رونمایی از رویکرد بین‌المللی شستا

گروه بنگاه‌ها: رویکرد بین‌المللی شستا همزمان با نخستین نمایشگاه «تامین اجتماعی، سرمایه‌گذاری وتوسعه پایدار» رونمایی شد. محمد سعیدی، مدیرعامل شستا روز گذشته طی بازدید از این نمایشگاه، حوزه‌های فعالیت این شرکت را سیمان،نفت و گاز، ساختمان و ict، معدن وانرژی عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین‌ دغدغه شستا تبدیل شدن به یک شرکت بین‌المللی است که با رفع تحریم‌ها می‌تواند بهترین شریک برای سایرکشورها باشد.

همچنین در حاشیه این نمایشگاه دکتر سعیدی با حضور در پنلی تخصصی به سوالات و ابهامات درخصوص عملکرد مجموعه شرکت‌های شستا پاسخ داد که این موضوع برای اولین بار در شستا از زمان تاسیس آن صورت گرفته است.

مدیرعامل شستا در بخش دیگری از صحبت‌هایش، باتشریح وضعیت کشور در زمان تحریم، عنوان کرد: امروز ما دوره سخت تحریم را پشت سرگذاشته‌ایم. در آن شرایط سیستم بانکی کشور مختل شده و به‌صورت روان نمی‌توانست عمل کند و تولید هم در کشور با مشکلاتی روبه‌رو شد.

وی اد‌امه داد: از سوی دیگر در زمان تحریم، ارتباط ایران با شرکت‌های مهم بین‌المللی با اختلال جدی مواجه شد و شرکت‌های ایرانی نتوانستند دانش فنی خود رابه جهان نشان دهند. سعیدی افزود: اکنون و با برداشته شدن تحریم‌ها ارتباطات ما با دنیا مانند ارتباط بازرگانی به حالت عادی برمی‌گردد و انتقال دانش فنی در بخش پتروشیمی، نفت وگاز تسهیل خواهد شد، همچنین مشکلات سیستم بیمه‌ای ما در مبدا ومقصد حل می‌شود.

مدیرعامل شستا همچنین با اشاره به توانمندی‌های کشور گفت: ایران بزرگ‌ترین‌ تولید‌کننده قیر در جهان است وشرکت‌های نفت پاسارگاد وجی در این زمینه حرف اول را در منطقه می‌زنند، بنابراین باید تلاش کنیم تا از سرمایه‌گذاری‌های دنیا در این بخش استفاده کنیم. سعیدی با تاکیدبر لزوم تربیت نیروهای متخصص در کشور اظهار کرد: تربیت نیروی متخصص مهم‌ترین‌ عامل قدرت در حوزه بین‌الملل وسرمایه‌گذاری است وباید پذیرفت که ما از دانش فنی دنیا عقب مانده‌ایم، بنابراین باید دراین امر تلاش کنیم.

وی افزود: در شرایط فعلی ۵۰ درصد پرتفوی صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی را بخش نفت، گاز و پتروشیمی تشکیل داده است که قابلیت حضور در صحنه‌های بین‌المللی و فعالیت در بازارهای جهانی را دارد و هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی شستا(تاپیکو) می‌تواند در صحنه‌های بین‌المللی به عرضه محصولات تولیدی در شرکت‌های زیر مجموعه بپردازد. دکتر سعیدی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در کشور در بخش پتروشیمی گفت: شرکت‌های فعال در صنعت پتروشیمی چه زیر نظر شستا و چه آنهایی که زیر مجموعه وزارت نفت هستند، پتانسیل‌های بالایی دارند و قادرند تا تعیین قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی را در سطح منطقه بر عهده بگیرند.