بازگشت دزد مجسمه‌های پایتخت
بهار سال ۸۹ بود که سرقت سریالی مجسمه‌های پایتخت آغاز شد. ۱۴ مجسمه از سطح شهر تهران ناپدید شد و تا به امروز که بیشتر این مجسمه‌ها دوباره ساخته و در مکان قبلی نصب شده، خبری از دزدان مجسمه‌های پایتخت نشد. ربودن مجسمه برنزی ۱۲۰ کیلویی موزه پست که مجسمه پسر بچه‌ای بود که تلاش می‌کرد نامه‌ای را به صندوق پست بیندازد دوباره خاطره مجسمه‌های ربوده شده شهر را زنده کرد. دزدان اول دودست مجسمه را می‌ربایند و چند روز بعد کل مجسمه ناپدید می‌شود. مدیران شهری به گمان اینکه مجسمه‌ساز به قصد ترمیم دو دست پسربچه، مجسمه را جابه جا کرده دزدیده شدن مجسمه را رد می‌کنند اما با پیگیری‌های بعدی مشخص می‌شود سازنده مجسمه خبری از سرنوشت مجسمه ندارد.
مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران درباره جزئیات این اتفاق می‌گوید: در روز اول ما فکر می‌کردیم این مجسمه توسط اسکندری، سازنده آن برای مرمت برده شده و پس از پیگیری مشخص شد مجسمه، مفقود شده یا به سرقت رفته است. وی ادامه می‌دهد: پیش از سرقت کل مجسمه، دو دست آن بریده شده بود که به احتمال زیاد افرادی برای استفاده از آلیاژ و فلز آن، آن را ربوده‌اند. به گفته معاون خدمات شهری شهرداری تهران، مجسمه اداره پست توسط اسکندری ساخته شده و یکی از مجسمه‌های برگزیده دومین دوسالانه مجسمه‌سازی در سال ۸۸ است. عبداللهی با بیان اینکه پیگیری‌های حقوقی و قضایی سرقت این مجسمه توسط اداره حقوقی زیباسازی در حال پیگیری است، می‌گوید: این مجسمه دوباره به سازنده اولیه خود سفارش داده شده و تا دو، سه هفته آینده آماده و در محل قبلی نصب می‌شود.
با وجود آنکه معاون شهردار انگیزه دزدان را انگیزه مالی می‌داند، احمد حکیمی‌پور عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سرقت مجسمه‌ها از سطح شهر تهران مشکوک است می‌گوید: سرقت مجسمه‌های شهر تهران، سرقتی معمولی نیست و پشت آن احتمالا هدفی وجود دارد که از نظر ما مشکوک است. او معتقد است: این وقایع با نیت‌های ضد فرهنگی انجام می‌شود و فراتر از دزدی‌های معمولی است و باید حقیقت روشن و مردم در جریان آن قرار گیرند.
دزدیده شدن مجسمه‌های شهر تهران مورد اعتراض پرویزسروری رئیس کمیسیون نظارت شورا هم هست. او در این رابطه می‌گوید: در قضیه سرقت مجسمه‌های کلانشهر تهران برخی از مسوولان اغماض کرده‌اند. این در حالی است که مجسمه‌های ربوده شده، در ابعاد بزرگ و بسیا سنگین وزن بوده اند این طور نیست که مانند پفک بتوان بدون هیچ دغدغه و به راحتی آن را جابه‌جا و حتی دزدید. عبدالحسین مختابادرئیس کمیته هنری شورا هم در خصوص سرنوشت مجسمه ربوده شده می‌گوید: از سازمان زیباسازی و شهردار منطقه این موضوع را پیگیری کردیم، اما این سازمان تنها مسوول نصب مجسمه‌های سطح شهر است. وی با بیان اینکه نمی‌توانیم نیروی حفاظتی برای هر مجسمه در سطح شهر بگذاریم، می‌گوید: گم شدن این مجسمه در نزدیکی میدان توپخانه که از میادین اصلی شهر است اتفاق افتاده و حتما آنجا دوربین نصب بوده و نیروی انتظامی می‌تواند پیگیری کند که چه کسی این مجسمه را برده است. مختاباد در پاسخ به این پرسش که چرا شورا طرحی در خصوص حفاظت از مجسمه‌های سطح شهر تدوین نمی‌کند، می‌گوید: مجسمه‌های سطح شهر تهران جزو اموال عمومی محسوب می‌شوند و بر اساس قانون، یکی از وظایف ذاتی نیروی انتظامی حفاظت از اموال عمومی و مقابله با کسانی است که به این اموال تعدی می‌کنند.
اما پاسخ مدیران شهری در خصوص دزدیده شدن این مجسمه چیست؟
عیسی علیزاده، مدیرعامل سازمان زیبا سازی شهر تهران با اشاره به موضوع سرقت برخی مجسمه‌های موجود در سطح شهر می‌گوید: وظیفه ذاتی این سازمان طراحی، ساخت و نصب مجسمه‌ها و المان ها، مبلمان شهری، نقاشی‌های دیواری، حمایت از هنرمندان و مواردی از این قبیل است. به محض اینکه آثار و تولیدات سازمان زیبا سازی وارد فضای شهر شود حفاظت از آنها از عهده این سازمان خارج می‌شود ولی در صورتی که آثار صدمه ببیند مرمت آن به عهده این سازمان است.
او با بیان اینکه حفاظت از اموال عمومی بر عهده نیروی انتظامی است، می‌گوید: در خصوص سرقت مجسمه‌های موجود در سطح شهر نیز همچون دیگر اموال عمومی موضوع باید از طریق نیروی انتظامی پیگیری شود. همان‌طور که اگر دستگاه‌های خود پرداز یا صندلی‌های ایستگاه‌های اتوبوس شکسته شود به نیروی انتظامی شکایت می‌شود و آنها موضوع را پیگیری می‌کنند، سرقت مجسمه‌ها نیز از این امر مستثنی نیست. به گفته علیزاده، سازمان زیباسازی شهر تهران موضوع سرقت مجسمه برنزی (صندوق پست) خیابان امام خمینی(ره) را برای پیگیری و دستگیری سارقان به کلانتری منطقه اعلام کرده است. همچنین مدیر حقوقی این سازمان پیگیر این دادخواست است و تاکنون یک جلسه در این خصوص داشته و مقرر شده نیروی انتظامی نتیجه را به ما اعلام کند.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران هم معتقد است: سرقت مجسمه برنزی خیابان امام خمینی (ره) با انگیزه مادی صورت گرفته است. علیزاده اضافه می‌کند: بعد از اینکه به ما اطلاع دادند مجسمه برنزی پست در خیابان امام خمینی(ره) صدمه دیده، از سازنده مجسمه درخواست کردیم آن را ترمیم کند. سازنده مجسمه چند روز بعد برای ترمیم این اثر به مکان نصب مجسمه رفت که متوجه شد مجسمه به سرقت رفته است. بعد از اینکه سازنده اثر به ما اطلاع داد مجسمه به سرقت رفته ما همان روز از وی خواستیم یک مجسمه دیگر با همان شکل و فرم قبلی بسازد. علیزاده ادامه می‌دهد: گروهی کار ساخت مجسمه‌ها را بر عهده دارند و اقتصاد هنر از این راه می‌چرخد، نمی‌شود به علت صدمه دیدن یا سرقت اثری کاری را تعطیل کرد. یکی از وظایف اصلی سازمان زیباسازی شهر تهران ساخت مجسمه‌ها است و اگر این مجسمه‌ها به هر دلیل تخریب شده یا از بین بروند این سازمان دوباره نسبت به مرمت و بازسازی آنها اقدام می‌کند.
علیزاده در خصوص هزینه ساخت مجدد این مجسمه هم می‌گوید: ساخت و نصب مجسمه‌های برنزی نظیر مجسمه صندوق پست ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان برای سازمان زیبا سازی هزینه دارد.
اما دزدان از خود ردپایی هم به جای گذاشته‌اند. مدیرعامل سازمان زیباسازی با اشاره به انواع دوربین‌های بررسی و حفاظت و کنترل خیابان امام خمینی (ره) می‌گوید: از نیروی انتظامی درخواست کرده‌ایم برای شناسایی سارق یا سارقین مجسمه برنزی پست، از تصاویر ضبط شده دوربین‌های مداربسته موجود در محدوده موزه ملی پست استفاده شود.