تولید محصول به‌جای فروش کالا
حمیدرضا آریان‌پور: پیترو پیچینتی، مدیرعامل نمایشگاه پوردنون ایتالیا و مسوول بین‌المللی‌سازی نمایشگاه‌های این کشور در جهان به‌شدت نسبت به آینده روابط اقتصادی ایران و ایتالیا خوش‌بین است. او که قرار است در 5 سال آینده همراه با همکاران ایتالیایی خود سالانه در ایران نمایشگاه ویژه شرکت‌های ایتالیایی را برگزار کند، می‌گوید که موقعیت‌های اقتصاد ایران شگفت‌انگیز هستند. او همچنین بر اهمیت فرهنگی ایران و روابط فرهنگی دو کشور پافشاری می‌کند. پیچینتی هیات اقتصادی‌ای که روز سه‌شنبه وارد ایران شد را بسیار رده بالا می‌داند و آینده روابط اقتصادی ایران و ایتالیا را پررونق پیش‌بینی می‌کند. گفت‌وگوی «دنیای اقتصاد» با این عضو ارشد هیات ایتالیایی را که ساعتی پس از ورود او به تهران انجام شد، در پی می‌خوانید.

قرار است ایتالیا در 5 سال آینده، هر سال در ایران نمایشگاه‌هایی در مقیاسی بزرگ برگزار کند. تاثیر این روند را بر روابط اقتصادی دو کشور در سال‌های آینده چگونه می‌بینید؟


از این سوال واقعا سپاسگزارم! نمایشگاه‌های ایتالیا سال‌ها است که برای رونق دادن به صنایع و اقتصاد برنامه‌ریزی شده‌اند. ما در ایتالیا برگزاری نمایشگاه‌ها را از سال ۱۸۰۰ آغاز کردیم و به‌ویژه پس از جنگ جهانی دوم، نظام نمایشگاهی ما شاهد پیشرفت زیادی بود. پس فکر می‌کنم برگزاری این نمایشگاه‌ها قطعا به روابط اقتصادی دو کشور کمک خواهد کرد.


کار من بین‌المللی کردن تمام نمایشگاه‌های ایتالیا است و وقتی برای اولین‌بار به ایران آمدم، به این نتیجه رسیدم که تنها راه توسعه روابط اقتصادی ایران و ایتالیا، پایه‌ریزی روابط نه‌تنها بر مناسبات صنعتی بلکه بر مناسبات اجتماعی و فرهنگی است. نمایشگاه فقط به صنعت مربوط نیست، بلکه به فرهنگ و هنر نیز مربوط است. من 100 درصد به این نگاه ایمان دارم و بسیار خوشحالم بگویم که شمار زیادی از دوستان من در ایتالیا برای برای شروع دوباره کار در ایران مشتاق هستند.


پس باید در انتظار برگزاری نمایشگاه‌هایی در حوزه فرهنگ نیز باشیم؟

بله. به لطف دوستان ایرانی من، بحث درباره مسائل فرهنگی را نیز آغاز کرده‌ایم. بحث ایران و ایتالیا فقط بحث فناوری نیست، فلسفه برای مثال موردی است که ایرانیان و ایتالیایی‌ها می‌توانند در آن به تبادل‌نظر بپردازند. ما در تاریخ ۱۸ سپتامبر، کارگاهی(Work Shop) در ایتالیا برگزار خواهیم کرد که تنها به ایران اختصاص دارد. علاوه بر مردمی که به بازدید از این نمایشگاه می‌آیند، تمام رسانه‌های ایتالیا نیز خوشحال هستند که می‌توانند این رویداد را پوشش دهند. پایه روابط ممکن است اقتصاد باشد، اما فرهنگ هم بدون تردید یکی از پایه‌های مهم است.


اقتصاد ایران چقدر برای ایتالیایی‌ها جذاب است؟

اقتصاد ایران شگفت‌انگیز است. در هر دو کشور موقعیت‌های حیرت‌آوری وجود دارد. ما برای آینده راه مشترک فوق‌العاده‌ای پیش‌رو داریم. در ایتالیا مانند ایران، چند غول صنعتی در کنار تعداد بسیار زیادی شرکت‌هایی با اندازه متوسط وجود دارد که پیشینه اقتصادی و فرهنگی آنها خوب است و از این رو ارتباط این دو اقتصاد بسیار آسان است. اگر بخواهیم شروع کنیم، احتمالا از صنعت نفت صحبت خواهیم کرد، اما حتی صنعتی مانند جواهرات هم حوزه‌ای برای رونق روابط و تبادلات است.

در ایران همچنین فرصت بزرگی برای تولید وجود دارد، نه فقط فروش محصولات. صنعتگران ایتالیایی باید به فکر سرمایه‌گذاری در ایران باشند چراکه من صد درصد مطمئن هستم روابط درازمدت تقویت خواهد شد.


بنابراین پس از نهایی شدن اجرای برنامه جامع اقدام مشترک، ما شاهد حضور سرمایه‌گذاران ایتالیایی در ایران خواهیم بود؟

تحریم‌ها مشکلاتی مانند امکان نداشتن انتقال پول را با خود به همراه داشته‌اند. اما حالا همه امیدواریم چنین مشکلاتی ظرف چند ماه حل شود و قدم گذاشتن در مسیر مشترک را آغاز کنیم.


در حالی که اقتصاد ایران بر صنایعی مانند انرژی متکی است، اقتصاد ایتالیا ساختاری دارد که در آن صنایعی مانند صنعت مد نیز اهمیت خاصی دارند. این شکاف را چطور می‌توان پر کرد؟

انرژی حتی در ایتالیا هم یکی از مهم‌ترین صنایع است. البته ما تولیدکننده انرژی نیستیم، اما پالایشگاه‌های مهمی داریم و فناوری‌های پیشرفته‌ای نیز داریم. از آن سو ایران هم می‌تواند برای صنعت مد جاذبه داشته باشد زیرا صنعت مد فقط صنعتی تجملی نیست، بلکه صنعتی وابسته به جامعه است. من خود مدت‌ها در صنعت طراحی مد فعال بوده‌ام و می‌دانم که مد تجمیع‌کننده تمام نمودهای فرهنگی است. بنابراین همکاری اقتصادی ویژه در تمام حوزه‌ها ممکن است.


با توجه به شرایط ایران، اینکه برای ایتالیایی‌ها فرصت‌هایی در ایران وجود دارد، واضح است. اما آیا برای ایرانی‌ها هم فرصت‌هایی در ایتالیا موجود هست؟

قطعا سرمایه‌گذاری ایران در ایتالیا هم مهم است. درهای ایتالیا به روی سرمایه‌گذاری باز است، پس ایران و هر کشور دیگری می‌تواند به فکر سرمایه‌گذاری در ایتالیا باشد. ما به صنایعی مانند انرژی‌های تجدیدپذیر توجه ویژه‌ای داریم، ولی در همه حوزه‌ها فرصت وجود دارد. رک بگویم، ما مدت‌ها منتظر امضای قرارداد بوده‌ایم. ما بسیار خوشحال خواهیم شد که دوره جدیدی را در روابط آغاز کنیم. فرهنگ ایران و ایتالیا بسیار به هم نزدیک است و ارتقای روابط باعث خشنودی ما خواهد بود.


شما همزمان با هیاتی به ایران آمده‌اید که خانم فدریکا موگرینی، رئیس توسعه اقتصادی ایتالیا را همراهی می‌کنند. دیدگاه‌های خانم وزیر درباره اقتصاد ایران چیست؟

ایشان صراحتا گفته که فرصت منحصربه فردی نه فقط برای شرکت‌های بزرگ برای شرکت‌های کوچک نیز برای تقویت روابط با ایران وجود دارد. پس اهمیت اقتصاد ایران مورد تاکید ایشان هم بوده است.


فکر می‌کنید اولویت‌های رهبران کسب و کار و سرمایه‌گذاران ایتالیا در ایران چه زمینه‌هایی خواهد بود؟

انرژی و حتی شبکه‌های توزیع آن در اولویت خواهد بود. ما در زمینه‌های فنی و مکانیکی نیز پیشینه‌ای قوی داریم. سال گذشته که در ایران بودم از تعدد نمایشگاه‌های تخصصی در ایران شگفت‌زده شدم و این نشان می‌دهد که زمینه‌های بسیاری برای همکاری بین شرکت‌های ایتالیایی و ایرانی وجود دارد.


در مورد روابط صنایع خودرو دو کشور چه فکر می‌کنید؟

این هم یک امکان هست که قدم به قدم جلو خواهد رفت. ابتدا قطعات یدکی از راه خواهد رسید و بعد همکاری عمده‌تر صنایع ممکن خواهد شد. اما فعلا باید موقعیت زمانی را هم در نظر داشت. تابستان برای بسیاری از صنایع ایتالیا، زمان استراحت است. ولی برای همکاری در این صنعت هم سازماندهی خواهد شد تا شرکت‌ها آماده همکاری با ایران در اسرع وقت باشند. ایتالیا در خط مقدم جامعه بین‌المللی برای رابطه با ایران است.


مقام‌های اقتصادی‌ که هم اکنون در ایران هستند، کدام صنایع را نمایندگی می‌کنند؟

همه آنها از افراد بسیار رده بالا هستند و ماموریت آنها هم ماموریتی سطح بالا است. بسیاری از شرکت‌هایی که در هیات حاضر نماینده دارند، شرکت‌های مهم چند ملیتی هستند. برای رئیس یکی از مهم‌ترین شرکت‌های بیمه ایتالیا اینجا است که بسیار مهم است زیرا رشد مجوزهای بیمه قطعا به رشد روابط خواهد انجامید. این فقط یک مورد است و تمام کسانی که در هیات ایتالیایی حضور دارند افرادی بسیار مهم هستند.


آیا آنها در این سفر قراردادهایی نیز امضا خواهند کرد؟

من مطمئنم که آنها قراردادهایی هم امضا خواهند کرد. آنها امروز(صبح چهارشنبه) با رئیس‌جمهوری دیدار خواهند کرد و رده بالای آنها نشان می‌دهد که نتایج خوبی مورد انتظار است. من از این وضعیت بسیار خوشحال و نسبت به آینده بسیار خوش‌بین هستم.