سومار، یک مرز استراتژیک است

دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه گفت: اگر تنها ۱۰ درصد حرف‌هایی که در خصوص مرز سومار زده بودیم عملیاتی می‌شد، امروز این مرز شرایط متفاوتی داشت.

کیوان کاشفی افزود: بسیاری از مشکلات این مرز ناشی از کوتاهی‌های داخلی خود ما است و متاسفانه کار با سرعتی که مدنظر بود پیش نمی‌رود.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران در خصوص ویژگی‌هایی که مرز سومار را منحصربه‌فرد کرده، خاطر نشان کرد: این مرز نزدیک‌ترین مسیر از کرمانشاه به سمت بغداد است و در فاصله ۷۰یا ۸۰ کیلومتر از این مرز می‌توان به قلب بغداد دسترسی داشت.

کاشفی با اشاره به اینکه مرز خسروی که همجوار استان دیالی است ممکن است به‌دلیل نا امنی‌های این استان گاهی کارآمدی کافی نداشته باشد، عنوان کرد: به نظر نمی‌رسد مشکلات استان دیالی در آینده نزدیک حل شود و در این شرایط مرز سومار می‌تواند جایگزین خوبی برای مرز خسروی برای صادرات باشد.

وی گفت: از سوی دیگر مرز سومار در گیلانغرب واقع شده و این شهرستان یک شهرستان محروم است که وجود این مرز می‌تواند رونقی برای این شهرستان مرزی باشد.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه معتقد است: اگر کارها خوب پیش برود حتی می‌توان این مرز را برای تردد مسافر به عتبات عالیات نیز مورد استفاده قرار داد که البته این موضوع نیازمند فراهم شدن زیرساخت‌ها است. کاشفی در ادامه درباره امکان اعلام مرز سومار به‌عنوان یک مرز رسمی اظهار کرد: اگر بتوان در مدت ۶ ماه یا یکسال صادرات از مرز سومار را به روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ کامیون رساند، می‌توانیم در خصوص رسمی شدن آن نیز تصمیم بگیریم. وی گفت: به‌دلیل عدم همکاری از سوی طرف عراقی راه‌اندازی این مرز به تاخیر افتاده است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران یادآوری کرد: اگرچه گمرک عراق پشت این مرز مستقر شده بود، اما کد گمرکی برای واردات نمی‌‌داد و اخیرا این کار صورت گرفت که یکی از مهمترین مشکلات ما بود. وی گفت: اخیرا تلاش کردیم بخشی از تجار ارسال کالاهای خود را از خسروی به سمت سومار سوق دهند که بتوانیم در حدود یک ماه آینده حداقل روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ کامیون از این مرز خارج کنیم.

وی تاکید کرد: مشکل دیگری که وجود دارد این است که مرز سومار کد گمرکی ندارد و فقط خروج کالا از این مرز صورت می‌گیرد و کالاها یا از خسروی یا از کرمانشاه اظهار می‌شوند.

کاشفی تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم مرز سومار را نیز مانند پرویزخان و خسروی دارای کد گمرکی کنیم.