فاز جدید مبارزه با قاچاق درسینما

گروه فرهنگ و هنر: ظهر دیروز رئیس سازمان سینمایی و معاون اجتماعی-فرهنگی ناجا در مراسمی از سه میلیون لوح فشرده غیرمجاز فیلم‌های سینمایی بازدید و بر امحای آنها تاکید کردند.

به گفته سخنگوی ناجا ارزش ریالی این سه میلیون لوح فشرده معادل پنج میلیارد تومان بوده که دست قاچاقچیان از آن کوتاه شده است. برای مبارزه با قاچاق فیلم‌های سینمایی اولین اقدام در این حوزه فرهنگ‌سازی و عدم خرید این محصولات توسط مردم است. همچنین باید اقدامات فنی بازدارنده با استفاده از تکنولوژی‌های نوین احصا شود. این اتفاقات در کنار هم باعث خواهد شد این آسیب در جامعه کاهش یابد.به گزارش «ایسنا»، در این برنامه که تعدادی از سینماگران هم حضور داشتند، سیدمصطفی ابطحی؛ دبیر ستاد صیانت از آثار فرهنگی با اشاره به اینکه آنچه امروز جمع‌آوری شده حاصل همکاری برخی از اهالی سینما، ستاد صیانت، سازمان و صنوف سینمایی برای مهار بازار محصولات غیرمجاز سینمایی است، گفت:

حدود سه میلیون لوح فشرده کشف شده و اینها محصولاتی هستند که کپی محصولات تولید شده داخلی محسوب می‌شود، به همین دلیل نمی‌شود آنها را قاچاق نامید بلکه دزدی و سرقت هستند. در این بخش، مافیایی شکل گرفته که با کپی آثار سینمایی درآمدی را که به خانواده سینما تعلق دارد از آن خود می‌کند.وی با بیان اینکه آخرین محموله به‌تازگی جمع‌آوری شده است از نیروی انتظامی درخواست کرد که در استان‌های دیگر از جمله استان‌های البرز، خراسان رضوی، اصفهان، قم و فارس که گستردگی بازار عرضه آثار غیرمجاز سینمایی به چشم می‌خورد هم مبارزه و اقدام علیه این نوع فعالیت‌ها صورت گیرد.او تاکید کرد: این سه‌میلیون نسخه غیرمجاز فقط در تهران بزرگ کشف و ضبط شده است که پس از صدور حکم نسبت به امحای آنها اقدام می‌شود.ابطحی همچنین گفت: ستاد صیانت از آثار فرهنگی فعالیت‌های خوبی را آغاز کرده است، از جمله اینکه خانواده‌ها آموزش داده شوند تا هر محصولی که ارزان باشد را نخرند و آثار فرهنگی اصلی را تهیه کنند.

رایت فیلم‌ها باید به تهیه‌کنندگان داده شود

در این مراسم حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی نیز در پاسخ به پرسشی گفت: قاچاق فیلم‌های سینمایی در یک مقطعی کار آسان و کم‌هزینه‌ای شده بود و دوستان دوران خوشی را پشت سر می‌گذاشتند که رقم گردش مالی آنها را دبیر ستاد صیانت(۵۰۰ میلیارد تومان در سال) اعلام کرد، درحالی‌که کل فروش سینمایی ما در سال ۹۳ معادل ۶۰ میلیارد تومان بوده است. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که رایت فیلم‌ها به تهیه‌کنندگان آثار داده شود و نمایش خانگی نیز سروسامان یابد. رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به سوالی دیگر درباره سایت‌های اینترنتی که فیلم‌ها را به‌صورت غیرمجاز دانلود می‌کنند، گفت: در این راستا سایت‌های قانونی و غیرقانونی را شناسایی می‌کنیم و آنهایی که قانونی هستند اما به صورت غیرقانونی امکان دانلود فیلم‌ها را فراهم می‌کنند با اخطار روبه‌رو می‌شوند. سایت‌های دیگری هم که از اساس غیرقانونی هستند، بسته خواهند شد.

سینماها شب‌ها هم باید کار کنند

ایوبی همچنین درباره نمایش فیلم‌های سینمایی در تعطیلات تابستان و ایجاد رونق بیشتر در سینماها گفت: همواره ماه مبارک رمضان یک زمان غیرسینمایی تلقی می‌شد اما با طرحی که اجرا شد، شرایط متفاوتی را شاهد بودیم. وی با اشاره به سه برابر شدن میزان فروش افزود: درخواست ما از دستگاه‌ها این است که همه روزهای تعطیل و نیز پنج‌شنبه و جمعه‌ها، سینماهایی که علاقه‌مند به باز بودن تا ساعاتی از شب هستند، بتوانند خدمات خود را ارائه کنند؛ ضمن اینکه باید بدانیم سینماها محلی برای خانواده‌ها هستند و فیلم‌های ایرانی که همگی خانوادگی‌ هستند، در آنها به نمایش درمی‌آیند.

آسیب‌های اقتصادی به سینمای ایران

در ادامه این مراسم داریوش فرهنگ بازیگر و کارگردان سینمای ایران نیز به نمایندگی از اهالی سینما درباره قاچاق محصولات سینمایی صحبت کرد. فرهنگ در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به ضایع شدن حق معنوی سینماگران با قاچاق فیلم‌های سینمایی گفت: آنچه مصطفی ابطحی دبیر ستاد صیانت از آثار سمعی و بصری درباره قاچاق فیلم‌های سینمایی طرح کرد، آسیب‌های اقتصادی به سینمای ایران بود اما مساله قاچاق علاوه‌بر مشکلات اقتصادی که برای سینما ایجاد می‌کند، حقوق معنوی هنرمند را هم ضایع می‌کند. وی تصریح کرد: قاچاق محصولات سینمایی مانند دزدی از باغ و باغبان است و فرهنگ به مثابه باغی بزرگ است که هنرمندان به‌عنوان باغبانان این باغ بزرگ فعال هستند و قاچاق محصولات سینمایی به معنای از بین بردن روح معنوی اثر و صاحب اثر است و اساسا نشاط عمومی در جامعه را از بین می‌برد.