تمرینات هوازی یکی از راه‌های از بین بردن چربی شکم است. چربی شکم باعث می‌شود، هیچ لباسی مناسب شما به نظر نرسد؛ اما چیزی بدتر از آن در انتظار شماست! وقتی چربی سفید در شکم شما بیشتر می‌شود و در ارگان‌های بدن لانه می‌کند، مشکلات شدید سلامتی را برای آینده‌تان به وجود می‌آورد. ما الان می‌دانیم که این نوع چربی، که چربی احشایی نام دارد، از هورمونی مانند کورتیزول و ماده‌ای مانند سیتوکین استفاده می‌کند که روی محافظت بدن از انسولین نقش دارند. نتیجه: این خیلی بدتر از فقط اضافه وزن داشتن است. شما در معرض ریسک گرفتن دیابت نوع دوم و بیماری قلبی قرار دارید.

هیچ وقت از حرکت کردن دست نکشید
فقط یک چیز هست که می‌توان در مورد چربی احشایی دوست داشت: به راحتی تسلیم تمرینات هوازی می‌شود. سوزاندن کالری از طریق دویدن، دوچرخه سواری، شنا یا هر چیزی که می‌تواند ضربان قلب شما را بالا ببرد، در مورد خلاص شدن از این نوع چربی همیشه نسبت به تمرینات مقاومتی برتر است.

پروتئین مصرف کنید
قطعا می‌دانید که پروتئین برای لاغر شدن مفید است. می‌خواهیم آن را به‌طور دقیقی برایتان توضیح دهیم: وقتی سن شما بالا می‌رود، بدن شما شروع به تولید انسولین بیشتری می‌کند. دلیل این امر هم این است که سلول‌های عضلانی و چربی شما به خوبی به آن پاسخ نمی‌دهند.
انسولین هم ذخیره چربی را بیشتر می‌کند، مخصوصا در اطراف شکم.
یک رژیم غنی از پروتئین ممکن است برابر مقاومت انسولینی از شما محافظت کند. در یک مطالعه، زنان چاقی که رژیمی با ۳۰ درصد پروتئین، ۴۰ درصد کربوهیدرات و ۳۰ درصد چربی را به مدت ۸ هفته رعایت کردند، چربی‌های بسیار زیادتری را از دست دادند. آن هم نسبت به زنانی که رژیم آنها شامل ۱۶ درصد پروتئین، ۵۵ درصد کربوهیدرات و ۲۶ درصد چربی بود.
چربی اشباع نشده مصرف کنید
مشخص شده که چربی‌های اشباع شده، بیشتر از چربی‌های اشباع نشده در دور شکم تجمع می‌کنند. در یک مطالعه داوطلبان ۷۵۰ کالری بیشتر به صورت روزانه برای ۷ هفته مصرف کردند. یا به صورت روغن پالم (اشباع شده) و روغن آفتاب گردان (اشباع نشده). گروه اول چربی شکمی بیشتری پیدا کردند. اما گروه دوم نه‌تنها چربی کمتری گرفتند، بلکه به حجم عضلانی آنها هم افزوده شد.
به یاد داشته باشید چربی‌های اشباع نشده در آجیل، دانه‌ها و ماهی وجود دارند.
سرکه مصرف کنید
یک مطالعه ژاپنی در ۲۰۰۹ نشان داد، افراد چاقی که به صورت روزانه برای ۸ هفته، یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه مصرف کردند، کاهش قابل توجهی در بافت چربی خود داشتند، مخصوصا چربی شکمی. پاملا پییک پروفسور پزشکی در دانشگاه مریلند می‌گوید: «یک تئوری این است که اسید استیک در سرکه پروتئینی تولید می‌کند که چربی سوز است.»
کاهش استرس
خانم‌هایی که وارد دوران یائسگی شده‌اند نیز با انجام یوگا به مدت ۱۶ هفته، کاهش قابل توجهی در چربی‌های شکمی از خود نشان داده‌اند. اگر شما یک آدم شدیدا سختکوش نیستید، هر گونه تمرین آرامش بخشی، حتی یک تنفس عمیق ساده، می‌تواند کمک کند. کلید اصلی، کاهش سطح هورمون استرس یعنی کورتیزول است. این هورمون به چربی شکمی ارتباط داده می‌شود.
بخوابید
خواب کم یکی از عوامل ایجاد چربی شکمی است. نتایج یک تحقیق در سال ۲۰۱۰ در دانشگاه فارست مشخص کرد که خواب ۵ ساعت یا کمتر در شب سطح چربی شکمی را افزایش می‌دهد. همان‌طور که می‌دانید، مدت ایده آل برای خواب شبانه ۸ ساعت است.
در آخر هفته‌ها دیر نخوابید
یک تحقیق در دانشگاه برنفام یانگ بیانگر این است که زنانی که هر روز یک ساعت مشخص بیدار می‌شوند یا به رختخواب می‌روند، سطح پایین تری از چربی بدن را دارند. خواب دیر وقت و عادت به آن ساعت بیولوژیک شما را به هم می‌زند و می‌تواند منجر به این شود که بدن شما هورمون‌های ذخیره چربی مانند کورتیزول را ترشح کند.
حتما به فیبر گیر بدهید
همیشه در رژیم غذایی تان فیبر مصرف کنید. یک مطالعه در ۲۰۱۱ نشان داد داوطلبانی که میزان فیبر دریافتی شان ۱۰ گرم به ازای هر روز زیاد شد، تا۳/۷ درصد چربی شکمی شان پس از ۵ سال کاهش پیدا کرد.
تغذیه ناصحیح و عدم تحرک و ورزش کردن باعث می‌شود که چربی‌های اضافی بدن در قسمت شکم تان تجمع پیدا کنند. اما چه کارهایی باید انجام دهیم تا شکمی صاف داشته باشیم؟
خوردن و نوشیدن
همه ما به دفعات این جمله را شنیده‌ایم که باید تغذیه صحیحی داشته باشیم تا شکم نیاوریم، اما چه تغذیه‌ای صحیح می‌باشد؟
از خوردن غذاهایی که دیر هضم هستند پرهیز کنید، زیرا غذاهایی که دیر هضم هستند باعث شکم آوردن شما می‌شوند.وقتی که شما غذاهای دیر هضم می‌خورید باعث می‌شود که معده شما برای هضم این غذاها با مشکل مواجه شود و در نتیجه شکم شما نفخ می‌کند و به مرور این نفخ‌ها دائمی می‌شود.
از خوردن غذاهایی که برای روده مضر هستند بپرهیزید.
غذاهایی مثل گل کلم، بروکلی، نخود فرنگی و بعضی از نوشیدنی ها، سبزیجات خامی که سفت هستند.
سبزیجات خامی را که سفت و دیر هضم هستند، از سبد غذاییتان حذف کنید.یا اینکه برای خوردن این سبزیحات سفت حتما آنها را آب پز کنید و بعد میل کنید.
در عوض معده خود را با خوردن میوه‌ها و سبزیجاتی که دارای فیبر بالایی هستند تقویت کنید.نخودسبز، سالاد، هلو، ...
در برنامه روزانه خود استفاده از غلات و نان‌های کامل را قرار دهید.
از خوردن غذاهای سنگین بپرهیزید غذاهایی مثل غذاهای سرخ کرده غذاهایی که دارای سس بسیاری هستند.
به همان دلیلی که در مورد قبل توضیح داده شد از خوردن مواد شیرینی که زود هضم می‌شوند بپرهیزید؛ زیرا این مواد تبدیل به چربی اضافی می‌شوند، مواد شیرینی مثل:آب نبات، مربا، دسر، بستنی، نان‌های سفید و...
از خوردن نوشیدنی‌های الکلی و گاز دار بپرهیزید.
آب بسیاری بنوشید.روزانه باید 1/5 لیتر آب بنوشید.
ورزش کنید و شکم تان را تبدیل به عضله کنید.
حتی در مواقعی که در یک مکان ایستاده‌اید ‌حرکت کنید و سعی کنید فعالیتی را در این حین انجام دهید. برای اینکه شکم تان را تبدیل به عضله کنید باید صبر را پیشه خود کنید؛ زیرا تا زمانی که شکم تان از چربی‌هایی که احاطه‌اش کرده‌اند بیرون بیاید زمان نسبتا طولانی را باید اختصاص دهید.همان‌طور که گفته شد تغذیه روزانه شما و به‌خصوص برای عضله‌ای شدن شکم تان ورزش نیز لازم است.
پیاده روی ساده و معمولی در طول روز تاثیر بسزایی در این امر دارد.اگر زمانی را می‌توانید به ورزش کردن اختصاص دهید توصیه می‌کنیم ورزش‌هایی مانند:شنا، یوگا، دوچرخه سواری و ژیمناستیک را انجام دهید.
معمولا توصیه می‌شود که 45 دقیقه از زمان روزانه خود را به ورزش کردن اختصاص دهید.
از کرم‌های لاغری استفاده کنید
آیا می‌دانید به چه علت توصیه می‌شود که از کرم‌های لاغری استفاده کنید ؟
ماساژی که شما بعد از استعمال این کرم‌ها
انجام می دهید باعث می‌شود که خون در رگ‌هایتان جریان یابد و علاوه‌بر این موضع ماساژی که شما در این ناحیه ایحاد می‌کنید باعث می‌شود که چربی‌های اضافی بدن شروع به از بین رفتن کنند، البته لازم به ذکر است که نباید امیدوار باشید که در مدت دو هفته این تغییرات را احساس کنید. این تغییرات در زمانی معمولا بعد از دو ماه به وفور دیده می‌شود؛ به شرط اینکه شما هر روز و به مدت زمان قابل توجهی، شکمتان را ماساژ دهید.(البته تاثیراین کرم‌ها هنوز به‌طور صد درصد مشخص نیست).
هنگامی که برای استحمام می‌روید در زیر دوش شکم خود را ماساژ دهید.
از روغن‌ها برای ماساژ شکم تان استفاده کنید.
نکته: اگر باردار یا مادر شیرده هستید توصیه می‌شود که قبل از انجام این اعمال، با پزشک خود مشورت کنید.
پنج غذای معجزه‌آسا برای کوچک کردن شکم
شکم یا احشایی که پر از چربی شده افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ را در پی دارد.
وجود چربی اضافی در اطراف کمر که باعث اضافه وزن هم می‌شود؛ ضمن اینکه ظاهر ناخوشایندی دارد شما را مجبور به خرید شلوار بزرگ‌تر نیز می‌کند. ورزش به همراه کاهش کالری اضافی ناشی از چربی، برای کوچک شدن شکم شما ضروری هستند. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بعضی از غذاها ممکن است بدون ورزش زیاد، دور کمر شما را کوچک کرده و معجزه آسا باشند.
در اینجا پنج فرمول غذایی برای کوچک‌شدن شکم توصیه می‌شود:
روغن کانولا
کانولا بهترین روغن برای پخت و پز برای داشتن قلبی سالم است.
زمانی که محققان برزیلی روی موش‌های صحرایی یک رژیم غذایی حاوی روغن کانولا یا روغن سویا به مدت دو ماه استفاده کردند دریافتند که موش‌هایی که روغن سویا استفاده می‌کردند، در مقایسه با موش‌هایی که که در رژیم غذایی خود روغن کانولا تغذیه کرده بودند حدود 20 درصد چربی بیشتر در اطراف شکم داشتند.
درحالی‌که محققان دقیقا نمی‌توانند بگویند که افراد چه میزان روغن کانولا را باید در رژیم غذایی خود برای رسیدن به این اثر استفاده کنند، بر این باورند که کانولا حاوی مقادیر زیادی امگا ۳ است که باعث کاهش سطح انسولین می‌شود که در نهایت موجب جلوگیری از ذخیره چربی بیش از حد در بدن می‌شود.
لوبیا
جایگزین کردن پروتئین‌های گیاهی مانند لوبیا با پروتئین‌های حیوانی در رژیم غذایی، می تواند به سلامتی قلب شما بسیار کمک کند.
در سال2011 مطالعات پزشکان نشان داد چنانچه مدت شش ماه از یک رژیم گیاهی مناسب استفاده شود، کالری آن باعث می‌شود چاقی رو به افزایش افراد به خوبی کنترل و منجر به کم شدن وزن افراد مبتلا به دیابت شود. رژیم غذایی گیاهی باعث سوزاندن چربی بیش از حد شکم می‌شود.
شیر کم چرب
شیر به شما در ساخت استخوان‌های قوی کمک خواهد کرد؛ اما اگر شما می‌خواهید کمر خوش تراشی داشته باشید نیاز به افزایش سوزاندن کالری عضلات خود برای رسیدن به آن خواهید داشت.
مطالعه گروه تغذیه نشان می‌دهد، افرادی که شکمی مخروطی شکل و پر از چربی دارند با استفاده از رژیمی که ۳۰ درصد کالری ناشی از پروتئین دارد که شامل شش تا هفت وعده روزانه، لبنیات است، در لاغر شدن از موفقیت بیشتری برخوردار هستند.
همچنین محققان گفته‌اند که پروتئین لبنیات، که دارای اسید آمینه لیوسین هستند، مثل بستنی در تحریک تشکیل پروتئین‌های عضلانی (پر از چربی) جدید بسیار تاثیرگذار هستند.
غلات سبوس‌دار
هنگامی که محققان از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا داوطلب شدند در برنامه‌های کاهش وزن به مدت سه ماه شرکت کنند، دستور غذایی آنها به این صورت بود که یک گروه فقط غلات سبوس‌دار استفاده کنند و گروه دیگر نیز تنها غلات تصفیه شده (تماما بدون سبوس) مصرف کنند؛ درحالی‌که دریافتند فیبر موجود در غلات سبوس‌دار، برخی فواید انحصاری دارد متوجه شدند که با خوردن آنها چربی در ناحیه شکم به میزان قابل‌توجهی ذوب شده است، همچنین پژوهشگران متوجه شدند که غلات سبوس دار سرشار از منیزیم هستند که یک ماده معدنی در تنظیم متابولیسم چربی است.
فلفل قرمز
محققان تصور می‌کنند از آنجا که بتاکاروتن و لیکوپن‌ها، جزو آنتی اکسیدان‌های قوی هستند، نسبت به ترکیبات مضر که باعث ذخیره سازی چربی در بدن می‌شوند مفیدتر هستند.
فلفل نیز که حاوی ویتامین C است، مواد مغذی مورد نیاز برای سوزاندن چربی را دارد.