یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام



توقف هشت روزه در یک کانال
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت ۱۸۱ واحدی (معادل ۲۷/ ۰ درصد) مواجه شد و برای هشتمین روز متوالی در کانال ۶۶ هزار واحدی باقی ماند. حجم و ارزش معاملات روزانه نیز همچنان در سطوح نسبتا پایینی قرار دارد که بیان از ضعف همزمان عرضه (به علت مناسب بودن قیمت‌ها و امیدواری به آینده) و تقاضا (به دلیل نگرانی از وضعیت فعلی بازار سهام) دارد. در ادامه نیز بازگشایی نمادهای پالایشی و فولاد که تعدیل منفی قابل توجهی در سودآوری خود داده‌اند می‌تواند شوک‌های دیگری به بازار وارد کند. همچنین، افت قیمت‌های جهانی کالاها عامل دیگری است که باعث نگرانی بیشتر از وضعیت فعلی بازار سهام می‌شود. با این حال، امیدواری‌ها به گشایش‌های هسته‌ای هرچند با تردید همراه است اما اجازه ریزش سنگین قیمت‌ها را نمی‌دهد. بنابراین، نوسان محدود شاخص کل سناریو محتمل‌تری در آینده است.


بازار ارز



ضربه‌گیر رشد سه‌اهرمی ارز
دیروز، هر دلار آمریکا با رشد ۱۰ تومانی به قیمت ۳۳۲۵ تومان معامله شد. به این ترتیب، پس از سه روز متوالی که قیمت دلار در ۳۳۱۵ تومان ثابت مانده بود، دیروز افزایش قیمت را تجربه کرد. سه عامل در افزایش قیمت دلار تاثیرگذار بودند که اولین آن کاهش قیمت سکه و رابطه الاکلنگی بین سکه و دلار است که منجر به بالا رفتن قیمت دلار شد. دومین عامل، حرکت ارز داخلی به سمت منطقه سلیمانیه عراق است که به دلیل آربیتراژ ارز و افزایش تقاضای این منطقه برای خرید ارز ارزان‌تر در تهران صورت می‌گیرد. سومین عامل نیز افزایش تقاضای نقدی درهم امارات است که روی بازار ارز کشورمان منعکس شده و تقاضا را بالا برده است. در همین حال، عرضه ارز توسط صرافی بانک‌ها، مانع از افزایش بیشتر قیمت دلار در معاملات دیروز شد.


بازار سکه



حرکت سکه به سمت تخلیه تدریجی حباب
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی به قیمت ۸۷۵ هزار تومان معامله شد. این در حالی بود که اونس طلا تقریبا بدون تغییر بود و دلار با افزایش ۱۰ تومانی مواجه شد. بنابراین، سکه به نوعی واکنش جدی به تغییرات قیمتی دلار نشان نداد. این موضوع سبب شد تا حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) تا حدودی کوچک‌تر شود و از ۲۰ هزار تومان هفته گذشته به حدود ۱۵ هزار تومان برسد. انتظار می‌رود با تداوم ثبات قیمت اونس طلا در محدوده زیر ۱۱۰۰ دلاری و عدم رشد شدید قیمت دلار، سکه به تدریج به سمت کاهش قیمت پیش رود و حباب خود را تخلیه کند. در کوتاه‌مدت اما به نظر می‌رسد سطوح فعلی قیمت سکه در مقابل نوسانات قیمتی مقاومت نشان دهند و نباید انتظار افت و خیز شدید بازار سکه را داشت.


بازار طلای جهانی



بی‌رمقی اونس برای صعود
دیروز ساعت ۱۶، هر اونس طلا به قیمت ۱۰۹۱ دلار معامله می‌شد. این در حالی است که با انتشار شاخص خرید نهایی مدیران کارخانه‌ای آمریکا (ISM)، شاخص دلار اندکی کاهش یافت و از قیمت طلا حمایت کرد. از سوی دیگر، ابتدای هفته جاری، شاهد بازگشایی بازار سهام یونان پس از ۵ هفته تعطیلی بودیم که با افت سنگین مواجه بود (بیش از ۱۶ درصد افت در نخستین روز کاری). با وجود اثر ناچیز اقتصاد یونان روی بازارهای جهانی، اما ترکیب آن با وضعیت اقتصادی چین، سرمایه‌گذاران را نگران کرده است. کارشناسان معتقدند طلا، نقش تاریخی خود را به عنوان کالای امن از دست داده است (ادامه افت با وجود افت بازار سهام چین و وضعیت نامطلوب اقتصادی یونان). مهم‌تر از همه اینها، انتظار برای زمان افزایش نرخ سود توسط فدرال رزرو است که بر اهمیت آمار اشتغال آمریکا تاکید می‌کند.


بازار اوراق مسکن



«تسه»ها درجا زدند
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) رشد اندک ۳/ ۰ درصدی را تجربه کردند و به قیمت ۷۲ هزار و ۸۶۹ تومان معامله شدند که هفتمین روز متوالی معاملاتی آنها بود که در کانال ۷۲ هزار تومانی نوسان می‌کنند. ادامه رکود در بازار مسکن از یکسو و جذب برخی سپرده‌ها به صندوق پس‌انداز یکم مسکن از طرف دیگر باعث کاهش تقاضای «تسه»ها شده است. این در حالی است که سمت عرضه اوراق تسهیلات مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. بنابراین، طبیعی است که قیمت‌ها نسبت به متوسط سال گذشته در این دوران کاهش پیدا کند؛ اما ریزش بیشتر آنها با توجه به آنکه نرخ سود واقعی آنها کمتر از ۲۰ درصد است دور از انتظار به نظر می‌رسد. بنابراین، نوسان در محدوده ۷۵-۷۰ هزار تومانی همچنان در این اوراق احتمال بیشتری دارد.


بازار نفت



کف‌شکنی در بازار نفت
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۸/ ۴۵ دلار معامله می‌شد. این در حالی بود که در پایان معاملات دوشنبه به وقت محلی، قیمت‌ها به شدت کاهش یافته بودند؛ به‌‌طوری‌که نفت برنت به کمتر از ۵۰ دلار رسید که کمترین قیمت در ۶ ماه اخیر محسوب می‌شد (دیروز مجددا به بالای ۵۰ دلار رسید). شاخص خرید مدیران چین و آمریکا کمتر از انتظارات کارشناسان بود. این در حالی بود که شاخص مزبور در اروپا افزایش یافت. هرچند این موضوع به معنای بهبود تقاضای قاره سبز بود، اما ضعف اقتصادی چین (دومین مصرف‌کننده انرژی) و از آن مهم‌تر مازاد عرضه، همچنان بر بازار نفت سنگینی می‌کند. در این میان می‌توان به رکوردزنی تولیدات اوپک و احتمال افزایش عرضه ایران به بازار نفت اشاره کرد که همچنان احتمال افت قیمت نفت را بیش از رشد نشان می‌دهد.