شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در حالی نتایج ارزیابی سیستم خدمات پس از فروش شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو را منتشر کرد که خدمات پس از فروش صنعت خودرو نسبت به سال گذشته رشد نسبی را تجربه کرده است. براساس این گزارش شاخص کل وضعیت خدمات پس از فروش صنعت خودرو در سال 93 نسبت به سال 92 با 6/ 4 درصد رشد همراه بوده است. این گزارش که مربوط به سال گذشته است در حالی با رشد شاخص خدمات پس از فروش همراه شده که خودروسازان داخلی در کسب رضایتمندی مشتریان از این وجه موفق‌تر عمل کرده‌اند. با این حال اشکالاتی در حوزه خدمات پس از فروش خودروسازان داخلی از نظر شرکت بازرسی دیده می‌شود؛ به‌طوری‌که براساس ارزیابی این شرکت سیستم خدمات پس از فروش در هیچ یک از شرکت‌های تحت ارزیابی با الزامات آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو انطباق کامل ندارد که از این حیث وضعیت انطباق در شرکت‌های حوزه سبک، بالاتر بوده است. همچنین از عمده‌ترین پارامترهای مغفول مانده در حوزه سیستم خدمات پس از فروش در انطباق با قوانین می‌توان به عدم پرداخت خسارت خواب خودرو، عدم اجرای دقیق الزامات ضمانت و عدم تعویض خودرو در صورت تکرار عیب اشاره کرد.

همچنین نتایج ارزیابی سیستم خدمات پس از فروش شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو نشان می‌دهد تامین قطعات یدکی به‌دلیل موانع واردات با مشکل مواجه بوده به‌نحوی‌که تامین برخی از قطعات یدکی با زمان زیادی همراه بوده است. در ادامه این گزارش به هزینه‌های دریافتی از مشتریان اشاره شده به‌طوری‌که هزینه‌های دریافتی از مشتریان که یکی از شاخصه‌های مهم در کسب رضایت مشتریان محسوب می‌شود، از سطح رضایت پایینی برخوردار بوده است، اما همانطور که گفته شد خودروسازان داخلی در قیاس با وارد‌کنندگان توانستند اعتماد مشتریان را جلب کنند.به‌طوری‌که طبق جدول ارائه شده از سوی شرکت کیفیت و بازرسی استاندارد ایران، ایساکو (شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو) توانسته رتبه نخست رضایتمندی مشتریان را در سال 93 کسب کند. خودروهای عرضه شده توسط ایران‌خودرو طی سال گذشته شامل محصولاتی مانند پژو 405، پارس، تندر-90، 206، رانا، سمند و ... می‌شود.

پس از ایساکو شرکت مزدایدک قرار دارد که توانسته رتبه دوم جدول رده‌بندی میزان رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش خودروها را به خود اختصاص دهد. این شرکت ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش محصولات برند مزدا است. مزدا3 و مزدا2 از جمله خودروهایی هستند که مزدایدک نسبت به ارائه خدمات پس از فروش به مالکان آنها طی سال 93 اقدام کرده است. اما در رتبه سوم جدول در حالی به سایپایدک برمی‌خوریم که این رده به دلیل رضایتمندی مشتریان از ارائه خدمات به محصولات پارس‌خودرو، نصیب شرکت موردنظر شده است. از سایپایدک (در حوزه ارائه خدمات به محصولات پارس‌خودرو که بگذریم)، به اطلس خودرو در رده چهارم جدول می‌رسیم. این شرکت که عرضه‌کننده محصولات کیاموتورز کره در ایران به‌شمار می‌رود، در سال گذشته خودروهایی مانند اسپورتیج و سورنتو و پیکانتو را در بازار ایران عرضه کرده است.

بعد از اطلس خودرو بار دیگر به سایپا یدک برمی‌خوریم نکته جالب اینجاست که نام سایپایدک یک بار دیگر در رده ششم جدول نیز ثبت شده و این بار برای خودروهای زامیاد. اما همانطور که گفتیم مشتریان خودروهای وارداتی نسبت به خدمات پس از فروش وارداتی‌ها رضایت صددرصدی ندارند. در این بین هر چند در بین صدرنشینان جدول رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروها، نام اطلس خودرو به‌عنوان یکی از واردکنندگان به چشم می‌آید، اما در کل شرکت‌های واردکننده و مونتاژکاران بخش خصوصی با افول رتبه در کسب رضایتمندی عمومی مواجه شده‌اند. براساس این گزارش در رده‌های هفتم تا دوازدهم جدول، نام واردکننده‌ها و مونتاژکاران به چشم می‌آید. در این بین، بهترین عملکرد را مدیاموتور به خود اختصاص داده است، شرکتی که عرضه‌کننده خودروهای ام‌جی به حساب می‌آید و در سال گذشته خودروهایی مانند ام‌جی 6 را روانه بازار ایران کرده است. در رده بعد اما آسان موتور قرار گرفته که در سال گذشته خودروهایی مانند سانتافه و آی‌ایکس 35 را به بازار ایران عرضه کرد.

پس از این شرکت، اما مدیران خودرو توانسته در رده نهم جدول جای بگیرد، شرکتی که محصولات ام‌وی‌ام را در بازار ایران عرضه می‌کند. در رده دهم نیز در حالی با آرین موتور روبه‌رو می‌شویم که این شرکت سهم کمی از بازار را به خود اختصاص داده است. پس از این شرکت نیز پرستوی آبی ارگ که خدمات پس از فروش محصولات راین خودرو را بر عهده دارد، در جایگاه بعدی قرار گرفته است. راین خودرویی‌ها محصولی از گریت وال چین به نام ولیکس را در ایران عرضه می‌کنند، اما در جمع شرکت‌هایی که کمتر از 10 نمایندگی مجاز در سطح کشور دارند، آلفاموتور توانسته بهترین عملکرد را در کسب رضایت مشتریان داشته باشد.

در رده بعدی اما معین موتور به چشم می‌آید، شرکتی که محصولات پورشه را به بازار ایران عرضه کرده مالکان خودروهایی مانند کاین، پاسخگوی بازرسان شرکت بازرسی در حوزه رضایتمندی از خدمات پس از فروش بوده‌اند. همچنین نگین خودرو عرضه‌کننده محصولات وارداتی رنو در ایران نیز رده بعد را صاحب شده و ستاره ایران نیز که نمایندگی عرضه‌کننده خودروهای بنز به‌شمار می‌رود، جایگاه چهارم را ازآن خود کرده است. رده پنجم نیز به پرشیا خودرو رسیده، شرکتی که عرضه‌کننده محصولات بی‌ام‌و در ایران به‌شمار می‌رود. رده‌های ششم تا نهم جدول موردنظر را اما به ترتیب شرکت‌های خودروسازی سینا، نیروخودرو آسیا، مرتب خودرو و کاسپین خودرو اشغال کرده‌اند.