خبرگزاری مهر: شرکت مخابرات ایران به آمار ارائه شده از سوی وزارت ارتباطات در مورد تعداد شکایات ارتباطی مشترکان که در آن سرویس اینترنت مخابرات در صدر اعتراضات قرار دارد، واکنش نشان داد.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از دریافت ۸۵۰هزار شکایت مردمی به سامانه پاسخگویی به شکایات این وزارتخانه خبر داد که بیش از ۴۵ درصد این شکایات مربوط به سرویس دهی اینترنت و موبایل شرکت مخابرات ایران بوده است. روابط عمومی شرکت مخابرات ایران با ارائه پاسخی به این خبر واکنش نشان داد که در زیر می‌آید:

«مسوولان روابط عمومی وزارت ارتباطات به جای شفاف‌سازی در فضای ارائه سرویس‌های اینترنتی و خدمات تلفن همراه، با آمارسازی‌های مختلف و متضاد موجب سردرگمی خدمات‌گیرندگان در سطح کشور و حتی شرکت‌های بزرگ درگیر در حوزه ICT کشور شده‌اند. ارائه آمارهای ضد و نقیض از سوی روابط عمومی وزارت ارتباطات در حالی هر روز شدت بیشتری می‌یابد که در تازه‌ترین اقدام، با زیر سوال بردن ارائه سرویس‌ها و اینترنت مخابرات و خدمات همراه اول و کلا هر آنچه که به مخابرات مربوط است، شرکت مخابرات ایران را از تمام جنبه‌ها در رتبه آخر ارزیابی‌های خود قرار داده است. در این مورد چند سوال مطرح است که امیدواریم همکاران روابط عمومی وزارت ارتباطات در پیشگاه افکار عمومی به آنها پاسخ دهند. وقتی در ارزیابی‌های مرکز توسعه ملی اینترنت (متما) که وابسته به سازمان فناوری اطلاعات از زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات است، در بخش‌های مختلف مانند سرعت ۲۵۶ کیلوبایت بر ثانیه تا سرعت ۲ مگابایت بر ثانیه، شرکت‌های مخابرات استانی همانند مازندران و خراسان رضوی حائز رتبه اول شده‌اند و چند شرکت مخابرات استانی دیگر نیز در سرعت‌های مختلف در رتبه‌های برتر قرار دارند، چگونه به یک باره روابط عمومی وزارت ارتباطات عنوان پایین‌ترین کیفیت و بیشترین شکایات را به اینترنت مخابرات تخصیص می‌دهد؟

حتی اگر رتبه‌بندی رگولاتوری را به‌عنوان تنها شاخص در نظر بگیریم باز هم با جدیدترین آمار که از سامانه ۱۹۵ بیرون آمده است، ناهمخوانی دارد؛ زیرا شرکت مخابرات ایران در رتبه‌بندی رگولاتوری در حوزه اینترنت در رتبه پنجم قرار دارد و مشخص نیست چگونه در اظهار نظرهایی که فقط کارکرد رسانه‌ای خاص دارد، به یک‌باره تا رتبه آخر سقوط کرده است! در بخش سیار نیز طبق رتبه‌بندی سال گذشته رگولاتوری، شرکت ارتباطات سیار به‌عنوان برترین اپراتور مشخص و معرفی شده، اما در نتیجه‌گیری منتشر شده از بررسی سامانه ۱۹۵، همراه اول نیز در مورد سرویس‌ها و ارائه خدمات، دارای کیفیت نامطلوب معرفی می‌شود؟ آیا به کلی مقایسه شرکتی به بزرگی مخابرات با ۳۰ میلیون مشترک تلفن ثابت، ۴ میلیون مشترک اینترنت و ۶۲ میلیون مشترک تلفن همراه با شرکت های کوچک کمتر از ۱۰۰ هزار مشترک علمی و منطقی است؟

اما به نظر ما داور نهایی در مورد ارزیابی عملکرد شرکت مخابرات ایران، مردم و مشترکان این شرکت هستند و بی‌تردید مدیریت شرکت مخابرات ایران برای شناخت نیازهای مردم منتظر اظهار نظر روابط عمومی وزارت ارتباطات نمی‌ماند و از طریق کانال‌های متعدد ارتباطی به صورت روزانه عملکرد خود را ارزیابی می‌کند.»