چرخ اقتصاد سلامت، سرعت گرفته است
گروه نمایشگاه: موضوع سلامت این روزها به لطف شبکه های رسانه ای و اطلاع رسانی های مختلف، بیش از گذشته در نظر مردم اهمیت یافته و به تبع آن حوزه های اقتصادی و تجارت های مرتبط با این حوزه نیز رشد قابل توجهی یافته و عطش بازار، از هر دو سوی مصرف کننده و تولیدکننده رو به فزونی رفته است. وقتی مردم به سلامت خود بیشتر اهمیت دهند، فعالیت های تجاری مرتبط با این حوزه و تولیدکنندگان محصولات سلامت محور نیز چندان نیازی به تبلیغات ندارند، چرا که مشتری و گروه هدف، خود با احساس نیازی از پیش تعیین شده به این سمت و سو کشیده می شود و بازار این حوزه را رصد می کند. انبوه مراکز ورزشی، باشگاه ها، مراکز زیبایی و پرورش اندام، مراکز پوست و مو، مراکز ماساژ، مراکز تولید و عرضه دستگاه ها و تجهیزات ورزشی، تولیدکنندگان محصولات سالم و رژیمی، تولیدکنندگان دستگاه های تصفیه آب، تولیدکنندگان مکمل های غذایی، داروها و ...، از جمله مراکزی هستند که در چرخه اقتصاد سلامت، روزهای پر رونقی را تجربه می کنند.

تولید محصولات سلامت محور و مشکلات خاص
پنجمین نمایشگاه تخصصی بهداشت، سلامت، ورزش، تجهیزات و خدمات وابسته، چرخه ای کامل از اقتصاد حوزه سلامت بود. یکی از زیرگروه هایی که در این نمایشگاه خودنمایی می کرد، صنایع غذایی سلامت محور است. چندین شرکت که در زمینه تولید محصولات بدون قند، کم کالری و رژیمی فعالیت می کنند، در این نمایشگاه حضور داشته و تقریباً پربازدیدکننده ترین غرفه ها را به خود اختصاص دادند.
یکی از بازدید کنندگان این نمایشگاه که در زمینه تولید محصولات سالم غذایی فعالیت می کند، می گوید: دولت تفاوتی میان تولیدکننده محصول سالم با تولیدکننده ای که محصول غیرسالم تولید می کند، قائل نیست و این کار را برای تولیدکنندگان این حوزه سخت کرده است.
حمید غلامی با اشاره به این که نمایشگاه، جامع و مفید بوده است، اظهار داشت: تولیدکنندگان مواد غذایی سالم، به مواد اولیه و دستگاه های خاص نیاز دارند و در شرایط تحریم ها و نوسانات نرخ ارز، همچنین در برهه ای که تورم داخلی کشور به شدت افزایش یافت، مجبور شدند تولید خود را متوقف کرده و یا به افزایش چند برابری قیمت محصول خود روی آورند که همین موضوع بسیاری از مشتریان آن ها را فراری داد.
وی افزود: راه حل دیگری که بسیاری از تولیدکنندگان این حوزه انتخاب کردند، کاهش کیفیت محصولات و یا کم فروشی بود؛ یعنی وزن محصول را کم کرده و قیمت را افزایش دادند که این امر نیز در نهایت موجب از دست رفتن اعتماد مشتری و کاهش خریداران شد. وی ادامه داد: صدا و سیما دایماً در حال تبلیغ محصولات نا سالم است در حالی که برای تبلیغ محصولات سالم، ارزش چندانی قایل نیست و تخفیف یا تسهیلات ویژه ای برای تولیدکنندگانی که به فکر سلامتی مردم هستند، اختصاص نمی دهد.

اقتصاد رو به رشد محصولات سالم
محصولات کم کالری که از شیرین کننده بدون کالری سوکرالوز تولید می شوند و محصولات شیرین و بدون قند، که با شیرین کننده های مصنوعی جایگزین شده اند، تنوع و دامنه محصولات خود را گسترده تر کرده و چرخه اقتصادی خود را پویا تر کرده اند. اگرچه افزایش چند برابری قیمت این محصولات طی چند سال اخیر، باعث شده است بسیاری از
مصرف کننده ها خرید این گونه محصولات را از سبد خرید خود حذف کنند اما همچنان مشتریانی هستند که معتقدند برای سلامت باید بیش از این ها هزینه کرد. تولیدکنندگان این محصولات سعی کرده اند، با تنوع دادن به محصولات خود نیازهای مخاطب خود را به طور جامع پوشش دهند. یکی دیگر از محصولاتی که خرید آن در سال های اخیر، در میان مردم بیشتر رواج یافته و فرهنگ خرید آن تقویت شده است، روغن های گیاهی سالم است؛ خرید این محصولات نیز هزینه های چندبرابری نسبت به روغن های معمولی دارد اما مورد استقبال واقع شده است. روغن کنجد، روغن زیتون، روغن هسته انگور و روغن سویا از جمله این محصولات هستند که تقویت فرهنگ مصرف آن ها، رونق بازار آن ها را به دنبال داشته است.

وفور مراکز ماساژ
زیبایی و رشته های ورزشی جدید
مسوولان سازمان ورزش و جوانان می گویند، کشور با انبوهی از تقاضای تأسیس مراکز ماساژدرمانی، مراکز زیبایی و مراقبت پوست و مو، و همچنین باشگاه های ورزشی رشته هایی مانند پیلاتس، ایروبیک و پرورش اندام روبرو شده است.
حسین زیبایی، رییس سازمان ورزش و جوانان شهرستان اصفهان در این باره می گوید: بسیاری از این مراکز تنها به دلایل اقتصادی، وارد این عرصه می شوند و بنابراین باید نظارت زیادی بر کار آن ها انجام شود.
وی با بیان این که سالانه میلیاردها تومان از طریق این مراکز در کشور جابه جا می شود و چرخه اقتصادی این مراکز بسیار گسترده است، اظهار داشت: این چرخه اقتصادی باید هدفمند شود و همچنین نباید اجازه داد بیش از نیاز جامعه، برای این مراکز مجوز فعالیت صادر شود.
مراکز زیبایی، کلینیک های تخصصی پوست و مو و مراکز لیزر و درمان چاقی نیز از جمله مراکزی هستند که بخش مهمی از چرخه اقتصاد سلامت را به دوش می کشند. حجم مبادلات اقتصادی که در این مراکز صورت می گیرد، بسیار قابل توجه است. به ویژه در سال های اخیر که عطش و انگیزه مردم برای مراجعه به این مراکز افزایش یافته است، می توان رشد چند برابری اقتصاد را به شکلی ملموس و مشهود، در این مراکز مشاهده کرد. عمل های زیبایی، رسیدگی های ویژه به پوست و مو، عمل های لیزر، عمل های مربوط به لاغری و تناسب اندام، همه و همه از جمله مواردی هستند که هزینه های میلیونی را به مشتریان خود تحمیل کرده و در عوض زیبایی و سلامت بیشتر را برای آنان به ارمغان می آورند. در این میان نمی توان اقتصاد داروهای مکمل غذایی، چاق کننده ها و لاغرکننده ها و یا دستگاه ها و تجهیزاتی مانند تردمیل که به توصیه پزشکان خریداری می شود را نادیده گرفت. تقریباً در هر خانواده یک نفر یا از مکمل های غذایی استفاده می کند تا به مدد رژیم غذایی به اندام ایده آل خود دست یابد، یا با ثبت نام در باشگاه ها به وسیله دستگاه، ورزش می کند و یا این که در منزل این دستگاه ها را به خدمت می گیرد. چنین ادوات، تجهیزات و یا داروهایی هرگز در فهرست مایحتاج نسل پدربزرگ ها و مادربزرگ های ما جا نداشت، در حالی که امروزه بخشی از درآمد خانوارها را معطوف خود کرده است. این امر در خصوص چرخه اقتصادی ویژه ای که سازندگان دستگاه های تصفیه آب، ماسک های ضد آلودگی هوا و یا مشاوران تغذیه و پوست و رژیم غذایی برای خود دست و پا کرده اند نیز صدق می کند.
به هر روی، اقتصاد سلامت این روزها بخش مهمی از هزینه های خانوار را تشکیل می دهد و چرخه اشتغال و تولید آن هم، مانند بسیاری از کشورهای جهان در ایران نیز روز به روز در حال گسترش است؛ اقتصادی که سلامت مردم را هدف قرار داده و اگر سودجویان و متقلبان بازار آن را کنار بگذاریم، در نهایت به سلامت جامعه کمک می کند.