دنیای اقتصاد: در نخستین نمایشگاه تامین اجتماعی با عنوان «سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار» بر این موضوع تاکید شد که جایگاه تامین اجتماعی در سال‌های اخیر تضعیف شده است و تقویت این جایگاه باید در دستور کار مسوولان مربوطه قرار گیرد. بر

همین اساس دو مسیر برای بازیابی جایگاه سازمان تامین اجتماعی پیشنهاد شده است. نخستین مسیر توجه ویژه به این موضوع در برنامه ششم توسعه است که از سوی مهدی کرباسیان مطرح شد. اما دومین موضوع که از سوی رئیس سازمان تامین اجتماعی مطرح شده این است که «حوزه سرمایه‌گذاری سازمان» باید به دور از رویکردها و تنش‌های سیاسی احتمالی و باتوجه به اصول پاک‌دستی، شفافیت، مدیریت حرفه‌ای و تخصصی فعالیت کند. در نخستین روز این نمایشگاه پیام علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی توسط حامد شمس، مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری آهنگ آتیه و دبیر نخستین نمایشگاه تامین اجتماعی، سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار قرائت شد.

ربیعی در پیام خود تاکید کرد در سال ۲۰۱۳ اتحادیه بین‌المللی تامین اجتماعی (ایسا) در چارچوب وظایف و ماموریت‌های خود برای ارتقای سطح توان و بهبود عملکرد صندوق‌ها و سازمان‌های بیمه‌گر اجتماعی راهنمایی با عنوان «حکمرانی خوب» منتشر کرد. این راهنما شامل استانداردهای حرفه‌ای برای مدیریت سازمان‌های تامین اجتماعی، استانداردهایی که در سطح بین‌المللی پذیرفته شده و به‌عنوان کانون و محور اصلی در ارزیابی مدیریت این سازمان‌ها محسوب می‌شوند، است. همچنین دکتر سیدتقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین ‌اجتماعی در این مراسم گفت: متداول‌ترین تعریف از آنچه در دنیای مدرن از آن به‌عنوان «تامین‌اجتماعی» یاد می‌شود، تعریفی است که از سوی سازمان بین‌المللی کار ( ILO) ارائه شده است. براساس این تعریف «تامین‌اجتماعی» حمایتی است که جامعه درمقابل پریشانی‌های اقتصادی و اجتماعی پدید آمده به واسطه قطع یا کاهش درآمد بر اثر سالمندی، ازکارافتادگی، فوت، بیکاری، بیماری، بارداری و همچنین جبران هزینه‌های درمانی به اعضای خود ارائه می‌دهد.وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر توازن منطقی میان منابع و مصارف سازمان‌های بیمه‌گر اجتماعی کشور و از جمله سازمان تامین ‌اجتماعی (به‌عنوان بازیگر اصلی این حوزه) برهم خورده است، گفت: درصورت استمرار این شرایط، باید در آینده‌ای نه چندان دور در انتظار بحران‌های اجتماعی جدی در این عرصه باشیم.نوربخش افزود: در چنین وضعیتی، در کنار تلاش برای بازگرداندن تعادل به منابع و مصارف صندوق‌های بیمه اجتماعی و بازنشستگی، ضروری است که موضوع فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری این سازمان‌ها با حساسیت بیشتری مورد توجه قرار گیرد.

سازمان‌های بیمه‌گر اجتماعی و بازنشستگی از جمله سازمان تامین ‌اجتماعی، برای تداوم و استمرار توان ارائه خدمات، لازم است ارزش ذخایر شکل گرفته خود از محل دریافت حق‌بیمه شاغلان را افزایش دهند. به گفته نوربخش با یک مقایسه ساده میان ذخایر و اندوخته‌های موجود و حجم تعهدات سازمان درقبال مستمری‌بگیران فعلی و آتی، می‌توان دریافت که نه تنها این سازمان برخلاف آنچه گاه تصور می‌شود سازمان پولداری نیست؛ بلکه یکی از پرچالش‌ترین نهادهای کشور در حوزه تامین مالی است که تقویت حوزه سرمایه‌گذاری و اقتصادی سازمان و کارآمدسازی روزافزون آن، ضرورتی انکارناپذیر محسوب می‌شود.وی با بیان اینکه برای نیل به این هدف حوزه سرمایه‌گذاری سازمان باید به دور از رویکردها و تنش‌های سیاسی احتمالی و باتوجه به اصول پاک‌دستی، شفافیت، مدیریت حرفه‌ای و تخصصی فعالیت کند، گفت: در این حوزه، همچنین نیاز به هم‌افزایی ظرفیت‌های موجود بیش از سایر حوزه‌های عملکردی سازمان احساس می‌شود، چرا که در داخل مجموعه اقتصادی سازمان گاه گروه‌ها، هلدینگ‌ها و شرکت‌های مختلف، همانند جزیره‌هایی مستقل از یکدیگر درحال فعالیت هستند و درمواردی حتی از حداقل اطلاعات درخصوص ترکیب و حوزه فعالیت‌های دیگر شرکت‌های تحت مدیریت سازمان بی‌بهره‌اند. همچنین مهدی کرباسیان، عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی دیگر سخنران مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه تامین اجتماعی با عنوان «سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار» بود. وی در سخنان خود با اشاره به تضعیف جایگاه تامین اجتماعی بر این موضوع تاکید کرد که برنامه ششم توسعه فرصت مناسبی است تا سازمان تامین اجتماعی بتواند جایگاه خود را به درستی پیدا کند.