بازار خودرو همچنان در رکود است
دنیای اقتصاد: پس از گذشت سه هفته از توافق هسته‌ای، با وجودی که انتظار رونق خرید و فروش می رفت، همچنان بازار خودرو با رکود مواجه است و طی دو هفته گذشته بیشتر خودروها با کاهش قیمت مواجه شده اند. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، از زمانی که توافق هسته ای بین کشورهای 1+5 امضا شد انتظار می رفت که بازارها از جمله خودرو رونق گذشته خود را بازیابد اما مردم تا زمانی که تحریم ها به طور کامل برداشته شود منتظر کاهش قیمت ها نشسته اند و این انتظار روانی بر بازار اثر گذاشته به گونه ای که به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل اصفهان قیمت خودروهای داخلی حدود 5 درصد و خودروهای خارجی تا 10 درصد کاهش یافته است.
مرتضی گل افشان افزود: قیمت خودرو در اصفهان همانند سایر شهرها کاهش یافته اما رکود شدید بر بازار حکمفرماست و خرید و فروشی نمی شود.وی بیان داشت: تا زمانی که بعد از رفع نهایی تحریم ها دولت تلاشی در رونق و بهبود فضای کسب و کار نکند نه تنها بازار خودرو بلکه تمام بازارهای کشور در رکود باقی خواهند ماند.

مردم همچنان در انتظار کاهش قیمت خودرو
وی تصریح کرد: مردم همچنان در انتظار کاهش قیمت ها هستند و نرخ خودرو ها در بازار آزاد به قیمت نمایندگی ها نزدیک شده است.
اما یکی از نمایشگاه داران خودرو در گفتگو با خبرنگار ایمنا در خصوص وضعیت کنونی بازار، گفت: توافقی که ۲۰ روز گذشته انجام شد فعلا هیچ تاثیری بر رونق بازار خودرو نداشته و قیمت ها رو به کاهش است.
بیات تاکید کرد: مردم همچنان منتظرند تا ببینند نتیجه لغو تحریم ها تا 2 ماه آینده چگونه رقم می خورد و آیا دوباره قیمت دلار کاهش می یابد و در مجموع به دنبال ثبات بازار هستند.
وی با اشاره به اینکه در این شرایط تنها خرید و فروش خودروهای مدل پایین همچون ۸۵ و ۸۶ در اصفهان رونق دارد، افزود: تا زمانی که بازار خودرو ثبات پیدا نکند خرید و فروشی انجام نمی شوند.

احتمال کاهش بیش از یک میلیون تومانی خودروهای داخلی
این بنگاه دار با بیان اینکه بازار خرید و فروش خودروهای خارجی راکدتر از تولیدات داخل است، گفت: اگر رکود بازار همچنان ادامه پیدا کند شاهد کاهش قیمت بین یک تا یک میلیون و 500 هزار تومانی خودروهای داخلی خواهیم بود.
وی در خصوص اعلام آمادگی و حضور خارجی ها در بازار خودرو و تاثیر آن بر خرید و فروش، بیان داشت: مردم منتظر مدل های جدید خودرو در کشور هستند چرا که حضور شرکت های خارجی موجب تولید خودروهایی با کیفیت بالاتر می شود و به تبع قیمت خودروهای موجود در بازار که کیفیت پایین تری دارند کاهش می یابد که این گمانه زنی ها موجب شده مردم در خرید خودرو همچنان تامل کنند. بیات ادامه داد: قیمت بسیاری از محصولات تولید داخلی، به قیمت کارخانه نزدیک شده حتی برخی از انواع مدل ها از قیمت کارخانه آن کمتر شده است.
با این وجود پس از «توافق هسته‌ای»، امیدواری زیادی بین مشتریان داخلی مبنی‌بر ورود خودروهای جدید و دارای قیمت مناسب، ایجاد شده و به این دلیل خیلی‌ها خرید خودرو در شرایط فعلی را نوعی ضرر و زیان تلقی می‌کنند. به‌ عبارتی مردم تصور می کنند چند وقت دیگر خودروهای ارزان و به‌روز دنیا راهی کشور می‌شوند، دیگر خودروهای فعلی (به‌خصوص چینی‌ها و داخلی‌ها) را در نظر نمی‌آورند و می‌خواهند پول خود را صرف خرید محصولات جدید کنند. با این حال اکنون بازار در رکود کامل به سر می برد و خودروهای دست دم در بازار با خودروهای صفر کیلومتر رقابت می کنند.

قیمت برخی از خودروهای داخلی
در نگاهی گذرا به قیمت خودروهای داخلی در بازار، هم اکنون قیمت پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس در بازار آزاد ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، پژو پارس بسته به مدل آن بین ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۳۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوق دار بین ۳۶ میلیون و ۵۰۰ تا ۳۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ بدون صندوق ۳۶ میلیون تومان، رانا بین ۳۱ تا ۳۲ میلیون تومان، تندر ۹۰حدود ۴۰میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، تندر ۹۰ اتومات ای۲ معادل ۴۹ میلیون تومان، سمند ۳۰ میلیون تومان، پراید ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تیبا ۲۳ ومیلیون و ۵۰۰ وهزار تومان و تیبا ۲ معادل ۲۶ میلیون تومان است.
همچنین به گفته یکی از بنگاه داران خودرو اصفهان، هیوندا، سوناتا، سانتافه و تویوتا هم اکنون در بورس خرید خوردوهای خارجی هستند.