان در مسیر مقابله با دشمنان این آب و خاک مقدس در جبهه‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی گام‌هایی مقاوم و استوار برداریم و کشور را به اقتصادمقاومتی برسانیم . این روزها که پیروزی دانشمندان هسته‌ای و گفتمان صلح و دوستی سفیران ایران اسلامی در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری محقق شده، مقامات ارشد بسیاری از کشورهای دنیا به خصوص اروپا به ایران سفر کرده و یا قصد سفر دارند تا بتوانند از ارزهایی که به بهانه تحریم بلوکه کرده بودند سهمی برای خود بردارند .
فرانسه که از سال‌های ابتدای جنگ تحمیلی تاکنون می‌شود گفت در سه جبهه نظامی ، سیاسی و به‌ویژه اقتصادی در جنگ نابرابر با مردم ایران قرارداشته و در کشاکش مذاکرات هسته‌ای هر روز مردم ایران را نگران می‌کرد امروز به ایران آمده تا همچون گذشته از ثروت ملی و بازار ما استفاده ببرند.
با این حال من طرفدار اعتدال و سیاست‌های دولت تدبیر و امید بوده و از کلید موفق دولت روحانی در بازکردن قفل مذاکرات هسته‌ای حمایت می‌کنیم و قصد نداریم همچون مخالفان توافق هسته‌ای و دولت تدبیر و امید با سفر وزیر فرانسوی به ایران مخالفت کنیم اما نمی‌توانیم دشمنی دولت فرانسه با ایران اسلامی را نادیده بگیریم.
نمی‌توانیم سیاست غلط فرانسه در برابر مردم ایران را از یاد ببریم، به‌ویژه در حوزه صادرات خودرو و قطعات از رده خارج به ایران و برخورد ناجوانمردانه آن دولت در زمانی که هواپیمای ایرانی در بازگشت به کشور به دلیل نقص فنی مجبور به فرود اجباری در فرودگاه کشوری خارجی شد و فرانسه اجازه نداد قطعه‌ای کوچک که در آن فرودگاه موجود بود در اختیار هواپیما قرارگیرد و مسافران ایرانی اجبارا ساعت‌ها در هوای سرد داخل هواپیما ماندند تا قطعه از ایران برسد .
اقتصاد فرانسه به جز مشارکت در صنعت خودرو دولتی ایران نقش چندانی در اقتصاد بخش خصوصی کشور ما ندارد و همانگونه که اشاره شد شریک شرکت‌های خودروسازی دولتی ایران است که به همین دلیل درصف اول قرارگرفته است.
اکنون باید از وزیر فرانسوی سوال کرد چرا با ایران و ایرانی دشمنی می‌کند؟ چرا تکنولوژی واقعی و باکیفیت خودرو را به ایران نداده و نمی‌دهند؟ و چرا پاسخگوی هزاران کشته و معلول تصادفات در جاده‌ها و شهرهای ایران نیستند؟
مطبوعات باید خواسته مردم که صادرنشدن آهن‌پاره‌های فرانسه به جای خودرو به ایران است را به وزیر فرانسوی اعلام کنند و از مسئولان دولتی بخواهند دست از سر صنعت خودروسازی و قرارداد با فرانسه بردارند تا بخش خصوصی واقعی خود وظیفه تولید خودروی امن و باکیفیت را به عهده گرفته و با دستان توانمند نیروهای متخصص صنعت خودروسازی، نیاز داخل و توسعه صادرات را تامین کند.

*عضو هیأت نمایندگان و رئیس اتحادیه‌های واردکنندگان
و صادرکنندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی