خبرگزاری شرکت نفت لغو شد!

اواسط مرداد ۱۳۴۰ شرکت ملی نفت ایران به صرافت افتاده بود که یک خبرگزاری دایر کند که در آن زمان موفق نشد. انوشیروان کیهانی‌زاده، روزنامه‌نگار پیشکسوت در این باره خاطرات جالب توجهی دارد:

«در آن زمان، یک روز سناتور مسعودی ناشر روزنامه اطلاعات مرا فرا خواند و گفت شرکت نفت می‌خواهد خبرگزاری دایر کند و از من خواسته است در جلسه‌ای که تشکیل می‌شود، شرکت کنم و من شما را که در خبرگزاری پارس (ایرنا) هم کار می‌کنید، یک سردبیر هستید و آشنایی به این کار دارید به جای خودم به آن جلسه می‌فرستم که مطمئن هستم اشخاص مهمی شرکت خواهند کرد.

قبول کردم. جلسه در زمان مقرر تشکیل شد. پس از انجام مقدمات، اصل موضوع مطرح و سپس نظر یکایک شرکت‌کنندگان در جلسه درباره تاسیس خبرگزاری استعلام شد. از مطالبی که هر یک از حاضران در جلسه بیان داشتند، فهمیدم که شرکت نفت و شرکت‌کنندگان در جلسه از «خبرگزاری» سر در نمی‌آورند و آن را هزار بار بزرگ‌تر از آنچه که هست وانمود می‌کنند، با بودجه‌ای در حد یک وزارتخانه.

وقتی نوبت صحبت به نگارنده رسید گفتم که برایم روشن نشد که هدف و برنامه چیست. اگر شرکت نفت می‌خواهد وارد جزئیات صنعت نفت شود و احیانا برای کار خود هم تبلیغ کند و راه را برای اجرای برنامه‌های آتی‌اش هموار سازد، انتشار یک ماهنامه (مجله تخصصی) کفایت می‌کند و این مجله می‌تواند منبع خبر برای رسانه‌های عمومی باشد و مطالبش را نقل کنند.

تاکنون که مشکلی در کار انتشار اخبار و اطلاعیه های شرکت نفت در رسانه‌ها مشاهده نشده است و چنانچه هدف، انتشار متن اطلاعیه‌ها است؛ شرکت نفت می‌تواند آنها را به‌صورت خبر پولی (آگهی خبری) به روزنامه‌ها بدهد تا چاپ کنند. اگر قصد دیگری از تاسیس خبرگزاری دارد باید آن را صریحا بیان دارد تا راه‌حل مقتضی ارائه شود.»

به این ترتیب شرکت نفت از خیر راه‌اندازی خبرگزاری گذشت!