گروه خبر: آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز گذشته در سی ودومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با ۶ قدرت جهانی گفت: این اقتدار علمی ما بود که توانست در جهان کارساز شود. به گزارش «ایرنا» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ایران کشوری سربلند است که از یک جنگ سرد طولانی خارج شد، تاکید کرد: «ما به گونه‌ای عمل کردیم که صدای کنگره آمریکا و صهیونیست‌ها بلند شد و اعلام کردند ایران به یک قدرت جهانی تبدیل شده است.»


از افراط و تفریط بهره‌ای نمی‌بریم

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، شرایط کنونی کشور را نیازمند تحول دانست و گفت: ما در دوره گذشته دچار یک انحراف بزرگ شدیم، قبل از آن هم همیشه این فراز و نشیب‌ها را داشتیم. او با بیان اینکه افراط و تفریط همیشه به ما آسیب زده است، توضیح داد: یک عده بی‌حال و بی‌تفاوت که افراط گرا بوده و یک عده تندروی بی‌ترمز که آنها هم افراطی هستند، همیشه آسیب رسانده‌اند. عضو مجلس خبرگان رهبری یادآوری کرد: البته وجود آنها در هر مرحله‌ای بی‌ثمر نیست و در شرایط خاص می‌تواند مفید باشد ولی در مجموع ما از افراط و تفریط در کشور بهره‌ای نمی‌بریم. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی خاطرنشان کرد: افراط و تفریطی که ما در داخل از آن رنج می‌بریم اکنون جهانی شده است و این گروه‌ها هم سربازگیری آسان دارند و جوانانی را که ناراضی و عصبانی هستند و احساس مظلومیت می‌کنند، جذب می‌کنند و آنها شمشیر به دست وارد معرکه می‌شوند و به جای ساختن، انسان‌ها را این‌گونه قربانی می‌کنند. به گفته رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این شرایط مهم‌ترین نیاز ما تحولی همه‌جانبه و واقعی و نه شعاری است.


او در ادامه این دیدار با بیان اینکه مردم باید تحول را از خود شروع کنند و خودشان تحول خواه شوند، گفت: من فکر می‌کنم در این مقطع این تحول اتفاق افتاد؛ آنهایی که فکر می‌کردند مأیوس، خمیده و ناامیدند یک دفعه و در یک لحظه سراسر کشور چند روز پیش از انتخابات (ریاست جمهوری ۹۲) آن زلزله به وجود آمد و مردم و به خصوص جوانان به صحنه آمدند و خواست خودشان را نشان دادند. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی همچنین گفت: یکی از جاهایی که این تحول بروز کرد و یک کار عجیب و غریب بود و معمولا نمی‌گذاشتند اتفاق بیفتد و در مخالفت با آن هنوز هم دست و پا می‌زنند، مذاکره با آمریکا بود. او تاکید کرد: می‌گفتند تابوی مذاکره با آمریکا شکست، البته این قبل از انتخابات بود و خود رهبری قبل از انتخابات موافقت کردند که با آمریکا مذاکره شود و پیامی که سلطان قابوس آورد، ایشان موافقت کردند و تیمی به عمان برای مذاکره رفت. هاشمی‌رفسنجانی افزود: دو اجلاس طولانی هم داشتند ولی آن مقاومت ادامه پیدا نکرد برای اینکه نیاز به تیم‌های مصمم و با پشتیبانی‌های کافی بود که آنها وارد شوند و ادامه دهند و مردم از آنها حمایت کنند. البته مردم خبر نداشتند که حمایت کنند و بی‌نتیجه ماند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: البته نتیجه اساسی را گرفتیم و بالاخره تابو شکست. براساس همان اقدام رهبری در اول سال اعلام کردند که ما با اصل مذاکره مخالفتی نداریم و وقتی این را گفتند این خودش دوام و ادامه تحول است. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی همچنین گفت: بعد از انتخابات که دولت آقای روحانی آمد انگیزه کافی برای تفاهم داشت؛ چرا که دولت قبلی انگیزه جلوگیری از تفاهم داشت و با شعارهایی که داده می‌شد و ادعاهایی که می‌شد تفاهم را در نطفه خفه می‌کرد؛ ولی این دولت اعتقاد داشت البته از قدیم هم آقای دکتر روحانی عقایدش همین بوده و در هر جایی که حضور داشت.