ریز و درشت  درباره آی‌فون ۷

نویسنده: مهیار مهرجو

امسال هم مثل هر سال بسیاری از دوستداران و فعالان حوزه تکنولوژی به ویژه طرفداران اپل در انتظارند که سپتامبر از راه برسد و این شرکت از محصولات جدید خود رونمایی کند.

هرچند بعد از مرگ استیو جابز محصولاتی که رونمایی می‌شود به اندازه گذشته شور و هیجان برنمی‌انگیزاند ولی بازهم طرفداران این شرکت مطرح در حوزه فناوری همچنان به اپل وفادار مانده و بی‌صبرانه در انتظار عرضه نوآوری‌های این شرکت هستند. در این میان طبیعی است که موج حدس و گمان‌ها و شایعات درباره چند و چون محصولات جدید سرازیر شود؛ چه از نظر ظاهر و چه مشخصات فنی. در این مجموعه، محصولی که هر سال سر و صدای زیادی به پا می‌کند و حتی رقیبان را هم به تکاپو می‌اندازد تلفن همراه اپل است. آی‌فون جدید این شرکت امسال هم با حدس و گمان‌های بسیاری همراه است که برخی از آنها بسیار به واقعیت نزدیک هستند تا حدی که می‌توان گفت امسال آی‌فون جدید هیچ ویژگی جدید و پیش‌بینی نشده‌ای برای سورپرایز کردن طرفدارانش ندارد. بر اساس ایمیل لو‌رفته از وودافون، آی‌فون جدید در ۲۵ سپتامبر امسال رونمایی خواهد شد. همچنین قرار است اپل گوشی جدیدش را در سه مدل با نام‌های ۶S, ۶S Plus و ۶C عرضه کند. به این ترتیب امسال خبری از آی‌فون ۷ نخواهد بود و این گوشی قرار است در سال ۲۰۱۶ معرفی ‌شود. در ادامه به بررسی ویژگی‌های آی‌فون جدید که از منابع متعدد درز کرده، می‌پردازیم.

طراحی

یک فرد ناشناس خط تولید آی‌فون ۶S را در چین مشاهده کرده و گفته بسیار شبیه به آی‌فون ۶ است، البته جای تعجب ندارد چون معمولا در مدل‌های S شاهد تغییرات طراحی خاصی نیستیم. تصاویر لو رفته نیز این شباهت را تایید می‌کنند. تغییری که در طراحی ظاهری انتظار می‌رود حذف خطوط پلاستیکی است که همه ما از آن متنفریم. همچنین ممکن است از Liquidmetal (ماده‌ای مقاوم که در سال ۲۰۰۳ معرفی شد و در چوب گلف، ساعت و... کاربرد دارد) برای بدنه آی‌فون جدید استفاده شود. شایعاتی نیز در باره استفاده از آلیاژ آلومینیوم ۷۰۰۰ در آی‌فون ۶S و ۷ نیز به گوش می‌رسد که به دلیل محکم و سبک بودن از آن در ساعت اسپورت اپل استفاده شده است. گزارش‌های جدید نشان می‌دهد که آی‌فون جدید ۱۵/ ۰ میلی‌متر بلندتر و ۲/ ۰ میلی‌متر ضخیم‌تر است که این امر باعث پنهان‌کردن بیرون زدگی ناخوشایند دوربین می‌شود. حدس‌هایی هم درباره رنگ آی‌فون جدید زده می‌شود؛ مدل طلایی آن زردتر، خاکستری آن تیره‌تر و رنگ‌های صورتی و مسی نیز به آنها اضافه می‌شود.

کناره‌های گوشی نیز می‌تواند محل قرار گرفتن بلندگوی استریو باشد و طراحی آن به گونه‌ای باشد که گوشی افقی بایستد تا بتوانیم فیلم تماشا کنیم. سنسورهای لمسی هم می‌توانند جایگزین دکمه تنظیم صدا شوند، به‌طوری که با کشیدن دست به سمت بالا و پایین به‌راحتی صدا کم و زیاد شود. دکمه خانه (Home Button) کمترین استفاده را دارد. با تشخیص اثر انگشت از طریق صفحه نمایش می‌توان این دکمه را حذف و فضای بیشتری برای صفحه نمایش ایجاد کرد. یک تغییر بزرگ‌تر هم پیش‌بینی می‌شود، اینکه دیگر خبری از جک هدفون نباشد! به نظر می‌رسد گوشی‌های اپل در آینده صدا را از طریق درگاه لایتنینگ (درگاه ارتباطی دستگاه‌های اپل) یا بلوتوث انتقال خواهند داد.

صفحه نمایش

به احتمال زیاد آی‌فون ۶S، با صفحه نمایش ۷/ ۴ اینچی، ۶S Plus با ۵/ ۵ اینچ و ۶C با ۴ اینچ در خانواده جدید اپل صف‌آرایی کنند. برای جذاب‌تر شدن ۶C احتمالا اپل در صفحه نمایش آن از یاقوت کبود استفاده کند تا شاید شکست سری ۵C هم این‌گونه جبران شود. البته این شایعات برای آی‌فون‌های ۶ و ۶ Plus هم بود، اما عملی نشد. به هرحال امیدواریم این بار صفحه نمایشی شفاف‌تر و با مقاومت بیشتر در برابر خط و خش به بازار عرضه شود. برخی منابع چینی گزارش داده‌اند که آی‌فون ۶S به کیفیت ۱۰۸۰P رسیده و آی‌فون ۶S Plus به ۲K ارتقا پیدا کرده است. امیدواریم اگر این موضوع حقیقت دارد، اپل فکری جدی برای باتری داشته باشد.

دوربین

یکی از کارمندان Foxconn (یک شرکت بزرگ تولید تجهیزات الکترونیکی و طرف قرارداد با اپل) اعلام کرده که دوربین پشتی گوشی‌های جدید اپل ۱۲ مگاپیکسل است و با کیفیت ۴K به خوبی دوربین‌های فیلمبرداری باسرعت ۲۴۰ فریم در ثانیه‌ فیلمبرداری می‌کند. دوربین جلو نیز ۵ مگاپیکسل به همراه فلاش خواهد بود و کیفیت فیلمبرداری ۱۰۸۰P و عکاسی پانوراما این دوربین را هم کامل می‌کند. اپل همیشه به کیفیت دوربین توجه ویژه داشته تا به کیفیت DSLR‌ها برسد و این بار هم انتظار می‌رود که در این زمینه شاهد تحول باشیم.

پردازنده و سیستم عامل به نظر می‌رسد آی‌فون ۷ از تراشه جدید برای اینترنت نسل چهارم بهره ببرد که سرعت را دوبرابر افزایش دهد و باتری را هم کمتر مصرف کند. China Mobile زمان رونمایی LTE-A از نام اپل نیز استفاده کرده و این موضوع احتمالات را برای حضور LTE-A در آی‌فون قوی‌تر می‌کند. آی‌فون ۶S حتما با پردازشگر جدید معرفی می‌شود که احتمال می‌رود A۹ باشد که سامسونگ در حال ساخت آن است. پردازشگر جدید در مقایسه با A۸ (پردازنده فعلی آی‌فون ۶ و ۶ پلاس) ۱۵ درصد کوچک‌تر، ۲۰ درصد قوی‌تر و ۳۵ درصد کم‌مصرف‌تر است.

شکی نیست که آی‌فون ۶S با iOS ۹ وارد بازار می‌شود و حدس‌زدن نرم‌افزارهای به‌روز‌شده همراه آن کار سختی نیست.

نوآوری‌ها

به نظر می‌رسد اپل سه امکان نوآورانه را در دست تولید دارد؛ اول از همه قابلیت فورس‌تاچ (لمس دو مرحله‌ای) صفحه نمایش است، مانند ساعت‌های اپل که با استفاده از این قابلیت می‌توانید با توجه به میزان فشار‌دادن صفحه، کارهای گوناگونی انجام دهید. نوآوری بعدی، حذف دکمه خانه است که با تکنولوژی خواندن اثر انگشت با صفحه نمایش امکان‌پذیر می‌شود. البته ممکن است دل‌کندن از این دکمه برای کاربران قدیمی اپل کار ساده‌ای نباشد. در نهایت هم سیم‌کارت اپل است که اولین‌بار در آی‌پد ایر ۲ شاهد آن بودیم که به کاربران اجازه می‌دهد اپراتورهای خود را در لحظه و بدون هزینه تغییر دهند. این امر برای کاربران بسیار کاربردی است اما برای اپراتورها کنار‌آمدن با این موضوع ساده نیست.

آی‌فون 6C

در کنار دو آی‌فون جدید، صحبت‌هایی هم از آی‌فون ۶C شده که احتمالا با بدنه پلاستیکی مانند ۵C عرضه خواهد شد. نکته جالب درباره این مدل کوچک‌بودن آن در مقایسه با گوشی‌های رایج است. اگر این ۴ اینچی به مرحله تولید برسد، تفاوت زیادی با ۶S خواهد داشت. به گزارش دیجی تایمز، این مدل با همان پردازنده A۸، دکمه خانه و NFC (سیستم ارتباط دستگاه‌ها در فاصله کم) برای اپل پی روانه بازار خواهد شد.

قیمت

تا الان درباره قیمت آی‌فون‌های جدید حدس دقیقی زده نشده، اما می‌توان تخمین زد که از حدود ۶۴۹ دلار شروع شود. البته اگر ۶C تولید شود، طبیعتا قیمت آن کمتر از سایر مدل‌ها خواهد بود.

10 ویژگی که می‌خواهیم در آی‌فون 6S ببینیم

۱- صفحه نمایش کوچک‌تر

برای بسیاری از کاربران آی‌فون، اندازه ۵S ایده‌آل است؛ به اندازه‌ کافی بزرگ است و اپلیکیشن‌ها در آن به‌خوبی دیده می‌شوند. از همه مهم‌تر اینکه برای حمل و نقل آن احتیاج به کمک کسی ندارید! برخی گوشی‌های امروزی به بزرگی تبلت هستند و اغلب ما دوست نداریم با چنین وسیله‌ای مکالمه کنیم.

2. شارژ بی‌سیم

تکنولوژی شارژ بی‌سیم به شما حس زندگی در آینده را می‌دهد؛ اما میزان پوشش‌دهی آن در حال حاضر ناامیدکننده است. آی‌فون‌های جدید با شارژ بی‌سیم بسیار هیجان‌انگیز خواهند بود؛ مخصوصا اگر از ساعت اپل هم پشتیبانی کنند.

3- کابل‌های رابطی که خراب نشوند

اگر شما یکی از محصولات اپل را خریده باشید، قطعا دچار این مشکل شده‌اید که کابل رابط دستگاه شما خود به خود خراب می‌شود. امیدواریم این کابل‌ها در آی‌فون ۶S و ۷ محکم تر طراحی شوند تا طول عمر بیشتری داشته باشند و اگر اپل شارژر بی‌سیم را عرضه نکرد، حداقل این ضعف را پوشش دهد.

4- توقف مدل 16 گیگابایتی

کسانی که مدل ۱۶ گیگابایتی خریداری کرده‌اند، حتما با اخطار کمبود فضا مواجه شده‌اند. اغلب این اشخاص ۷/ ۵ گیگابایت فضای خالی برای به‌روز‌رسانی ندارند و از طرفی علاقه‌ای هم به درگیر شدن با پیچیدگی‌های آی‌تونز ندارند. بهتر است آی‌فون جدید از ۳۲ گیگابایت شروع شود؛ چون نمی‌توانیم همه چیز را روی iCloud (سیستم ذخیره‌سازی اپل) قرار دهیم.

5. دوربین به‌ خوبی 6 Plus

دوربین ۶ Plus بسیار بهتر و باثبات‌تر از ۶ است. این ارتقای دوربین با ۲/ ۰ میلی‌متر ضخیم‌تر شدن امکان‌پذیر است و داشتن یک گوشی با دوربین خوب ارزش این ضخیم‌تر شدن را دارد.

6. رم بیشتر

آی‌فون فعلی به خوبی تند و تیز است؛ اما سافاری (مرورگر اپل) مجبور است هر بار صفحه‌ها را بارگذاری کند حتی اگر تعداد آنها کم باشد تا فضای رم را اشغال نکند. همچنین ارتباط با ساعت و بررسی سلامت شما به رم بیشتر احتیاج دارد. آی‌پد ایر ۲ به ۲ گیگابایت رم مجهز شده و انتظار می‌رود این اتفاق برای آی‌فون ۶S هم بیفتد.

7- استفاده از جنس بهتر برای بدنه

در آی‌فون‌های ۶ و ۶ Plus از فلزی به نامSuperSlipOMinium استفاده شده که به دلیل لغزنده‌بودن از دست سر می‌خورد. اخباری به دست ما رسیده که اپل از شرکت‌های دیگر برای طراحی بدنه استفاده خواهد کرد که ممکن است این موضوع به خوش‌دست شدن آی‌فون آینده کمک کند.

8- ارتقای کیفیت صفحه نمایش

صفحه نمایش آی‌فون ۶ و ۶ پلاسppi۳۲۶ و ppi۴۰۱ است. اینها اعداد جالب توجهی هستند؛ ولی در مقایسه با رقبایی مانند HTC One M۹ با ppi۴۴۱ یا سامسونگ گلکسی اس ۶ که ppi۵۵۷ دارد، کافی نیست.

9- باتری قوی‌تر

این آرزویی است که درباره همه گوشی‌های هوشمند صدق می‌کند. از بازخوردها مشخص است که همه ما حاضریم کمی ضخیم‌تر شدن گوشی را فدای داشتن شارژ بیشتر کنیم و این امر فروش را هم برای اپل راحت‌تر خواهد کرد. این نکته را هم نباید فراموش کرد که همه کارخانه‌های بزرگ می‌توانند کیفیت تصویر باور‌نکردنی، طول عمر باتری فراتر از تصور و پردازشگر خیلی قوی‌تر از بیشترین نیاز شما بسازند؛ اما مشکل اینجاست که تکنولوژی فعلی اجازه نمی‌دهد این سه رویا در یک گوشی نازک جای گیرند.

10- صفحه انعطاف‌پذیر

نباید درگیر اتهامات انعطاف‌پذیر‌نبودن آی‌فون شد.اپل باید این موضوع را بپذیرد و آی‌فون ۶S یا ۷ را منعطف‌ترین گوشی دنیا طراحی کند. یعنی حتی به‌جای شیشه از پلاستیک استفاده کند که گوشی کاملا خم شود. این اقدام یک قدرت‌نمایی هم در برابر سامسونگ خواهد بود که سال‌هاست قرار است گوشی انعطاف‌پذیر تولید کند. تا معرفی آی‌فون جدید زمان زیادی مانده و هر لحظه که اراده کنید، اینترنت شما را برای دیدن آی‌فون آینده ناامید نمی‌کند و نمودار شایعات تا لحظه آخر صعودی خواهد بود.