رکود بازار کالا چه زمانی پایان می‌یابد؟

این روزها بسیاری از کالاها از مس و نفت و طلا گرفته تا پنبه و شکر از اوضاع بد بازار کالایی صدمه دیده‌اند، به‌طوری‌که این رکود بازار کالایی به‌طور مستقیم بر اوضاع اقتصادی تاثیر گذاشته است. به گزارش روابط عمومی وامور بین‌الملل بورس کالای ایران و به نقل از پایگاه خبری الجزیره‌، طی این روزها زیان اصلی در سرخط خبرها به وضعیت بد بازار کالایی مربوط می‌شود. بسیاری از کالاها از مس گرفته تا نفت، پنبه و شکر از اوضاع بد بازار کالایی صدمه دیدند که بر خلاف بازار سهام، کالا‌ها تاثیر زیادی بر زندگی روزمره جوامع دارند.

از کشاورزان تا کارگران معدن گرفته تا مصرف‌کنندگان و دولت‌ها در پی کاهش قیمت‌ها با کاهش پول و تعداد مشاغل کمتر روبه‌رو می‌شوند. در این بین اوضاع طلا به‌عنوان یکی از منابع قابل اعتماد و ثروتی برای تمام فصول به هیچ عنوان مطلوب نیست.

در حال حاضر، ارزش طلا به ۱,۱۰۰ دلار در هر اونس یعنی کمترین میزان در ۵سال اخیر کاهش یافته است.با کاهش رشد اقتصادی در سراسر جهان و انتظارات برای افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا تا پایان سال جاری، ارزش دلار افزایش می‌یابد و این امر باعث کاهش جذابیت طلا می‌شود که منجر به پیش‌بینی کاهش قیمت طلا به ۷۵۰ دلار در هر اونس شده است؛ این قیمت بسیار کمتر از ۱,۹۲۰ دلار در هر اونس طی دوران رکود اقتصادی است.

همچنین در بازار مس نیز چشم‌اندازها خیلی مثبت نیست. شیلی بزرگ‌ترین تولید‌کننده و صادر‌کننده مس است که این فلز را در تلفن‌های همراه، کامپیوترها و سکه‌ها مورد استفاده قرار می‌دهد.

جای تعجب نیست که هر چه تقاضا برای این فلز سرخ کاهش می‌یابد، شیلی به دنبال مصارف جدیدی برای این محصول خواهد بود. در این بین پیش‌بینی شده است، استفاده مس در صنعت کفش و حتی پوشاک طی سال‌های آینده خیلی دور از ذهن نیست.

براساس این گزارش، این روزها رکود از بازار کالاهای استراتژیک فراتر رفته و براساس اخبار به محصولاتی همچون مرغ یخ زده هم رسیده است. در همین راستا دولت نیجریه اقدامات جدیدی را برای جلوگیری از واردات غیر‌قانونی‌مرغ یخ زده به کار گرفته است. واردات مرغ یخ زده بیش از یک دهه است که غیر‌قانونی اعلام شده، ولی تولیدکنندگان محلی ادعا می‌کنند که این قانون به‌طور جدی عملیاتی نمی‌شود و این موضوع روی سلامت عمومی مردم نیجریه اثر گذاشته است.