ایران با هدف زمینه‌سازی برای صادرات گاز به اروپا در سال‌های آینده، طرح‌هایی را برای آماده‌سازی خطوط لوله و زیرساخت‌های فنی انتقال گاز در منطقه غرب و شمال غرب کشور اجرا می‌کند.

به گزارش «ایرنا»، با بهره‌برداری کامل از فازهای پارس جنوبی و توسعه میادین گازی مشترک و مستقل، ظرفیت تولید گاز تا پایان سال ۱۳۹۶ به یک میلیارد متر مکعب در روز رسیده و توان کشور برای صادرات گاز افزایش قابل توجهی می‌یابد.

در حال حاضر، خریدار اصلی گاز ایران ترکیه است؛ به‌طوری که در سال ۲۰۱۴ میلادی حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز به این کشور صادر شد. تخمین زده می‌شود که ایران قادر است سالانه تا ۳۰ میلیارد مترمکعب گاز به اروپا صادر کند و سهم قابل توجهی از بازار انرژی این قاره را به خود اختصاص دهد. با توجه به اینکه مسیر اصلی صادرات گاز به اروپا از ترکیه می‌گذرد، قرار است طرح‌هایی برای آماده کردن بسترهای صادرات به اروپا یا افزایش انتقال گاز به ترکیه اجرا شود. براین اساس، زیرساخت‌های لازم برای افزایش دو برابری حجم صادرات گاز به ترکیه با راه‌اندازی الکتروموتورهای جدید در ایستگاه تقویت فشار تبریز فراهم می‌شود.

عبدالحسین ثمری، معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران در این خصوص می‌گوید: ظرفیت ایستگاه تبریز که پیش از این امکان انتقال روزانه ٣٥ میلیون مترمکعب گاز را داشت با راه‌اندازی الکتروموتورهای جدید به دو برابر حجم فعلی افزایش یافته است. معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران خاطرنشان کرد: این قابلیت امکان افزایش حجم صادرات و پایداری انتقال گاز به ترکیه را در پی خواهد داشت. به گفته وی، امسال نیز پس از هماهنگی با مدیریت برنامه ریزی و مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، پروژه‌هایی را تعریف و اصلاحاتی را در شبکه انتقال گاز برای افزایش ضریب انتقال و پایداری اجرا می‌کنیم. هم اکنون ترکیه روزانه حدود ٣٠ میلیون مترمکعب گاز از ایران دریافت می‌کند که با ایجاد زیرساخت لازم، امکان افزایش صادرات گاز به این کشور یا خریداران بالقوه دیگر به وجود آمده که عملیاتی شدن افزایش صادرات نیازمند عقد قرارداد جدید است.