تکاپوی تابستانی گالری‌های تهران

وضعیت فرهنگ و هنر در روزهای گرم تابستان به شرایط مطلوبی رسیده است. فروش فیلم‌های روی پرده از سوی عوامل سینما مطلوب ارزیابی می‌شود و کنسرت‌های موسیقی هم یکی پس از دیگری در تهران و شهرستان‌ها روی صحنه می‌روند.

در این میان هنرهای تجسمی هم از روزگار پرکاری حکایت می‌کنندوگالری‌های تهران به نمایش آثار هنرمندان جوان و سرشناس کشور می پردازند. اگرچه در ماه مرداد نمایشگاه‌های متفاوتی درحال برگزاری است اما شاید مهم‌ترین رویداد این ماه را باید برپایی «صد اثر، صد هنرمند» دانست که در ۱۱ روز گذشته ۸۵ اثر در آن با قیمت ۶۵۰ میلیون تومان به فروش رسیده است و تا دوم شهریور هم ادامه پیدا خواهد کرد. نمایشگاهی که حالا یکی از مهم ترین برنامه‌های تجسمی در کشور است. البته در تابستان گالری‌های زیادی هم فعالیت‌های خود را کاهش داده یا تعطیل کرده‌اند و برخی هم به برگزاری نمایشگاه‌های دسته‌جمعی و سالانه روی آوردند. با این حال این روزها هنرمندان زیادی هم آثار خود را در گالری‌های مختلف پایتخت به نمایش گذاشته‌اند که در این گزارش به آن پرداخته‌ایم.

آثار ژاپنی در خانه هنرمندان ایران

خانه هنرمندان ایران این روزها میزبان نمایشگاهی از آثار هنری معاصر ژاپن است. آیین افتتاح این نمایشگاه جمعه ۹ مرداد با حضور سفیر ژاپن در تهران در نگارخانه استاد «ممیز» خانه هنرمندان ایران برگزار شد. این نمایشگاه علاوه بر ایران به صورت دوره‌ای در چند کشور دنیا برگزار می‌شود و تا ۱۹ مرداد ماه علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۱۴ تا ۲۱ با مراجعه به نگارخانه استاد «ممیز» خانه هنرمندان از این نمایشگاه بازدید کنند.

نکوداشت محمدعلی ترقی‌جاه در گالری شکوه

در آستانه‌ پنجمین سال درگذشت زنده‌یاد محمدعلی ترقی‌جاه، مجموعه‌ای از آثار او به‌نمایش گذاشته می‌شود. این نمایشگاه حدود ٦٠ نقاشی استاد را در بر می‌گیرد که گزیده‌ای از چند دهه تلاش هنرمندانه او است. آثاری که بخشی از بینش هنری و نیز نگاه زیبایی‌شناسی او را بازتاب می‌دهد. نمایشگاه آثار این هنرمند عصر جمعه ٩ مردادماه در گالری «شکوه» واقع در فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری پلاک ١٩ آغاز به‌کار کرد.

ترکیبات سولماز نراقی در شهر کتاب فرشته

سولماز نراقی با ترکیب شعر و خط و استفاده از فالنامه‌های حافظ، مجموعه‌ای از آثار خوشنویسی و کلاژ را به نمایش گذاشته است. در این نمایشگاه ۱۹ اثر خوشنویسی از مجموعه شعر «شاخ نبات» که نراقی آن را با الهام از فالنامه‌های حافظ سروده‌، به نمایش گذاشته شده است. آثار این نمایشگاه ترکیبی از شعر و خط هستند که از امکانات و ظرفیت‌های نستعلیق و سنت خوشنویسی استفاده شده است. نمایشگاه «فالنما» تا ۲۱ مرداد از ساعت ۱۱ تا ۲۰ در گالری شهر کتاب فرشته به نشانی میدان تجریش، خیابان شهید ‌دربندی (مقصود بیک)، نرسیده به چهار‌راه حسابی، شماره ۳۲ میزبان علاقه‌مندان به هنر است.

حضور جمعی هنرمندان در گالری لاله

نمایشگاه «من ۴» با موضوع ریشه‌ها و با حضور ۱۱ هنرمند تجسمی برپا شد و علاقه‌مندان تنها یک روز دیگر فرصت دارند از این نمایشگاه دیدن کنند. این چهارمین دوره‌ای است که نمایشگاه «من» با آثار هنرمندانی به انتخاب جاوید رمضانی برگزار می‌شود. مسعود جزنی، حامد حکیمی، علی یحیایی، نگین فیروزی، نیلوفر تقی‌پور، مریم روشنفکر، زینب ثقفی، مریم اسدی، امیر کوشامنش، بهراد شریفی و سحر افتخارزاده هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هستند. این نمایشگاه تا ۱۵ مرداد در گالری «لاله» به نشانی خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، روبه‌روی پارکینگ طبقاتی لاله میزبان علاقه‌مندان به هنر است.

جشنواره عکس «رژان» در نیاوران

نمایشگاهی از آثار راه‌یافته به چهارمین جشنواره عکس «رژان» برگزار شده است و از این نمایشگاه هم تنها یک روز بیشتر باقی نمانده است. «صدا» موضوعی بود که برای بخش اصلی چهارمین دوره این جشنواره در نظر گرفته شد و آثار رسیده در بخش ویژه نیز با موضوع «موسیقی» به رقابت گذاشته شدند. گوهر دشتی، نادر مشایخی، نادر داوودی و مهران مهاجر داوری این دوره از جشنواره را برعهده داشتند. این نمایشگاه در فرهنگسرای نیاوران میزبان علاقه‌مندان است.

ایرانی‌های مقیم خارج در موزه هنرهای معاصر

نمایشگاه آثار مهرداد صدری، هنرمند ایرانی مقیم اتریش و بیژن بصیری هنرمند ایرانی مقیم ایتالیا این روزها در موزه هنرهای معاصر برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از نمایشگاه این دو هنرمند تا ۱۶ مرداد به نشانی خیابان کارگر شمالی، موزه هنرهای معاصر مراجعه کنند.

شیرین اتحادیه در نگارخانه آزاد

«شیرین اتحادیه» تابلوهای نقاشی رنگ روغن خود با محوریت صورت و دست زن‌ها را به‌نمایش گذاشت. در این نمایشگاه ۹ تابلوی رنگ روغن به نمایش گذاشته شده است که هفت تابلو در ابعاد ۱/۵ در ۱/۵ متر هستند. این نمایشگاه در ادامه نمایشگاه گروهی زنان هنرمند است که خردادماه با تکنیک‌های مختلف مجسمه، طراحی و نقاشی برگزار شد.

نمایشگاه «صورت و دست‌ها» تا پایان مرداد هر روز از ساعت ۱۰ تا ۱۳:۳۰ و ۱۵ تا ۱۹ در نگارخانه «آزاد» به نشانی خیابان طالقانی، خیابان وصال شیرازی، شماره ۱۰۳ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

تاریخ مشروطیت در نگارخانه مریم

نگارخانه مریم با همکاری کتابخانه و موزه ملی ملک نمایشگاه عکس برگ‌هایی از تاریخ مشروطیت را برگزارکرد. در این نمایشگاه منتخبی از تصاویر نسخه خطی تاریخ مشروطیت ایران، تالیف حاج شیخ محمدمهدی شریف کاشانی (۱۳۳۳قمری) متعلق به موزه ملی ملک در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت. این نسخه را می‌توان منبعی مهم در بازشناسی چهره و تصویر رجال قاجاری و به‌ویژه در دوران مشروطیت و پس از آن دانست.

تصاویری که گاه منحصربه‌فرد می‌نماید. گزارش شریف کاشانی از وقایع مشروطیت در نوع خود اگر نه بی‌سابقه، که بی‌شک در حوزه روایت مشروطیت، کم سابقه است. این تصویرها حاصل تلاش هنرمند عکاسی به نام غلامرضا عکاس است. به تلاش وی تصاویری از رجالی که در کتاب نامی از آنان آمده، تهیه شده و در بخش مربوطه بر اوراق چسبانده شده است.

آیین گشایش این نمایشگاه دیروز برگزار شد و علاقه‌مندان برای بازدید از آن می‌توانند تا ۳۱ مرداد (جز روزهای تعطیل) از ساعت ۱۰ تا ۱۹ به خیابان کریم‌خان، نبش خیابان نجات‌اللهی شمالی، بوستان حضرت مریم(س) نگارخانه مریم مراجعه کنند و برای اطلاعات بیشتر با شماره ۸۸۹۲۲۱۲۱ تماس بگیرند.

آثار فاطمه تدین در نگارخانه عقیلی

نگارخانه عقیلی ۱۵ اثر از آثار «فاطمه تدین» را در معرض دید عموم قرار می‌دهد. در نمایشگاه «انتزاع خالص تصاویر قابل شناخت» فاطمه تدین آثاری عرضه می‌کند که هیچ نوع رابطه‌ای با پدیده‌های آشنای موجود در محیط ندارد. او به دنبال نوعی انتزاع خالص است از این رو تصاویر قابل شناخت به آثار او راهی ندارد. تدین در تصویر کردن آنچه می‌پسندد آن قدر خود را آزاد ساخته که فقط بیانی خالصانه و ناب می‌تواند میانجی او و جهان پیرامونش باشد. او با حذف روایت، حذف عناصر آشنای طبیعت و حذف هر نوع بیان ادبی یا فلسفی به دنبال نوعی خلوص و رسیدن به معنایی است که تنها با بیان پالایش یافته تجسمی میسر کرده و کیفیت انتزاعی این آثار، معانی و برداشت‌های متعددی را ایجاد می‌کند. مفاهیمی که انتقال آنها از تصویر ناب به کلام بسیار دشوار است. این نمایشگاه روز جمعه ۱۶ مرداد در گالری عقیلی افتتاح می‌شود و تا سه روز ادامه پیدا می‌کند. علاقه‌مندان برای بازدید می‌توانند از ساعت ۱۵ تا ۱۷ به شهرک غرب، خیابان سیمای ایران، خیابان پنجم، کوی فروردین، پلاک ۲۲ مراجعه کنند.

دانشجویان نقاشی در نگارخانه پندار

خواب عمیق، عنوان نمایشگاه گروهی دانشجویان رشته نقاشی دانشگاه سوره است که در نگارخانه پندار به نمایش گذاشته شده است. نیوشا طالقانی، مهسا گذشتی، زهره عبداللهی و نسیم مکرمی چهار هنرمند جوانی هستند که آثار خود را در قالب نمایشگاهی تحت عنوان خواب عمیق به گالری پندار آورده‌اند. در این نمایشگاه هریک به گونه‌ای افکار، درونیات و تنهایی انسان‌ها را به نمایش گذاشته‌اند. این درونیات درقالب سبک سوررئالیسم با تکنیک اکرولیک جانی تازه به خود بخشیده است.

در توضیح این نمایشگاه آمده است: گاه انسان درگیر نوستالژی‌ می‌شود مانند نوستالژی دوران کودکی‌اش که زمانی با آنها زیسته است، همبازی‌هایش، عروسک‌هایش همان‌هایی که ما محکومشان کردیم به زندگی بدون سر، دست یا پا و اکنون آنها تنها و فراموش شدگانند و ما همچنان فرو می‌رویم در خوابی عمیق همان‌گونه که آنها رفتند و ما نگاه کردیم، پیر می‌شویم، کهنه می‌شویم و سپس فراموش. ما همان تنها شدگانیم که حصاری از تنهایی را دور خود پیچیدیم، زندگی می‌کنیم، نفس می‌کشیم، راه می‌رویم گویی خود را به خواب عمیق زده‌ایم، وارونه، معلق، پنهان، تنها و سردرگم هستیم و ساکت گویی به کما می‌رویم به اغما می‌رویم، گویی سایه ما نیز همان انعکاس درون تنهایی ماست. این نمایشگاه از روز جمعه ۱۶ مردادماه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ افتتاح و به مدت دو هفته در نگارخانه پندار به نمایش گذاشته شده است. بازدید از این نمایشگاه در روزهای بعدی از ساعت ۱۵ تا ۱۹ خواهد بود. گالری پندار در انقلاب، جمال‌زاده شمالی، نرسیده به بلوار کشاورز، کوچه نیلوفر، پلاک ٣٨، واحد ٢ قرار دارد.