نقش رسانه در جریان توسعه
گروه بازرگانی: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در بازدید از روزنامه «دنیای‌اقتصاد» خواستار همدلی و همراهی رسانه‌ها با جریان توسعه شد و گفت: هرگز به اندازه امروز به روشنگری مطبوعات برای پیشبرد اهداف توسعه و اصلاحات ساختاری در اقتصاد کشور نیاز نداشته‌ایم.

به گزارش اقتصادنیوز، محسن جلال‌پور همراه با محمدحسین کریمی‌پور، مشاور ارشد خود روز گذشته در دیدار بامدیران ارشد دنیای اقتصاد از اهمیت رسانه‌ها در فرآیند توسعه سخن گفت و بر لزوم تقویت گفتمان اقتصاد رقابتی تاکید کرد.


همچنین در این نشست موسی غنی‌نژاد و محمدمهدی بهکیش دو اقتصاددان برجسته کشور نیزحضور داشتند و به بیان دیدگاه‌های خود درباره بخش خصوصی، آزادی‌سازی اقتصادی و سیاست‌گذاری اقتصادی پس از تحریم پرداختند. علیرضا بختیاری، مدیر مسوول روزنامه «دنیای اقتصاد» به دشواری فعالیت‌های رسانه‌ای در شرایط فعلی اشاره کرد و گفت: مجموعه رسانه‌های مرتبط با «دنیای‌اقتصاد» تلاش می‌کنند تا جریان اصلی علم اقتصاد و آنچه به اقتصاد رقابتی معروف است را فراگیر کنند و در این زمینه همکاری با اتاق بازرگانی و بخش خصوصی مدافع رقابت، در دستور کار قرار دارد.


وی افزود: ماموریت «دنیای اقتصاد» بسط و ترویج دانش اقتصادی و حمایت از اقتصاد رقابتی و کاهش مداخله دولت است و در این زمینه آمادگی هر نوع همکاری را با مجموعه اتاق‌های بازرگانی دارد. موسی غنی‌نژاد نیز با تقدیر از مواضع محسن جلال‌پور درباره رقابت و اقتصاد رقابتی گفت: برخی فعالان بخش خصوصی، هنگامی که خارج از بازار هستند، بر طبل جانبداری از رقابت می‌کوبند اما وقتی وارد صحنه رقابت می‌شوند به صف طرفداران حمایت می‌پیوندند. البته نمی‌توان بر آنان ایرادی وارد کرد.


چرا که وقتی اقتصاد، رانتی می‌شود آنها هم به ناچار سراغ رانت‌ها خواهند رفت اما این وظیفه دولت است که اقتصاد را رقابتی کند. وی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی باید از اصول اقتصاد رقابتی دفاع کند، گفت: اتاق بازرگانی پاسخگوی منافع خاص ثروتمندان و صاحبان صنایع نیست؛ چراکه باید منافع عمومی آنها را تامین کند و منافع عمومی فعالان اقتصادی نیز چیزی جز دفاع از فضای رقابتی نیست. محمدمهدی بهکیش نیز در این نشست گفت: شرایطی وجود دارد که می‌طلبد اتاق‌های بازرگانی و رسانه‌های طرفدار توسعه، نزدیکی بیشتری به هم داشته باشند. وی افزود: مهم‌ترین مشخصه دوران حاضر، فرار از قانون یا به عبارتی، قانون‌گریزی است، چرا که تحریم‌ها بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی و بانک‌ها را مجبور دور زدن قانون و مقررات کرده و ممکن است این قانون‌گریزی در حالت عادی هم ادامه‌دار باشد و این امر می‌تواند برای اقتصاد کشور خطرناک باشد. دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی با بیان اینکه برای بازگرداندن شفافیت به اقتصاد ایران باید میان رسانه‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی رابطه ایجاد کرد، گفت: امروز مساله اصلی اقتصاد ایران عدم شفافیت است که متاسفانه ریشه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز پیدا کرده است.


بهکیش افزود: شاید به این سادگی نتوان وضعیت فعلی را تغییر داد و به وضعیت عادی بازگشت، اما اگر میان اتاق‌های بازرگانی و رسانه‌ها ارتباطی تنگاتنگ به وجود آید، احتمالا این اصلاحات با هزینه کمتر و در زمانی کوتاه تر به بار خواهد نشست. محمدحسین کریمی‌پور نیز در این نشست بر لزوم همکاری بیشتر اتاق‌های بازرگانی با رسانه‌ها برای تقویت جایگاه بخش خصوصی تاکید کرد.


رئیس اتاق ایران نیز با اشاره به اینکه هدف اصلی جامعه مدنی باید این باشد که اقتصاد کشور در یک جهت‌گیری مشخص به سمت رقابت و کارآیی پیش برود، گفت: نزدیک به یک قرن است که ایران برای صنعتی شدن گام‌های زیادی برداشته اما هنوز صنعت رقابت‌پذیر نداریم. ایران و کره‌جنوبی در یک دوره نزدیک به هم تصمیم به توسعه صنعتی گرفتند. اما امروز صنعت کره جنوبی بر بازارهای ما سایه افکنده است. محسن جلال‌پور افزود: نتیجه اقتصاد فاقد رقابت و مبتنی بر حمایت همین است. همین که رقابت در اقتصاد ما نهادینه نشده و تولید داخلی توان رقابت با کالای خارجی را ندارد. در مقابل، ما در اتاق‌های بازرگانی از دولت انتظار حمایت داریم در حالی که باید از دولت رقابت را طلب کرد.


وی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها و اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های جامعه مدنی باید از دولت بخواهند که رقابت را جایگزین حمایت کند، گفت: در دوره پسا‌تحریم و زمانی که دوباره قرار است اقتصاد ایران به بازارهای جهانی بپیوندد، باید فضای رقابتی سالم را در خود شکل دهد. رئیس اتاق ایران افزود: البته برای رسیدن به فضای رقابتی سالم و گذر از این دوران باید کاهش حمایت‌ها را در دستور کار قرار دهیم. اقتصاد ایران از مدت‌ها پیش در مسیر غلطی قرار گرفته و حتما باید روزی از این مسیر باز گردد.


به اعتقاد جلال‌پور، اقتصاد ایران هر زمان که خواسته مسیر اشتباه را بازگردد و به مسیر درست برود در بین راه با هزاران مساله، شکوه، شکایت و گله مواجه شده و دوباره به همان مسیر غلط بازگشته‌است. اما برای رفتن به مسیر اصلی اقتصاد که همان مسیر رقابتی است حتما باید دورانی سخت را تجربه کنیم. جلال‌پور پس از این نشست، دقایقی را در تحریریه «دنیای اقتصاد» حاضر شد و از نزدیک در جریان فرآیند تهیه و پردازش اخبار و گزارش‌های خبری روزنامه قرار گرفت.