فعالیت‌های پژوهشکده پولی و بانکی کاملا مورد حمایت بانک مرکزی است و امیدوارم در دوره جدید، این واحد به‌عنوان بازوی تحقیقاتی و پژوهشی، نقش جدی‌تر و موثرتری ایفا کند.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، ولی‌اله سیف این مطلب را در آیین تکریم و معارفه رئیس پژوهشکده پولی و بانکی که ظهر دیروز با حضور رئیس کل، اعضای هیات عامل بانک، برخی از مدیران کل و مدیران بانک و شبکه بانکی کشور و کارکنان پژوهشکده پولی و بانکی برگزار شد، عنوان کرد.


رئیس کل بانک مرکزی افزود: امیدواری تغییر مسوولیت، کمترین شوک را در پژوهشکده ایجاد کند و همکاران پژوهشکده منسجم‌تر از قبل با بانک مرکزی همفکری و همراهی داشته باشند.رئیس شورای پول و اعتبار افزود: در حال حاضر نظام بانکی کشور هم از لحاظ ساختار مالی بانک‌ها، ساختار حاکمیتی شرکت بانک‌ها و هم از لحاظ تقویت کنترل‌های داخلی بانک‌های کشور به‌شدت نیازمند بازسازی است تا بتواند به ثبات مالی برسد.


وی با سنگین توصیف کردن مسوولیت بانک مرکزی در این زمینه گفت: بازسازی نقش نظارتی بانک مرکزی بسیار اساسی است و باید بپذیریم در این مدت 12-10 ساله به شدت از بانکداری روز دنیا عقب مانده‌ایم و باید به سرعت آن را رفع کنیم و این مهم با مشارکت فعال بانک مرکزی و پژوهشکده محقق می‌شود.سیف ضمن قدردانی از زحمات دکتر نیلی و آرزوی توفیق برای ایشان در مسوولیت جدید، وی را منشأ آثار بسیار مثبتی دانست و افزود: دکتر نیلی همچنان عضوی از خانواده بانک مرکزی است و دکتر دیواندری هم با تجربیات ارزشمندشان در زمینه تحقیقاتی و مدیریت شبکه بانکی و نیز حضورشان در عرصه تحقیقات و دانشگاه، می‌توانند دوران درخشانی را برای پژوهشکده رقم بزنند.


در این جلسه، همچنین دکتر فرهاد نیلی رئیس پیشین پژوهشکده به تلاش‌های مجدانه کارکنان پژوهشکده طی چهار سال و ۱۰ ماه دوران حضورش در عرصه تحقیقاتی اشاره و مراتب سپاس خویش را از همراهی‌ها و مساعدت مجموعه کارکنان پژوهشکده اعلام کرد.


وی ضمن خوشامدگویی به مدعوین و تبریک انتصاب دکتر دیواندری به‌عنوان مدیر خوشنام و کارآمد نظام بانکی کشور، اظهار امیدواری کرد: روابط پژوهشکده با نظام بانکی، وارد فصلی جدیدی خواهد شد.ریاست پیشین پژوهشکده، فرصت را مغتنم دانسته و از همکاران خویش بابت تصمیمات سازمانی گریزناپذیر طلب حلالیت کرد. وی افزود: هیچ‌وقت نباید مدیری خوشحال باشد که درباره دیگران تصمیم می‌گیرد، اما مدیری که نتواند تصمیم بگیرد، نباید مدیر شود. تصمیم‌گیری در مدیریت گریزناپذیر بوده و بخش تلخ مدیریت است و تا روز پایان، انسان بار این تصمیمات را بر دوش دارد.علی دیواندری در ادامه این مراسم گفت: نگاه دکتر سیف به بازار پولی و بانکی کشور، موجب شده است وظیفه سنگینی بر دوش پژوهشکده قرار گیرد و این مهم، مشارکت بیشتر اندیشمندان نظام بانکی و پژوهشکده را می‌طلبد.رئیس پژوهشکده پولی و بانکی «سیاست‌گذاری و مقررات‌گذاری» و «وظایف نظارتی» را دو وظیفه کلیدی بانک‌های مرکزی دنیا برشمرد و گفت: در هر دو مورد،‌ پژوهشکده می‌تواند به‌عنوان بازوی پژوهشی و تحقیقاتی بانک مرکزی به ماموریت اصلی خود نزدیک‌تر شود.


دیواندری در ادامه گفت: بانک‌های مرکزی کشورهای پیشرفته که اقتصادهای باثبات و موفقی دارند، معمولا یک بازوی فکری و مشورتی نظیر پژوهشکده به همراه خود دارند که نقش «اتاق فکر» را ایفا می‌کنند.در ادامه، دکتر دیواندری ضمن قدردانی از زحمات دکتر نیلی، از اعتماد رئیس کل بانک مرکزی تشکر کرد.