جمهوری‌خواهان به‌دنبال سنگ‌اندازی
کوبایی‌ها در صفحه‌های شخصی خود از پیشکش کردن سیگار برگ کوبایی به باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا می‌نویسند و این نکته سوژه برخی کارتونیست‌ها شده است؛ یک سیگار برگ برای اوباما و یک مک‌دونالد در دست رائول کاسترو، رئیس دولت کوبا.گویی نمادهای کمونیستی و کاپیتالیستی دو کشور دست به دست هم داده‌اند و زندگی تازه‌ای را آغاز کرده‌اند. موضوع این است که روسای دو دولت آمریکا و کوبا سیاستی را در پیش گرفته‌اند که ملت‌ها خواهان آن هستند. تحریم بیش از اینکه سیاستی علیه دولت دیگر باشد، علیه ملت‌ها است. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در نطق تلویزیونی خود درباره کوبا به صراحت گفته است که پس از 6 دهه سیاست‌های خصومت‌آمیز ناموفق در برابر انقلاب این کشور، وقت آن رسیده که روش جدیدی در پیش گرفته شود. به گزارش رسانه‌های کوبایی پس از اعلام خبر یاد شده مردم در هاوانا، پایتخت کوبا، با شادی به خیابان‌ها سرازیر شده و به رقص و پایکوبی پرداخته‌اند، اما این نگاه رئیس‌جمهور آمریکا رقبای او را در واشنگتن برآشفته است. فاکس نیوز گزارش داده است که جمهوری‌خواهان مانع عادی‌سازی روابط آمریکا با کوبا خواهند شد. تد کروز، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا در توییتر خود با انتقاد از باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نوشته است: اول روسیه، بعد ایران و حالا کوبا؟ جب بوش برادر کوچک‌تر جورج دوم نیز با ارسال مطالبی علیه سیاست اوباما در مقابل کوبا، نوشته است: تلاش رئیس‌جمهوری برای رابطه با کوبا اعتبار آمریکا را کاهش می‌دهد. اما در اظهارنظری شگفت‌انگیز رند پال که از نامزدهای مطرح جمهوری‌خواهان برای انتخابات 2016 است یادآور شده است که رابطه با کوبا بهتر از جنگیدن با کمونیسم است.با این حال سناتور مارکو روبیو که از پدر و مادری کوبایی به دنیا آمده، به ستون سرسخت در برابر سیاست جدید آمریکا در قبال کوبا تبدیل شده و اعلام کرده است که نمی‌گذارد کسی برای پست سفارت آمریکا در کوبا انتخاب شود. روبیو عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا است و تاکید دارد که حتی اگر ۹۹ درصد از مردم هم در نظرسنجی‌ها با موضع او مخالف باشند، او از موضع خود کوتاه نمی‌آید. یورونیوز گزارش می‌دهد اشاره روبیو به هم‌ایالتی‌هایش در فلوریدا است که حالا نظر متفاوتی نسبت به عادی‌سازی روابط بین دو کشور دارند. فلوریدا به خاطر نزدیکی جغرافیایی به کوبا، میزبان بیشترین تعداد کوبایی‌های مهاجر است. پیش‌تر کوبایی‌تبارهای آمریکا مخالف ایجاد ارتباط با حکومت کمونیستی کوبا بودند، اما از انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۰۸ به این سو که منجر به روی کار آمدن باراک اوباما شد، به نظر می‌رسد که دیگر کوبایی‌تبار‌ها در این نظر یکدست نیستند.
به دنبال بازگشایی سفارت آمریکا در هاوانا، تعداد گردشگرانی که به کوبا می‌روند افزایش می‌یابد و کوبایی‌تبارها می‌توانند پول بیشتری برای خانواده‌هایشان بفرستند. اما لغو تحریم‌ها علیه کوبا کاری است که تنها از عهده کنگره بر می‌آید و این نهاد تصمیم‌ساز در تصرف جمهوری‌خواهان یعنی مخالفان اوباما قرار دارد. جان بوهنر، رئیس‌جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان کنگره تاکید کرده روابط با حکومت کاسترو «تا زمانی که مردم کوبا از آزادی لذت نبردند» نباید بازبینی و عادی شود. لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه که در کنگره جدید، بر کرسی ریاست کمیته روابط خارجی سنا خواهد نشست، هم درباره عادی‌سازی روابط دو کشور در توییتر این‌طور نظر داده است: « فکر بدی بود که در زمان بدی هم انجام شد.»این مخالفت به حزب رقیب جمهوری‌خواه منحصر نشده است. سناتور رابرت منندز، که هم حزبی باراک اوباما است و تا پیش از شروع به کار سنای جدید آمریکا در ژانویه ۲۰۱۵ ریاست کمیته روابط خارجی سنا را به عهده دارد نیز اعلام کرده که با سیاست کاخ سفید در قبال کوبا مخالف است.اما سناتور دموکرات پاتریک لی‌هی، از سناتورهای ارشد کنگره، در بیانیه‌ای به اوباما و کاسترو برای تغییر سیاست‌ها تبریک گفته است. رسانه‌هایی چون نیویورک‌تایمز و یواس‌ ای تو‌دی نیز در مطالب گوناگون، تغییر سیاست کاخ سفید در قبال کوبا را شجاعانه توصیف کرده‌اند. رویترز گزارش می‌دهد در میان ملت آمریکا تا روی کار آمدن باراک اوباما در سال ۲۰۰۸ خیلی‌ها هوادار تحریم‌ هاوانا و فشار بر دولت آن بودند اما اکنون بسیاری از آنها به استقبال تغییرات رفته و آن را «بختی برای ارتباط بیشتر با سرزمینی که ترک کرده‌اند، می‌بینند.»با وجود همه مخالفت‌ها، برخی کار‌شناسان معتقدند که باراک اوباما حتما پیش از اعلام این خبر‌ها و با علم به وجود مخالفان سرسخت در کنگره، موقعیت را سبک و سنگین کرده است. از جمله اقداماتی که کاخ سفید می‌تواند انجام دهد تسهیل تبادلات مالی، افزایش میزان پول مجاز برای ارسال از یک کشور به کشور دیگر و دادن اجازه برای صادرات برخی کالاها مثل مواد ساختمانی و تولیدات مورد نیاز کارگاه‌های کوچک و رستوران‌ها است.
به گزارش رسانه‌های خبری- تحلیلی چون اشپیگل، نزدیکی آمریکا به کوبا پیامدهای بزرگی برای اقتصاد دو کشور دارد. اتحادیه تراست های آمریکایی در انتظار رسیدن به سودهای میلیاردی هستند. صنایع کشاورزی، گردشگری، مخابرات و نوشابه‌سازی آمریکا به آینده معامله با کوبا خوش‌بین هستند. روزنامه وال استریت ژورنال از شادمانی کارخانه‌های تولیدکننده ماشین‌آلات کشاورزی نسبت به خبر آغاز مناسبات اقتصادی آمریکا و کوبا گزارش داده است. گفته می‌شود با وجود محدودیت‌هایی که زمینه تکنولوژی ارتباطات در کوبا وجود دارد، بر اساس توافقات اخیر دولت‌های آمریکا و کوبا، شرکت‌های مخابراتی فرصتی بزرگ برای سرمایه‌گذاری در این زمینه در سراسر کوبا مشاهده می‌کنند. روزنامه یو‌اس‌ای تودی به نقل از یک کارشناس اقتصادی پیش‌بینی می‌کند که روزی صادرات آمریکا به کوبا به ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در سال برسد، یعنی حدود یک دهم صادرات آمریکا به آلمان در سال ۲۰۱۴.
کری به کوبا می‌رود
جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده رخدادهای فعلی بین آمریکا و کوبا را با تغییرات موضع آمریکا در قبال ویتنام مقایسه و اظهار کرده همان‌گونه که تغییر سیاست در قبال ویتنام، آسان نبود و تا امروز کامل نشده است، این تغییر هم سخت خواهد بود.وزیر خارجه آمریکا همچنین گفته است: منتظرم تا به‌عنوان نخستین وزیر خارجه آمریکا طی 60 سال گذشته به کوبا سفر کنم.