صادرات به عراق نیازمند برنامه بلندمدت است

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق از سوی واحدهای تولیدی، پایدار و برنامه‌ریزی‌شده نیست و باید برنامه‌ریزی بلندمدت برای این کار تدوین شود.

نورالله حسن‌زاده افزود: عراق فرصتی است که باید به نحو مطلوبی از آن برای صادرات استفاده کرد، خوزستان مرز طولانی با عراق دارد و از طریق دو پایانه مرز چزابه و شلمچه تولیدات داخلی این استان و دیگر استان‌ها به این کشور صادر می‌شود. وی با بیان اینکه واحدهای صنعتی برای صادرات به عراق بدون برنامه عمل کرده‌اند، گفت: تنها راه برون‌رفت از مشکلات صادرات به این کشور و دیگر نقاط جهان تدوین چنین برنامه‌ای است تا تولیدکننده‌ها بتوانند کالای رقابتی تولید کرده، کیفیت کالاهای خود را بالا ببرند و قوانین حضور در بازارهای جهانی را رعایت کنند. حسن‌زاده ادامه داد: وظیفه دولت آماده‌سازی زیرساخت‌ها، امضای تفاهم‌نامه‌ها و رفع مشکلات در این چارچوب است که با برگزاری نشست‌های مشترک با طرف عراقی به این منظور تلاش می‌شود.

حسن‌زاده در ادامه با انتقاد از چندگانگی مدیریتی در پایانه‌های مرزی و صادراتی خوزستان بر ضرورت حاکم شدن مدیریت واحد در این پایانه‌ها تاکید کرد و گفت: استاندار خوزستان رئیس شورای تامین استان است و باید بتواند نماینده تام‌الاختیاری در این پایانه‌ها مستقر کند که حرف اول و آخر را بزند. حسن‌زاده با تاکید بر ضرورت ورود اتاق‌های بازرگانی در بحث پایانه‌های مرزی گفت: باید به بخش خصوصی توانمند اجازه داد امکانات لازم را در پایانه‌ها تامین و با استقرار دفتر شرایط لازم را ایجاد کند. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان سهم این استان از صادرات به عراق را ۳/ ۱ میلیارد دلار از ۱۳میلیارد دلار مجموع صادرات کشور اعلام کرد و گفت: این رقم قابلیت افزایش تا دو برابر را دارد اما تحقق آن منوط به رفع موانع موجود، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها است تا خط تولید خود را نوسازی کنند.