گروه بنگاه‌های اقتصادی: شرکت فولاد خوزستان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده شمش فولاد در کشور موفق شد از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه، بیشترین مقدار صادرات فولاد کشور را به خود اختصاص دهد.

عبدالمجید شریفی تولید شرکت را طی این مدت، یک میلیون و یکصد و شصت هزارتن و میزان صادرات را 453 هزار و ششصد تن اعلام کرد که بیانگر رشد 215 درصدی در صادرات و 5 درصدی در تولید شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل است. مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان افزود: در همین مدت با تولید دومیلیون و 325 هزارتن گندله سنگ‌آهن و یک میلیون و 320 هزارتن آهن اسفنجی، به رشد 15 درصدی در تولید گندله و رشد 14درصدی در تولید اسفنجی رسیدیم. وی با اعلام این مطلب افزود: در چهار ماه مذکور، محصولات تولیدی این شرکت از طریق بندر امام خمینی (ره)، به بازارهای هدف از جمله بنگلادش، ابوظبی، پاکستان، ترکیه، تایلند، عمان، مصر، سودان و دیگر مشتریان منطقه ارسال شده است.


شریفی گفت: همکاران پرتلاش بخش‌های ارسال محصول و صادرات، موفق شدند در تیرماه امسال ۱۳۱ هزارتن شمش را به بندر حمل و از آنجا به مقاصد صادراتی مربوطه ارسال کنند که این میزان صادرات، رکوردی جدید محسوب می‌شود. رکورد قبلی در این زمینه ۱۱۸ هزارتن و مربوط به اردیبهشت ماه امسال بوده است. وی در تشریح شرایط سخت حاکم بر محیط کسب‌وکار و کاهش قیمت و تقاضای موثر فولاد در بازارهای داخلی، همزمان با کاهش قیمت‌های جهانی محصولات فولادی افزود: در بازار جهانی همراستا با کاهش قیمت فولاد، نهاده‌های تولید نظیر سنگ‌آهن، قراضه و حمل‌ونقل و انرژی کاهش پیدا کرده و منطقا لازم است تمهیداتی در جهت کاهش قیمت‌های داخلی نهاده‌های تولید انجام شود و در جهت تقویت رقابت‌پذیری محصولات تولید داخل اقدامات موثری توسط مسوولان مربوطه صورت پذیرد. وی افزود: با توجه به عرضه مازاد تولید فولاد کشور چین در بازارهای منطقه کاهش ارزش روبل در مقابل دلار و تهدید واردات بی رویه محصولات فولادی به کشور لازم است، تعرفه موثر واردات شمش و محصولات فولادی در جهت حمایت از تولیدات داخلی افزایش یابد. وی افزود: همچنین به‌منظور امکان رقابت در بازارهای جهانی و امکان کاهش قیمت تمام شده محصولات لازم است اقدامات موثری به جهت کاهش قیمت سنگ‌آهن، حمل و نقل و انرژی متناسب با روند جهانی که طی سال گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، صورت پذیرد.


وی نظارت موثر در جهت جلوگیری از واردات محصولات با کیفیت پایین توسط سازمان ملی استاندارد و دیگر نهادهای ذی‌ربط را از دیگر موارد تاثیرگذار در ممانعت از ورود محصولات بی‌کیفیت به کشور برشمرد. شریفی تصریح کرد: کاهش هزینه‌های تامین مالی و استمهال بدهی‌های شرکت‌های فولادسازی و اعطای به‌موقع و موثر مشوق‌ها و جوایز صادراتی در جهت پوشش بخشی از هزینه‌های تولید از دیگر اقدامات حمایتی از صنعت فولاد کشور است. مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان افزود: البته با توجه به شرایط فعلی و به‌دلیل رقابت فشرده در بازار لازم است تولیدکنندگان، با توجه ویژه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ازطریق افزایش بهره‌وری منابع و بهینه سازی نرخ مصارف و کیفی‌سازی تولیدات، رقابت‌پذیری خود را افزایش دهند. وی در پایان تاکید کرد: اولویت اول شرکت فولاد خوزستان همچنان، تامین نیاز کارخانه‌های نوردی داخلی بوده و مازاد تولید در جهت توسعه صادرات غیرنفتی روانه بازارهای صادراتی منطقه می‌شود و آمادگی تحویل فولاد به تمامی متقاضیان داخل کشور وجود دارد.