سه درس  انگیزه‌دهی  از مربیان ورزشی
مترجم: مریم رضایی
برای توصیف معنی انگیزه داشتن روش‌های مختلفی وجود دارد. وقتی انگیزه دارید، به جلو پیش می‌روید، پر شور و حرارت هستید و خود را وقف کار می‌کنید. شاید این «آتش» درونی را حس کرده‌اید یا فقط بیش از هر کس دیگر «خواهان» چیزی هستید. وقتی بحث عملکرد ورزشی مطرح می‌شود، انگیزه بخشی ضروری از موفقیت است؛ فارغ از آنکه انگیزه داشتن را چگونه توصیف می‌کنید. در اینجا بحث تفاوت بین صرفا نمایش دادن و جنگیدن برای تک تک چیزهایی که می‌خواهید، به میان می‌آید. و این وظیفه مربی است که مطمئن شود ورزشکارانش انگیزه لازم را برای ارائه بهترین عملکرد دارند. به طور کلی دو نوع انگیزه وجود دارد: انگیزه بیرونی (ناشی از نیروهای خارجی) و انگیزه درونی (ناشی از نیروهای داخلی). مربیان و رهبران بزرگ ورزشی از قدرت هر دو نوع انگیزه برای القا کردن آن به تیم‌های خود شناخت دارند. در محیط کار، برای تحریک عملکرد افراد اغلب به انگیزه بیرونی تکیه می‌کنیم. به عنوان مثال، این هدف فروش را محقق کنید تا پاداش بگیرید. اما این نوع انگیزه‌های پاداش‌محور می‌تواند اثری برعکس داشته باشد. به گفته هومر رایس، مربی مطرح فوتبال در آمریکا، «هم با ترس و هم با پاداش می‌توان انگیزه ایجاد کرد. اما هر دو روش موقتی هستند. تنها چیزی که پایدار است، خود‌انگیزشی است.»رهبران بزرگ کسب‌وکار اهمیت انگیزه درونی را می‌دانند و رفتارهایی را در کارمندان خود پرورش می‌دهند که مولد این نوع انگیزه است. پائول بیر بریانت، بازیکن و مربی افسانه‌ای فوتبال آمریکا این موضوع را به بهترین شکل توضیح داده است: «این تمایل به پیروز شدن نیست که اهمیت دارد، چون همه افراد از آن برخوردارند. این تمایل به آماده شدن برای پیروزی است که مهم است.»در اینجا سه روش معرفی می‌شود که می‌توانید تمایل به آماده شدن برای پیروزی را به کارمندان خود القا کنید.

۱) تصویر کلی را توضیح دهید: مسیر قهرمانی با تمرین‌های پرچالش هموار می‌شود. وقتی یک مربی به طور خاص تمرین سختی را در نظر می‌گیرد، بازیکنان باید بدانند این تمرین چه نقشی در برنامه پرورش آنها دارد و این برنامه برای به حداکثر رساندن عملکرد آنها در روز بازی چگونه طراحی شده است. اگر ندانید تلاش شما چه نقشی در رسیدن به هدف بزرگ‌تر شما دارد، نمی‌توانید در ۱۰۰ متر پایانی دو سرعت خود نهایت تلاش‌تان را کنید. نیاز به دانستن «چرایی» هر موضوع در هر سازمانی باید وجود داشته باشد. کارمندان باید بدانند کاری که از آنها خواسته شده انجام دهند، چه نقشی در اهداف بزرگ‌تر شرکت دارد. به عنوان رهبر یک سازمان، وظیفه شما است که تاثیر عملکرد هر فرد را در هدف نهایی به او انتقال دهید. ممکن است فکر کنید کارمندان خودشان آن را می‌فهمند، اما دفعه بعدی که قرار است کار یا پروژه‌ای را شروع کنید از آنها بپرسید «می‌دانید چرا این پروژه اهمیت دارد؟» ممکن است از پاسخ‌هایی که می‌شنوید شگفت‌زده شوید.

۲) در مورد تحسین تجدید نظر کنید: یک نکته برجسته در مورد استفان کوری، بازیکن مطرح بسکتبال NBA آمریکا، فروتنی او در کارهایی است که انجام می‌دهد. او عاشق کار سخت است و اجازه نمی‌دهد فراز و نشیب‌ها او را از انجام کار تمام و کمال در بازی دور کند. کوری می‌نویسد: «من کودکی لاغر و استخوانی بودم و برای اینکه بازیکن بسکتبال شوم قد خیلی بلندی نداشتم. به من می‌گفتند به اندازه کافی بلند و قوی نیستی و نمی‌توانی در برابر بازیکنان بزرگ‌تر و قوی‌تر و گارد داشته باشی.» اراده استفان کوری برای اینکه به منتقدانش ثابت کند اشتباه می‌کنند، به او قدرت داد تا به جایگاهی که امروز دارد برسد؛ یعنی بهترین بازیکن بهترین تیم بسکتبال NBA. امروز همواره از استفان تمجید می‌شود، اما او آنچه را که باعث شده امروز به چنین جایگاهی برسد فراموش نمی‌کند: سختکوشی. دلیل آن، این است که او بر این فرآیند متمرکز است. در محیط کار نیز باید تلاش کارمندان را تحسین کنید. محققان دانشگاه شیکاگو دریافته‌اند کودکانی که به خاطر تلاشی که انجام داده‌اند و نه صرفا توانایی‌هایشان، از سوی والدینشان مورد تحسین قرار می‌گیرند، انگیزه بیشتری برای انجام دادن وظایف پرچالش دارند. در محیط کار نیز با تشویق کارهای خوبی که کارمندان انجام داده‌اند، به جای تعریف و تمجید از آنها به عنوان یک «ستاره معروف» به آنها انگیزه بیشتری بدهید.

۳) الگو باشید:مدیران بزرگ می‌دانند پروراندن تمایل به آمادگی در کارمندان‌شان با اقدامات خودشان آغاز می‌شود. ورزشکاران و کارمندان شرکت‌ها باید شاهد تعهد و اشتیاق موجود در رده‌های بالاتر باشند. اگر می‌خواهید تیم‌هایتان مسیر بیشتری را طی کنند، باید تمایل خود را به انجام همین کار به آنها نشان دهید. این امر لزوما به آن معنا نیست که باید تا دیر وقت در شرکت بمانید یا همواره در حال فرستادن ایمیل باشید، بلکه یعنی زمان بگذارید و عزم خود را برای تحقق هدفی که تعیین کرده‌اید، جزم کنید. انگیزه دادن به خود کلید عملکرد پایدار و موفقیت بلند مدت است. به عنوان یک رهبر سازمانی، این وظیفه شما است که بدانید چه چیزی به کارمندان‌تان انگیزه می‌دهد و چگونه باید این فاکتورهای انگیزه‌دهنده را به سوی نتایج کانال بزنید.
منبع: Inc