مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بار دیگر از آمادگی این شرکت برای افزایش ظرفیت تولید نفت خام و بازگشت فوری به سقف پیش از تحریم خبر داد.

به گزارش «ایسنا»، درحالی که اظهارات پیشین بیژن عالی‌پور مبنی بر این‌که این شرکت آماده است سه روزه تولید نفت را به سطح پیش از تحریم‌ها بازگرداند از لحاظ کارشناسی با تردیدهایی روبه‌رو‌ شده بود، وی بار دیگر با اشاره به اعلام آمادگی وزیر نفت برای افزایش سهم نفت خام صادراتی ایران و بازگشت به بازار پس از لغو تحریم‌ها اظهار کرد: تمام برنامه‌های لازم برای افزایش تولید نفت و گاز در مناطق نفت‌خیز جنوب تدوین شده است و آماده دریافت دستور آغاز عملیات بازگشت به سقف پیش از تحریم در کمترین زمان ممکن هستیم.

وی با بیان اینکه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ تولید‌کننده نفت ایران، حدود ۸۳ درصد نفت خام و ۱۶ درصد گاز کشور را تامین می‌کند، افزود: با توجه به توافقات انجام شده، لغو تحریم‌ها و همچنین فراهم شدن زمینه صادرات بیشتر نفت خام، با همت و تلاش کارکنان و متخصصان مجموعه مناطق نفت‌خیز جنوب آمادگی داریم ظرف ۳ روز توان تولید نفت خام را به میزان حداکثری که مورد نظر وزیر نفت است، افزایش دهیم.

عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه تامین خوراک اکثر پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌های کشور بر عهده شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است، تصریح کرد: برای تامین نفت صادراتی در بازارهای جهانی و همچنین خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌های داخلی بر اساس برنامه ابلاغی وزارت نفت، در مناطق نفت‌خیز جنوب به لحاظ افزایش ظرفیت تولید به میزان حداکثری هیچ‌گونه محدودیت و مشکلی وجود ندارد.

عالی پور در تشریح عملکرد مناطق نفتخیز جنوب در ۳ ماه نخست امسال عنوان کرد: این شرکت در این مدت توانست تعهدات خود را در زمینه برنامه تولید نفت مصوب شرکت ملی نفت ایران ۱۰۰ درصد محقق کند. برنامه تولید در سال جاری به‌صورت افزایشی بسته شده بود که در این مدت ضمن نگهداشت این سقف، توان تولید نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافت. مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به فعالیت‌های حفظ و نگهداشت تولید نفت خاطرنشان کرد: از جمله فعالیت‌های مستمر برای حفظ و نگهداشت تولید، حفاری چاه‌های توسعه‌ای و تعمیری است.

وی درباره فعالیت‌های مرتبط با توسعه مخازن نفت اظهار کرد: در سال جاری عملیات لرزه‌نگاری سه بعدی ۳ میدان نفتی بی‌بی‌حکیمه، کیلور کریم و سیاه مکان با هدف کسب اطلاعات دقیق برای افزایش تولید از این میادین پایان یافت.

عالی پور گفت: با پردازش و تفسیر این اطلاعات نقشه‌های جدید عمقی از وضعیت ساختمان مخازن آسماری، بنگستان و خامی این میادین تهیه خواهد شد که این پروژه در کاهش ریسک حفاری چاه‌ها، انجام محاسبات حجمی، افزایش تولید و فرآیند توسعه میادین مورد نظر نقش بسیار ارزنده و تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت.

تشکیل کمیته راهبری طرح ازدیاد برداشت در مناطق نفت‌خیز جنوب

وی با اشاره به تفاهم‌نامه میان وزارت نفت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با موضوع اجرای پروژه‌های پژوهشی ازدیاد برداشت در میادین جنوب خاطرنشان کرد: در حوزه عملیاتی این شرکت ۶ میدان اهواز، گچساران، کوپال، منصوری، کرنج و بی بی حکیمه برای واگذاری به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی انتخاب شده‌اند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اظهار کرد: طرح ازدیاد برداشت این میادین به ترتیب به پژوهشگاه صنعت نفت، دانشگاه صنعت نفت، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشکده ازدیاد برداشت از مخازن واگذار شد.

عالی پور گفت: در این راستا کمیته راهبری طرح ازدیاد برداشت با حضور نمایندگانی از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه صنعت نفت با هدف بررسی و تصویب نقشه راه طرح ازدیاد برداشت تشکیل و نشست‌های متعددی برگزار شده است.

وی به‌کارگیری ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی درخصوص تولید فناوری در زمینه ازدیاد برداشت را ضروری خواند و اظهار کرد: طرح ازدیاد برداشت از جمله مهم‌ترین‌ پروژه‌های اولویت دار مناطق نفت‌خیز جنوب است که با توجه به تعامل و هم‌افزایی مناسب صنعت نفت و دانشگاه‌ها و مراکز علمی به نتایج آن امیدوار هستیم و دستاوردهای آن را مثبت ارزیابی می‌کنیم.