اقتصاد شهری در
شهرداری شیشه ای
* علیرضا پویانسب
"شهرداری شیشه ای" از جمله جملات دیپلماتیکی است که مدت ها شهردار پیشین اصفهان از آن استفاده می کرد و رسانه ها نیز مدام در خصوص این موضوع از او سوال می کردند و گاهی او را وارد چالش هایی اساسی می ساختند. شهرداری شیشه ای از جمله تفکراتی است که قرار است بر اساس آن فاصله میان مردم و مدیران شهری به کمترین میزان خود برسد و در همه زمینه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نیز کاربرد دارد. اما شهرداری شیشه ای در مباحث اقتصادی؛ بسیار بهتر نمایان یا تبلور پیدا می کند و اگر به سخنان شهردار پیشین اصفهان سید مرتضی سقاییان نژاد نیز دقت کنیم می بینیم او همواره هنگام صحبت از مباحث اقتصادی شهر موضوع شهرداری شیشه را به میدان آورده است. دقیقا مبحث اقتصادی و شفافیت های مالیاتی که قرار بود در شهرداری شیشه ای مطرح باشد به عنوان یکی از چند دلیل اصلی برکناری سقاییان نژاد عنوان شد و او از این منصب کنار گذاشته شد، اما شهردار جدید اصفهان از همان ابتدای کار، این کلمه کاربردی و مهم را فراموش نکرد و دقیقا در اولین سخنرانی رسمی خود این بحث را در خصوص فعالیت های اقتصادی به کار برد چراکه جمالی نژاد شاید این موضوع را خوب متوجه شده است که ۹۰ درصد نارضایتی‌های شهروندان اصفهانی در حوزه شهرسازی مربوط به غیرشفاف بودن مالیات‌ها و خدمات مرتبط با هزینه کرد در شهرداری‌ها است؛ و قطعا خوب می داند که این موضوع پاشنه آشیل و نقطه انتقادات پی در پی رسانه ها و مسولان خواهد بود، اما اینکه شهردار جدید اصفهان تا چه حد می تواند این موضوع را مدیریت کند و از این میزان نارضایتی بکاهد خود جای سوال دارد. البته او در اولین اقدامات انجام شده دستور داده تا شفاف سازی مالی در تمام مناطق شهرداری اصفهان صورت بگیرد، اما هنوز برای قضاوت این موضوع که آیا جمالی نژاد می تواند شهرداری شیشه ای را در بحث اقتصادی به منصه ظهور در بیاورد یا خیر بسیار زود است.
البته باید متوجه باشیم شهرداری کلان‌شهرها، بر خلاف دولت که وابسته به درآمد نفت است، منبع درآمدی جز اقتصاد شهر نداشته و بقای سازمان و خدماتشان وابسته به‌ پویایی و پایایی اقتصاد آن است، اما حقیقت آن است که اقتصاد شهری در ایران همچون اقتصاد شهرها (از جمله کلانشهر های آن) راه زوال را در پیش گرفته، اما مدتی است که این زوال در حال ترمیم شدن است.
پس ساخت شهرداری شیشه ای در اولین گام نیازمند کوتاه کردن دیوار بی اعتمادی است و سپس نیازمند عزم همگان، تعامل، اعتماد و همدلی و وحدت رویه بین نهادهای شهرداری و شورا است. می توان انتظار داشت مردم نیز در حل مشکلات شهری مشارکت کنند تا معضلات فعلی اقتصاد شهر گنبدهای فیروزه ای تا حدودی حل شود.