تولید فکر؛ نیازگردشگری امروزایران

گروه گردشگری، شیما رئیسی: همایش روز جهانی گردشگری، مهرماه امسال و در روز جهانی گردشگری، به صورت بین‌المللی و به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود.

دکتر محمدرضا فرزین، دبیر علمی همایش بین‌المللی «یک میلیارد گردشگر، یک میلیارد فرصت» که ششم و هفتم مهر برگزار خواهد شد، به «دنیای اقتصاد» گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه، دانش‌افزایی و تولید فکر در حوزه گردشگری است که از ملزومات اساسی و مقدماتی برای رسیدن گردشگری به جایگاه حقیقی خویش در اقتصاد کشور است.

او ادامه داد: این همایش، سنتی دیرینه در دانشگاه علامه است که امسال برای نخستین بار در سطح جهانی برگزار خواهد شد و ما با جدیت به دنبال دایر کردن دبیرخانه دائمی این همایش هستیم تا با گردآوری و دریافت تمام مطالعات انجام شده در این حوزه به صورت سالانه، مرجعی برای تجمیع و نشر آرا و نتایج پژوهش‌های انجام شده در این خصوص داشته باشیم. این استاد دانشگاه علامه با تاکید بر ضعف ارتباطی میان صنعت و دانشگاه در کشور، یکی دیگر از اهداف مد نظر این همایش را اینچنین عنوان کرد: همچون سایر بخش‌ها، حلقه‌های ارتباطی میان صنعت گردشگری و بخش‌های متصدی تولید تفکر و دانش در این زمینه بسیار سست هستند؛ از این‌رو امیدواریم که برپایی این همایش به توسعه هر چه بیشتر این رابطه کمک کند.

فرزین همچنین برقراری ارتباط میان فعالان این حوزه با استادان بین‌المللی را از دیگر اهداف این همایش برشمرد و اظهار کرد: یکی از بهترین راه‌های استفاده از تجربیات کشورهای پیشرو در صنعت گردشگری، برقراری ارتباط میان جامعه دانشگاهی ایران با این کشورها است که این ارتباط موجب غنا و قوت دانش گردشگری و در پی آن توجه هر چه بیشتر بخش‌های سیاست‌گذاری و اجرایی کشور به این صنعت خواهد شد.

ورود شهرداری‌ها به حوزه گردشگری

دبیر علمی این همایش با بیان اینکه هر سال یکی از محورها به صورت ویژه به یکی از موضوعات مطرح گردشگری در همان سال اختصاص می‌یابد، محورهای همایش امسال را در ۵ عنوان و این‌گونه تشریح کرد: محور نخست «گردشگری، تحکیم هویت ملی و تضمین صلح و امنیت منطقه‌ای» است که در زیرمجموعه آن به مباحث گردشگری و همبستگی اقوام و ملل، گردشگری و ارتباطات بین فرهنگی، گردشگری و تقویت سرمایه اجتماعی، گردشگری و جهانی شدن، گردشگری و ترویج روحیه همزیستی مسالمت‌آمیز و گردشگری و انسجام ملی پرداخته خواهد شد.

محور دوم به موضوع «گردشگری و تقویت بنیان‌های زیست محیطی» اختصاص دارد که در ذیل آن دغدغه‌های زیست محیطی در قالب مباحث مربوط به توسعه گردشگری پایدار طرح می‌شود؛ محور سوم، «گردشگری و ترویج اقتصاد مقاومتی» است که در چارچوب آن، گردشگری به عنوان یکی از راه‌های اقتصاد مقاومتی و راهبردی کلیدی برای حل مشکلات اقتصادی کشور، مورد بحث قرار می‌گیرد. «فقرزدایی و گردشگری، گردشگری و نرخ رشد پایدار، گردشگری و تاب‌آوری اقتصادی، گردشگری و ارزآوری و در نهایت گردشگری و ایجاد فرصت‌های شغلی» در زیرمجموعه این محور قرار می‌گیرند.

به گفته او، محور چهارم به «گردشگری و تنوع‌بخشی به اقتصاد شهری» اختصاص یافته که موضوعات «گردشگری و شهر خلاق، گردشگری و معیشت پایدار شهری و گردشگری و اقتصاد پایه شهر» را در برمی‌گیرد. همچنین محور پنجم و پایانی، «گردشگری توسعه خدمات اقامتی و تورگردانی» است که شامل «استانداردسازی خدمات اقامتگاهی، چالش‌های صنعت تورگردانی، تامین مالی هتلداری، آسیب‌شناسی خدمات پذیرایی و رفاهی و الگوی فضایی پراکنش تاسیسات اقامتی» می‌شود. فرزین تاکید کرد: از آنجا که توسعه گردشگری در گرو توجه به تمام ظرفیت‌های این حوزه و به‌طور خاص موضوع مراکز اقامتی به‌عنوان گلوگاه این صنعت است، این محور از اهمیت بسزایی برخوردار است.

به گفته وی، برج میلاد، شهرداری تهران، شهرداری مشهد، دانشگاه تهران، دانشگاه اصفهان، دانشگاه شیراز، دانشگاه یزد و دانشگاه مازندران به عنوان حامیان مادی و معنوی این همایش انتخاب شده‌اند و حضور شهرداری‌ها در کنار دانشگاه‌ها در واقع تاکید بر اهمیت شهرها و مسائل مربوط به مدیریت شهری در گردشگری امروز است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت ورود شهرداری‌ها در گردشگری امروز گفت: امروزه شهرداری‌ها با پی بردن به اهمیت گردشگری در اقتصاد شهری و همچنین زیباسازی شهرها به صورت فعال در این حوزه ورود کرده‌اند و با یکدیگر به رقابت می‌پردازند؛ بنابراین استفاده از این ظرفیت ایجاد شده به عنوان یک فرصت طلایی برای رشد گردشگری باید مورد توجه قرار گیرد. در این همایش بین‌المللی دوروزه، استادان و صاحب‌نظران بنامی همچون دکتر دیوید ویوار و دکتر رالف باکلی از دانشگاه گریفیت استرالیا، پروفسور جعفر جعفری از دانشگاه ویسکانسین آمریکا و دکتر عارف از دانشگاه مالزی حضور خواهند داشت که به ارائه سخنرانی پرداخته و کارگاه‌های تخصصی با حضور ایشان برگزار خواهد شد. همایش بین‌المللی «یک میلیارد گردشگر، یک میلیارد فرصت» یک همایش علمی است که در ضمن آن به موضوعات مربوط به سیاست‌گذاری گردشگری هم پرداخته خواهد شد.