پنج روش پس انداز در سفر
کریس تیلور
لورالی لیویت که چهار فرزند یک تا دوازه ساله دارد در زمینه صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر یک قهرمان است. او که اهل کریکلند در واشنگتن است، برآورد می‌کند به همراه خانواده رو به افزایش‌اش بیش از ۳۰ سفر جاده‌ای داشته و بیش از ۶۰ هزار مایل را طی کرده و به یوتا، کلورادو، آریزونا و کالیفرنیا سفر کرده است. اما چطور می‌توان این همه سفر کرد و پول هم پس‌انداز کرد؛ کاری که او کرده است.
او و خانواده‌اش از طریق درست کردن غذاهایشان، اقامت در پارک‌های ایالتی و به دنبال پیشنهادهای لحظه آخری هتل‌ها بودن، هنر پس انداز پول را تجربه کرده‌اند. شاهکار این خانواده سفر به پارک ملی گلیشر در مونتانا است که هزینه آن در مجموع بیش از 400 دلار نشده است!
لیویت که نویسنده کتاب«سفر جاده ای» است، می‌گوید:«ممکن است به راحتی بیش از انتظارتان خرج کنید؛ اما اگر برنامه سفر را به خوبی آماده کرده باشید، سفر بسیار جالب و بسیار ارزان خواهد بود.»
اما باید مراقب بود. گرچه به نظر می‌رسد سفر جاده‌ای نسبت به سفرهای خارجی مقرون به صرفه تر است، اما هزینه‌ها در چنین سفری ممکن است به راحتی از کنترل خارج شوند. مطالعه‌ای که به تازگی توسط سایت سفر «اکسپدیا» انجام شده است نشان می‌دهد آمریکایی‌ها انتظار دارند برای یک سفر یک‌هفته‌ای در داخل کشورشان به‌طور متوسط 898 دلار در ازای هر نفر بپردازند، که مبلغ بسیار ناچیزی است. پس سوال مهم این است که چطور می‌توان سفر جاده‌ای ارزان داشت.
برای جلوگیری از افزایش هزینه‌های سفرهای جاده‌ای توصیه‌هایی که برنامه‌ریزان مالی ارائه کرده‌اند و گلچینی از تجربیات شخصی آنها ارائه می‌شود:
استفاده از اپلیکیشن‌های گوشی هوشمند
چند سال پیش مسافران برای یافتن مسیر از نقشه‌های کاغذی استفاده می‌کردند و خروجی‌ها را رد می‌کردند؛ اما امروزه، هیچ بهانه‌ای برای استفاده نکردن از اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند وجود ندارد. برای مثال، نقشه گوگل(گوگل مپ) می‌تواند شما را از نقطه «ای» به نقطه «بی» برساند بدون اینکه گم شوید یا بی‌جهت مسافتی طولانی را طی کنید. اپلیکیشن‌هایی نیز وجود دارند که نزدیک‌ترین جایگاه‌های بنزین را نشان می‌دهد که در این جایگاه‌ها می‌توانید باک ماشین خود را پر کنید. (در ایران اپلیکیشن سایجیک در این مورد محبوب است.) اپلیکشن‌هایی نیز وجود دارند که اطلاعاتی درباره امکانات رفاهی بومی در اختیار شما قرار می‌دهند.
اپلیکیشن‌هایی هم وجود دارند که نزدیک ترین هتل‌هایی را که تخفیف رزرو لحظه آخری ارائه می‌دهند، معرفی می‌کنند. (ایرانیان از این اپلیکیشن‌ها می‌توانند برای سفرهای داخلی و خارجی استفاده کنند.)
کمپ بزنید
ترز نیکلاس، برنامه‌ریز مالی از مرکز «برین ‌تری» می‌گوید: هتل را فراموش کنید و در مکان‌های مخصوص کمپینگ اقامت کنید. او برآورد می‌کند اقامت او و خانواده چهار نفره‌اش در پارک‌ها و پختن غذا توسط خانواده موجب شده است در هر روز 150 دلار و در هر شب 10 دلار صرفه جویی شود؛ البته لازم نیست هر شب در چادر بمانید. می‌توانید گاهی در یک هتل اقامت کنید و از استخر و حمام آب گرم و صبحانه مجانی لذت ببرید.
برای صرفه جویی بیشتر می‌توانید از امکاناتی بهره‌مند شوید که در بسیاری از جنگل‌های ملی مجاز است.(در ایران مشابه این موارد را بسیار خواهید یافت.) برخی مناطق از محل‌های تعیین شده برای کمپینگ دور است و امکانات رفاهی ندارد؛ اما درعوض هیچ هزینه‌ای هم ندارد.
مسابقه پس‌انداز راه بیندازید
نیو پرسوید، مشاوری در آتلانتا، یک ایده نوآورانه دارد: پس انداز را برای فرزنداتان به‌صورت یک بازی درآورید. او می‌گوید: «‌بچه‌ها به ازای هر دلاری که به‌صورت کمپینگ، قراردادهای ویژه، یا بنزین ارزان پس انداز می‌کنند، یک ستاره به دست می‌آورند. در پایان سفر کسی که بیشترین ستاره را داشته باشد مکان سفر بعدی خانواده را تعیین خواهد کرد.»
پرواز و کرایه خودرو را فراموش کنید
در صورت ادامه سفر با هواپیما یا کرایه خودرو، هرآنچه را که پس انداز کرده‌اید از دست خواهید داد. بنابراین حتی اگر مسافت زیادی تا مقصد مانده است، با خودروی خود مسیر را ادامه دهید. یک برنامه‌ریز مالی اخیرا خانواده خود را با ماشین از کالیفرنیای جنوبی به مونتانا برده است و با این کار هزار دلار پس انداز کرده است.
خودتان غذا درست کنید
قاتل خاموش پول خانواده‌ها در سفر، صرف غذا در رستوران‌هاست. با تهیه غذاهایی که به سرعت آماده می‌شوند به این مشکل خاتمه دهید. جانیس کاکوویسکی، برنامه‌ریز مالی می‌گوید: «‌با یک گالن شیر، یک بسته غلات، ماست و میوه‌های تازه می‌توان یک صبحانه مفصل درست کرد و به اندازه ۴/ ۱درصد از هزینه خوردن صبحانه در رستوران کاست.»(تجربه یک خانواده ایرانی می‌تواند متفاوت اما به لحاظ صرفه جویی کاملا مشابه باشد.) او همچنین توصیه می‌کند فقط نهار را در رستوران صرف کنید چون احتمالا صرف نهار در رستوان ارزان‌تر است. علاوه بر همه اینها از اینکه با فرزندان‌تان ساعت‌ها در ماشین تان بمانید، نترسید. زمانی که خانواده‌ها مدتی را باهم می‌گذرانند، اتفاقات شگفت انگیزی رخ می‌دهد. لیویت دراین باره می‌گوید:«چیز حیرت‌آوری که اتفاق می‌افتد این است که همه افراد خانواده به یکدیگر توجه می‌کنند.»
منبع: خبرگزاری رویترز