10 توصیه به گیمر‌ها قبل از مهاجرت به ویندوز 10
بالاخره بعد از انتظار طولانی، هفته گذشته جدیدترین نسخه ویندوز یعنی ویندوز 10 وارد بازار شد. سیستم‌عاملی که قابلیت اجرا روی گجت‌های مختلف را دارد. بر اساس گفته مایکروسافت، هرچند نسخه دسکتاپ ویندوز 10 منتشر شده استریال با این حال ویندوز نسخه موبایل و ایکس‌باکس وان این سیستم‌عامل زودتر از پاییز عرضه نخواهد شد.
در شماره‌های گذشته هفته‌نامه، درخصوص ویژگی‌های این نسخه ویندوز، اینکه قبل از نصب باید چه نکاتی را رعایت کنید و اینکه اصولا باید از این نسخه جدید استفاده کنید یا خیر، گزارش‌هایی را منتشر کردیم اما این‌بار قصد داریم نکاتی را که به گفته مدیر برنامه‌ریزی بخش ایکس باکس لایو بهتر است گیمرها قبل از مهاجرت به ویندوز ۱۰ بدانند، به شما بگوییم. سایت winbeta در گزارشی این نکات را در ۱۰ نکته جمع‌آوری کرده که با هم می‌خوانیم:

از آخرین قابلیت‌های افزوده شده به ویندوز ۱۰ مطلع شوید
شما می‌توانید با مراجعه به بخش پرسش و پاسخ سوالات ویندوز 10 درسایت مایکروسافت، وبلاگ رسمی ویندوز 10 (blogs.windows.com/ blog/ tag/ windows-10)یا صفحه ویژه ایکس‌باکس برای ویندوز ۱۰(www.xbox.com/ en-US/ windows-10) درخصوص آخرین قابلیت‌های اضافه شده به این سیستم‌عامل اطلاعات کسب کنید. همچنین در این آدرس‌های اشاره شده اطلاعاتی در رابطه با پیش‌نیازهای لازم و حداقل مشخصات سخت‌افزاری برای اجرای روان ویندوز 10، شیوه کار دستیار صوتی کورتانا در گجت‌های مجهز به این سیستم‌عامل و اطلاعاتی در رابطه با مرورگر تازه معرفی شده اج دیده می‌شود.

DirectX 12
Directx ۱۲ قابلیتی است که عملکرد و گرافیک انجام بازی با کنسول Xboxرا در ویندوز ۱۰ به شکل باور نکردی افزایش داده است. دایرکت‌ایکس ۱۲ را مایکروسافت همزمان با ویندوز ۱۰ برای دستگاه‌های زیادی از جمله موبایل‌ها، لپ‌تاپ‌ها و حتی ایکس‌باکس وان عرضه می‌کند. این نسخه از دایرکت‌ایکس نه‌تنها تجربه لذت‌بخش‌تری را در انجام بازی‌های رایانه‌ای برای شما به ارمغان می‌آورد، بلکه باعث افزایش کارآیی کارت گرافیک‌های قدیمی‌تر نیز خواهد شد.

تجربه ایکس‌باکس روی ویندوز ۱۰
برای یک گیمر، بدون شک قابلیت استفاده از اپلیکیشن ایکس‌باکس روی ویندوز 10 یک نعمت محسوب می‌شود. امکان استریم بازی‌های ایکس‌باکس‌وان روی هر دستگاه مبتنی بر ویندوز 10 امکانی است که برای اجرا نیاز به یک دستگاه ایکس‌باکس وان و یک دسته‌ بازی دارد. این قابلیتی است که تاکنون در پلی‌استیشن، وی‌یو و استریم شاهد بوده‌ایم اما یک تفاوت اساسی دارد که آن امکان استریم روی دستگاه‌های موجود در شبکه محلی است و نیازی به اینترنت ندارد. برای آگاهی از چگونگی استریم تصاویر ایکس‌باکس روی ویندوز 10، می‌توانید به این آدرس http:/ / www.xbox.com/ en-US/ windows-10 مراجعه کنید.

کسب اطلاعاتی در رابطه با حداقل مشخصات سخت‌افزاری برای اجرای روان ویندوز 10
به گفته مایکروسافت سیستم‌هایی که هم‌اکنون بدون مشکل می‌توانند ویندوز ۷ یا ۸.۱ را اجرا کنند، در آینده نیز خواهند توانست به ویندوز ۱۰ ارتقا یابند. حداقل مشخصات سخت‌افزاری این‌گونه دستگاه‌ها شامل: پردازنده با سرعت یک گیگاهرتز و به بالا، حافظه رم یک گیگابایت برای نسخه ۳۲ بیتی و ۲ گیگابایت برای نسخه ۶۴ بیت، کارت گرافیک‌هایی که از دایرکس ۹ با درایور WDDM پشتیبانی می‌کنند و ۱۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی آزاد است. برای آگاهی از حداقل مشخصات سخت‌افزاری مورد نیاز تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند برای اجرای روان این نسخه از سیستم‌عامل ویندوز می‌توانید به آدرس www.microsoft.com/ en-us/ windows/ windows-۱۰-specifications بروید.

ویندوز ۱۰ را رزرو کنید (اگر تاکنون این کار را نکرده‌اید)
افرادی که از نسخه‌های قانونی ویندوز 8، 8.1 و یا 7 استفاده می‌کنند، نه تنها می‌توانند به رایگان سیستم‌عامل خود را به این نسخه ارتقا دهند، بلکه خواهند توانست حدود یک سال نیز به‌روزرسانی‌های جدید آن را دریافت کنند. با این حال اگر می‌خواهید نسخه پایه ویندوز 10 را بخرید باید ۱۱۹ دلار پرداخت کنید. این در حالی است که نسخه Pro آن، ۱۹۰ دلار ارزش‌گذاری شده است.

از اطلاعات مهم خود فایل پشتیبان تهیه کنید
هرچند تهیه پشتیبان از فایل‌های سیستمی برای اکثر استفاده‌کنندگان از سیستم‌عامل ویندوز توصیه می‌شود، با این حال به وجود آمدن خطای نرم‌افزاری در هنگام به‌روزرسانی به این نسخه از سیستم‌عامل مایکروسافت کاملا قابل پیش‌بینی است. به همین خاطر استفاده از این ترفند قبل از به‌روزرسانی پیشنهاد می‌شود تا اگر مشکلی مانند قطع شدن ناگهانی اینترنت به‌وجود آمد بتوانید به راحتی داده‌های خود را بازیابی کنید.

پیش از به‌روزرسانی درایورهای سخت‌افزاری خود را به‌روز کنید
هرچند به لطف وجود استراتژی ویندوز اینسایدر، اغلب شرکت‌های سخت‌افزاری برخلاف گذشته درایور قطعات تولیدی خود را به‌روزرسانی کرده‌اند، با این حال پیشنهاد می‌شود بنا به دلایل مختلف (مانند تحریم)، پیش از انجام به‌روزرسانی به صورت دستی آخرین نسخه از درایور قطعات سیستم خود را دانلود کنید. البته در صورت رفع مشکل یاد شده، انجام این‌گونه به‌روزرسانی‌ها توسط فروشگاه جدید ویندوز به صورت خودکار امکان‌پذیر خواهد بود.

اجرای اپلیکیشن و بازی‌ها بر روی ویندوز 10
ویندوز ۱۰ دارای یک فروشگاه نرم‌افزاری یکپارچه است که به طور پویا اپلیکیشن‌ها و بازی‌های مناسب با گجت شما را پیشنهاد می‌دهد. فرقی نمی‌کند از ویندوز ۱۰ بر روی چه دستگاهی استفاده می‌کنید، زیرا در آینده‌ای نزدیک تمام اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها به قابلیت اجرا روی تمامی دستگاه‌های مجهز به ویندوز ۱۰ به‌روز خواهند شد. این یعنی که تمام توسعه‌دهندگان موظفند از طریق ابزاری که‌ مایکروسافت در اختیارشان قرار می‌دهد، اپلیکیشن‌های خود را برای اجرا روی انواع گجت‌ها از قبیل سیستم رومیزی، تبلت و یا گوشی‌های هوشمند بهینه کنند.

اجرای ویندوز ۱۰ از طریق کنترلر Xbox
اگر خواهان اجرای بازی‌های ایکس باکس روی pc هستید، برای استفاده از کنترلر‌های این کنسول هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد. هم‌اکنون آداپتور بی‌سیم جهت اتصال کنترل ایکس باکس ۳۶۰ به پی‌سی در دسترس است، با این وجود آداپتور بی‌سیم مربوط به دسته بازی ایکس باکس وان نیز در پاییز سال جاری عرضه خواهد شد. لازم به یادآوری است که امکان اتصال ماوس و کیبورد به کنسول بازی ایکس‌باکس در زمان عرضه ویندوز 10 برای این دستگاه فراهم خواهد شد.

در صورت بروز مشکل در هنگام کار با ویندوز 10، مایکروسافت در کنار شما خواهد بود
در صورت بروز مشکل یا سؤال در هنگام کار با ویندوز 10 می‌توانید با مراجعه به بخش ویژه سوال و پاسخ که در سایت مایکروسافت در نظر گرفته شده است، مشکلات خود را بر طرف کنید. در صورت نیافتن سوالی مشابه مشکل خود، می‌توانید یک پرسش جدید ایجاد کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن توسط کارشناسان مایکروسافت به آن پاسخ داده شود.